Jyväskylä on Palloliiton ensimmäinen virallinen kumppanuuskaupunki

Jyväskylän kaupunki ja Suomen Palloliitto ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tavoitteena on edistää liikuntamahdollisuuksia ja lisätä kuntalaisten hyvinvointia seuratoiminnan tuella. Sopimus tekee Jyväskylästä Suomen Palloliiton ensimmäisen virallisen kumppanuuskaupungin.

Jyväskylä on Palloliiton ensimmäinen kumppanuuskaupunki

25.5.2022 klo 14:01

Suomen suurimpana lajina jalkapallo kantaa yhteiskuntavastuuta liikunnan ja olosuhteiden lisäksi myös ympäristönsuojelun ja kestävän kehityksen hankkeiden tukemisesta.

- Palloliiton organisaatiouudistuksen ja uuden strategian myötä vaikuttaminen sekä entistä tiiviimpi yhteistyö kuntien ja kaupunkien kanssa on yksi keskeinen tavoitteemme. Haluamme yhdessä seurojemme kanssa tehdä osamme suomalaisten liikkumattomuuden ratkaisemiseksi, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande kertoo.

Jyväskylässä urheiluseurojen ja kaupungin välisellä dialogilla on pitkät perinteet, ja kaupungissa järjestetään säännöllisesti mm. seurafoorumeja. Yhteistyöehdotus koettiin kaupungin organisaatiossa ainutlaatuisena mahdollisuutena syventää yhteistyötä jalkapallon ja futsalin ympärillä, sillä molemmilla lajeilla on laajat harrastajamäärät Jyväskylässä.

- Jyväskylässä halutaan, että jokaisella on mahdollisuus harrastaa liikuntaa ja pitää huolta hyvinvoinnistaan. Seuroilla on työssä merkittävä rooli. Liikuntapääkaupungissa liikkumista edistetään laajassa yhteistyössä, jotta työllä on mahdollisimman paljon vaikuttavuutta ja liikunta muodostuu luonnolliseksi osaksi asukkaidemme arkea, sivistyspalveluiden toimialajohtaja Eino Leisimo toteaa.

- Onkin upeaa, että olemme Suomen Palloliiton ensimmäinen kuntakumppani ja esimerkillämme voimme rohkaista myös muita kuntia edistämään asukkaiden liikkumista uudenlaisen yhteistyön avulla, liikuntajohtaja Anna-Leena Sahindal iloitsee.

LIIKUNTAPÄÄKAUPUNKI EI OLE PELKKÄ MARKKINOINTITERMI

Jyväskylän kaupungin jalkapallo- ja futsalseurat kokoontuivat miettimään yhteistyön sisältöä noin vuosi sitten. Liikuntapääkaupungin seurat osoittivat poikkeuksellista yhteistyökykyä heti ensitapaamisessa.

Seurat ottivat ilolla vastaan Palloliiton idean kaupungin kanssa säännöllisesti käytävästä, rakentavasta ja jäsennellystä keskustelusta jalkapalloperheen yhteisellä äänellä.

- Yleisen keskustelun lisäksi löydettiin myös konkreettinen tavoite, jolla tiiviimpää yhteistyötä Jyväskylän kaupungin kanssa lähdettäisiin tavoittelemaan. Laadukkaasti toteutettu iltapäivätoiminta auttoi meidät hyvään alkuun, Palloliiton aluepäällikkö Janne Pieviläinen kertoo.

FC Vaajakoski on ainoana urheiluseurana järjestänyt lakisääteistä iltapäivätoimintaa Jyväskylässä. Sekä seura että FCV:n toiminnanjohtaja, Liisa Liekkinen, lupautuivat olemaan apuna neuvotteluissa toiminnan laajentamisessa myös muille jalkapallo- ja futsalseuroille.

Koronaepidemia vei hankkeen keväällä tauolle, mutta katse on jo käännetty vuoteen 2021. Jalkapalloseurat haluavat olla kehittämässä lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia koulupäivän yhteydessä ja tuoda esille kolmannen sektorin näkökulmaa.

- Seuran ja toiminnanjohtaja Liekkisen panosta ei voi olla korostamatta, vaikka olemme vasta yhteistyön alkumetreillä, Pieviläinen kiittelee vaajakoskelaisten ansiokasta työtä.

Lisätietoja:

Eino Leisimo, toimialajohtaja, Jyväskylän kaupunki