Kanerva: "Olemme näyttäneet, että pystymme voittamaan heidät"

Huuhkajien UEFA Nations League -taival käynnistyy Olympiastadionilla lauantaina 4.6. kello 19, kun Suomi kohtaa Bosnia-Hertsegovinan.

Päävalmentaja Markku Kanerva ohjeisti Huuhkajia harjoituksissa Talissa.Kuva: Ⓒ Riku Laukkanen / SPL /Riku Laukkanen

3.6.2022 klo 18:09

Huuhkajilla on hyviä muistoja lauantaina käynnistyvästä Nations Leaguesta. Markku Kanervan miehistö teki kovaa jälkeä kilpailun kahdella ensimmäisellä kaudella. Suomi aloitti Nations Leaguen C-liigasta, jossa Huuhkajat kohtasi Unkarin, Viron ja Kreikan. Suomi voitti neljä ottelua ja hävisi kaksi. Tuloksena oli lohkovoitto ja nousu B-liigaan. Joukkue ansaitsi myös paikan EM-jatkokarsintoihin, jolle lopulta ei ollut käyttöä, koska Huuhkajat lensi EM-kisoihin suoraan varsinaisten EM-karsintojen kautta.

Kaudella 2020–2021 Suomi pelasi B-liigassa, jossa lohkossa vastaan asettuivat Wales, Irlanti ja Bulgaria. Suomi voitti jälleen neljä ottelua ja hävisi kaksi, mutta Wales vei niukasti lohkovoiton ja nousun A-liigaan kaatamalla Huuhkajat Cardiffissa lohkon viimeisessä ottelussa.

Kilpailun kolmannella kaudella Suomi pelaa jälleen B-liigassa. Tällä kertaa vastaan asettuvat tuttu Bosnia-Hertsegovina, uusi tuttavuus Montenegro sekä aina vaikea Romania. Nations Leaguessa pelataan isoista asioista - lohkovoittaja nousee eurooppalaisen maajoukkuejalkapallon korkeimmalle tasolle A-liigaan sekä saa paikan EM-jatkokarsintoihin.

- Pelaajat on terveitä ja olemme päässeet harjoittelemaan suunnitelmien mukaan. Kyllä tässä alkaa vire ja odotus nousemaan koko ajan. Huomenna päästään sitten tositoimiin. On todella hienoa aloittaa Nations League kahdella kotiottelulla. Panoksia riittää - tämä on ensimmäinen mahdollisuus saada EM-jatkokarsintapaikka, päävalmentaja Kanerva kertoi perjantaina kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

NELJÄ OTTELUA 11 PÄIVÄÄN

Suomi pelaa harvinaisesti neljä panoksellista ottelua yhden maajoukkueikkunan aikana. Lauantain avausottelun jälkeen Montenegro kohdataan Olympiastadionilla tiistaina 7.6., Romania Bukarestissa lauantaina 11. kesäkuuta ja Bosnia-Hertsegovina Zenicassa tiistaina 14. kesäkuuta.

- Meillä on edessä kova rupeama. 11 päivää ja neljä peliä. Mutta tätä on odotettu ja hyvillä fiiliksillä lähdetään huomiseen otteluun, Kanerva sanoi.

Huuhkajat pelasi panoksellisia otteluita viimeksi MM-karsinnoissa marraskuussa. Suomi jäi MM-lopputurnauksen ulkopuolella oltuaan lohkon kolmas kolmen voiton, kahden tasapelin ja kolmen tappion saldolla. Tämän vuoden maaliskuussa joukkue leireili Espanjassa, jossa Suomi kohtasi Islannin ja Slovakian. Pitkä leiri ja neljä ottelua ovat Suomelle mahdollisuus kehittyä.

- Yritämme kehittää peliämme koko ajan. Nämä ottelut tämän tasoisia vastustajia vastaan ovat hyviä mittareita. Olemme analysoineet menneet MM-karsinnat ja löysimme sieltä sekä hyviä asioita että kehitettäviä asioita. Niitä tässä työstämme. Meidän peruspelaamisessamme on tietyt avainasiat ja mietimme koko ajan, millä osa-alueilla voisimme olla tehokkaampia ja parempia. On tärkeää, että säilytämme tasomme ja matsien välillä ei tule isoja heilahteluja.

VASTASSA VANHA TUTTU

Lauantain vastustaja on tullut Suomelle äärimmäisen tutuksi viime vuosina. Vuoden 2021 EM-lopputurnauksen karsinnoissa Suomi voitti Bosnia-Hertsegovinan unohtumattomassa ottelussa Tampereella, mutta hävisi vieraskentällä. Viime vuonna päättyneissä MM-karsinnoissa Huuhkajat pelasi kotona tasapelin, mutta venyi vieraskentällä hienoon voittoon. Ivaylo Petevin miehistö ei ole muuttunut suuresti viime kohtaamisten jälkeen.

- Tämä on kolmas UEFA:n kilpailu, jossa saimme Bosnia-Hertsegovinan samaan lohkoon. Siellä on paljon samoja nimiä ja samoja avainpelaajia. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon he tekevät muutoksia näissä otteluissa. Kohtaamme Bosnia-Hertsegovinan kaksi kertaa 11 päivässä. Aiemmista otteluista on otettu asioita, joilla pystytään Bosnia-Hertsegovina jatkossakin kaatamaan. Olemme näyttäneet, että pystymme voittamaan heidät ja usko siihen on vahva.

Kanerva nimesi joukkueeseensa 27 pelaajaa suuresta ottelumäärästä johtuen. Joukkueen terveystilanne on päävalmentajan mukaan hyvä.

- Se on selvää, että joillain on paljon kuormitusta, mutta ei mitään isompaa huolenaihetta tässä vaiheessa. On valinnanvaraa, jos ajatellaan avauskokoonpanoakin.

Huuhkajien tavoitteet ovat selvät avausottelun aattona.

- Lohko tulee olemaan erittäin tasainen. Olemme asettaneet tavoitteeksemme voittaa tämän lohkon.

Huuhkajat kohtaavat Bosnia-Hertsegovinan Nations Leaguen avausottelussa Olympiastadionilla lauantaina 4.6. klo 19.00. Hanki lippusi otteluun täältä! >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä