Helmarit lahjoittaa jokaiselle joukkueessa aloittavalle tyttöpelaajalle oman pallon

Vuoden 2021 lopussa jalkapalloa pelasi Suomessa enemmän tyttöjä ja naisia kuin ikinä ennen. Nyt Palloliitto jatkaa systemaattista työtään tehdäkseen jalkapallosta yhä monimuotoisempaa. Yhteistyössä Niken ja Stadiumin kanssa, Helmarit lahjoittaa jalkapallon jokaiselle uudelle joukkueessa aloittavalle tyttöpelaajalle. Teko toteutetaan osana naisten EM-kisavuotta ja se tukee Palloliiton “kestävää kasvua” -tyttöjen ja naisten jalkapallon kehityssuunnitelmaa.

Helmarit lahjoittaa jalkapallon jokaiselle vuonna 2022 joukkueessa aloittavalle tyttöpelaajalle.Kuva: Pinja Akkanen

12.5.2022 klo 10:06

Etsi oma joukkueesi ja lähde mukaan pelaamaan

Jalkapallon voi aloittaa ikään ja taitotasoon katsomatta, jokaiselle löytyy varmasti seura ja oma tapa harrastaa. Etsi alueesi seurat Palloliiton harrastushausta ja tule mukaan: https://www.palloliitto.fi/tule-mukaan/pelaamaan

Kaikki alkaa pallosta

Jo vuosien ajan jalkapallo on ollut yksi suomalaisten suosituimmista harrastuksista. Vuoden 2021 lopussa lajin parissa oli yli 141 000 rekisteröityä pelaajaa, joista historiallisesti yli 37 000 oli naisia ja tyttöjä. Numerot ovat merkittäviä jo siksi, että koronavirus aiheutti historiallisen suuren harrastajamäärien laskun kaikkien lajien parissa.

“Vaikka kasvu on ollut merkittävää, voimme edelleen tehdä enemmän vahvistaaksemme jalkapalloa naisten ja tyttöjen lajina. Tavoitteenamme onkin, että joka kolmas rekisteröitynyt pelaaja olisi tyttö tai nainen vuoteen 2027 mennessä”, taustoittaa Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja.

Rohkaistakseen yhä useampia tyttöjä tutustumaan lajiin ja pallon kanssa liikkumiseen, Helmarit lahjoittaa jalkapallon jokaiselle vuonna 2022 joukkueessa aloittavalle tyttöpelaajalle. Pallot lahjoitetaan yhteistyössä Niken ja Stadiumin kanssa. Seurat tilaavat tarvitsemansa määrän palloja ja jakavat ne uusille tyttöpelaajille. Kampanjasta on lähetetty seuroille info- ja ohjeviesti.

Jalkapallojen lahjoitus osana EM-kisavuotta

Tänä kesänä suomalaiset pääsivät nauttimaan huipputason jalkapallosta, kun Helmarit suuntasivat Englantiin EM-lopputurnaukseen. Helmareissa pelaa 24 kaikista Suomen 37 200 tyttö- ja naispelaajasta, joiden osuus on noin 27 % Suomen kaikista rekisteröityneistä pelaajista. Yksi maajoukkuepaidassa pelaavista urheilijoista on 24-vuotias Amanda Rantanen. Kuten monet muut pelaajat, hän on seurannut ihaillen maajoukkuepelaajia ja haaveillut maajoukkuepaikasta jo nuoresta lähtien.

“Esikuvien ja unelmien voimaa ei ikinä kannata aliarvioida ja siksi haluankin olla osaltani kannustamassa aloittavia tyttöpelaajia uskomaan itseensä. Pallojen lahjoitus viestii siitä, että aloittamiseen todella riittää vain pallo - niin se riitti meillä nykyisillä maajoukkuepelaajillakin. On erityisen kutkuttavaa ajatella, että ehkäpä useampikin lahjoitettavista palloista päätyy tulevaisuuden Helmareiden potkittavaksi”, kertoo Rantanen.

Lisätietoja ja lehdistökuvat:
Heidi Pihlaja