Kansainvälinen UEFA CFM -koulutus käyntiin Eerikkilässä 35 osallistujan voimin

Suomessa kolmannen kerran järjestettävä UEFA Certificate of Football Management -koulutuksen ensimmäinen lähijakso pidettiin Eerikkilän Urheiluopistolla 16.-18.8.2022. Koulutukseen osallistuu Suomesta 25 henkilöä ja 10 henkilöä muista Euroopan maista.

UEFA CFM 2022-2023 osallistujat

18.8.2022 klo 16:01

UEFA CFM -koulutusten tavoitteena on kasvattaa jalkapallojohtamisen ja hallinnon osaamista sekä teoreettisesta että käytännön näkökulmasta. Koulutus toteutetaan yhteistyössä UEFA:n ja Lausannen yliopiston kanssa. UEFA CFM on suunnattu liitossa ja seuroissa päätoimisesti työskenteleville jalkapallotoimijoille. Edellisen kerran Suomi on järjestänyt koulutuksen vuosina 2013–2014 ja 2017–2018.

Vuoden 2022–2023 UEFA CFM käynnistyi Eerikkilässä kolmen päivän lähijaksolla tiistaina 16.8. Ensimmäisellä lähijaksolla tutustuttiin koulutukseen ja muihin osallistujiin sekä perehdyttiin mm. jalkapallon hallinnollisiin rakenteisiin, strategiseen suunnitteluun ja operatiiviseen johtamiseen. Osallistujia kouluttamassa olivat Sean Hamil (Birkbeck College), Mikkel Draebye (Bocconi University) ja Antonio Davila (HEC Lausanne).

Koulutus koostuu monimuoto-opiskelusta, kahdesta lähijaksosta, yhdestä etäjaksosta sekä niiden välillä suoritettavista välitehtävistä. Yhteensä koulutus kestää 9 kuukautta ja se toteutetaan kokonaan englanniksi. Nyt käynnissä oleva koulutus päättyy huhtikuun lopulla järjestettävään toiseen lähijaksoon Eerikkilässä. Koulutukseen sisältyy paljon ryhmätyöskentelyä, ja verkostoituminen onkin myös tärkeässä roolissa. 25 suomalaisen osallistujan lisäksi osallistujia on Englannista, Irlannista, Itävallasta, Ruotsista, Saksasta, Skotlannista ja Tanskasta.

– CFM-koulutuksella on Palloliiton koulutustarjonnassa iso merkitys jo pelkästään sillä, että se on ainoa akateeminen ja kansainvälinen jalkapallon toimintaympäristöön suunniteltu jalkapallotoimijoiden koulutusohjelma. Lausannen yliopisto tuo akateemisen vaatimustason koulutukseen ja kansainvälisyys mahdollistaa verkostoitumisen ja benchmarkingin ulkomaalaisten osallistujien kanssa, kertoo Palloliiton kehityspäällikkö Henri Alho.

– Ensimmäinen lähijakso Eerikkilässä antoi korkeatasoisten kouluttajien, aktiivisten osallistujien ja toimivien puitteiden ansiosta hyvän lähdön koulutukselle, Alho jatkaa.

UEFA CFM -koulutukseen valitut:

Antti Kiviniemi – Ajax Sarkkiranta
Antti Jokinen - Eerikkilä Sport Institute