Kari Ukkonen ja Aki Lahtinen Hall of Fameen

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria Hall of Fame sai Huuhkajien Montenegro-ottelun yhteydessä kaksi uutta jäsentä.

Kari Ukkonen ja Aki Lahtinen nimettiin Hall of Fameen Huuhkajien Montenegro-ottelun yhteydessä.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen / SPL /Juha Tamminen

7.6.2022 klo 17:30

Kari Ukkonen edusti Suomea 59 maaottelussa. Kuopion Palloseuran kasvatti Kari Ukkonen oli pelaajana yksi uranuurtajista Euroopan kentillä. Jo 21-vuotiaana Belgiaan siirtynyt Ukkonen pelasi komean lähes 15-vuotisen uran Belgian ja Ranskan sarjoissa. Nykyään "Uri" toimii Palloliiton huippu- ja nuorisovaiheen valmennusosaamisen asiantuntijana.

Oulun Palloseurassa uransa aloittanut Aki Lahtinen pelasi urallaan 56 aikuisten maaottelua. Monikäyttöinen pelaaja edusti Notts Countya vuosina 1981–1984 Englannin pääsarjassa. Lahtinen pelasi myös Suomen olympiajoukkueessa Moskovan olympialaisissa vuonna 1980. Hänet valittiin vuoden jalkapalloilijaksi kahdesti.

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria, Hall of Fame perustettiin vuonna 1993. Toimikunnassa, joka valitsee jäsenet, on Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry edustettuina.

Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä. Henkilö voi päästä kunniatauluun lopetettuaan aktiiviuran vähintään kolme vuotta sitten. Jalkapallomuseo ylläpitää ja kehittää Hall of Famen aineistoa omissa museotiloissaan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä