Jyväskylässä Eskarifutikseen osallistui yli 80 joukkuetta - "Tehokas kanava markkinoida jalkapallotoimintaa"

Jyväskylässä Kortteliliigaa yhteistyössä pyörittävien JJK Junioreiden, FCV:n ja JyPK:n järjestämä Eskarifutis-tapahtuma pidettiin torstaina ja perjantaina 28.-29.4.2022.

Eskarifutis-tapahtuma 2022.Kuva: Paavo Kurkaa

9.5.2022 klo 15:03

Jyväskylän Eskarifutis-tapahtuma jäi koronan takia järjestämättä 2020 ja 2021, mutta viime torstaina Viitaniemen liikuntapuistossa viiletti taas noin 60 joukkuetta eri päiväkodeista, esikouluista ja koulujen alaluokilta. Perjantaina osallistui vielä parikymmentä joukkuetta lisää.

Eskarifutis-tapahtumassa kaikki osallistujat pääsivät nauttimaan jalkapallon pelaamisesta isolla porukalla. Joukkueet muodostettiin päiväkotiryhmien tai koululuokkien lapsista niin, että kentällä oli yhtä aikaa neljä pelaajaa ja maalivahti.

Jokainen joukkue pelasi tapahtumassa vähintään kaksi ottelua. Pelit pelattiin neljässä viiden minuutin jaksossa niin, että kentällä olevat ryhmät olivat mahdollisimman tasaväkisiä. Tavoitteena oli, että kaikki joukkueiden pelaajat pääsivät pelaamaan vähintään yhden jakson per peli.

JJK:n toiminnanjohtaja Ari Laihon mukaan Eskarifutis on seuratyöntekijän kannalta vuoden mukavimpia tapahtumia.

- Ilon, riemun ja liikkeen määrä oli iso tuossa päivän aikana, Laiho sanoo.

Samalla Eskarifutis on tärkeä ja tehokas markkinointikanava Jyväskylän Kortteliliigalle ja myös JJK:lle seurana.

- Ainahan on järkevämpää kerätä porukka yhteen ja pitää heille tapahtuma, kuin mennä erikseen jokaiseen päiväkotiin ja kouluun kertomaan toiminnastamme, Laiho sanoo.

- Teemme seurojen toimintaa ja samalla Kortteliliigaa tutuksi päiväkotilapsille. Tarjoamme heille mahdollisuuden kokeilla jalkapallon pelaamista ja saada elämyksen siitä, kun yhdessä paikassa on paljon ihmisiä pelaamassa. Pidämme tätä erittäin toimivana tapana viedä lajin ilosanomaa eteenpäin, Laiho jatkaa.

Eskarifutis-tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2008 lähtien, ja sinä aikana tapahtuma on kasvanut kahdeksasta joukkueesta noin 80:n kokoiseksi. Laiho kertoo, että tapahtumasta saatava palaute on innostunutta ja positiivista - vaikka lapset vaihtuvat, palaa päiväkotien henkilökunta uusien lasten kanssa vuodesta toiseen.

Laiho näkee, että jos seurat lähtevät tapahtumia järjestämään, ne kannattaa suunnitella ensisijaisesti kohderyhmän ehdoilla.

- Jos tapahtumaa järjestetään päiväkodeille, pitää silloin tehdä sellainen tapahtuma, joka vastaa päiväkotien tarpeisiin ja toiveisiin. Ja pitää kiinni siitä, mitä luvataan. Silloin tapahtumasta tulee toimiva, mutta ei se kerralla synny. Aikaa, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä tapahtumien järjestäminen vaatii, Laiho päättää.

Palloliitto tukee seurojen koulu- ja päiväkotiyhteistyötä Kaikki Pelissä -toiminnalla. Lue lisää >>

Meneillään on myös valtakunnallinen Lue ja liiku Helmarit lentoon -kampanja, johon ottaa osaa yli tuhat päiväkotiryhmää ja koululuokkaa. Lue lisää >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä