Jussi Leppälahti: ”Liiganousu on valtava juttu kotkalaisille”

KTP:n kausi saa kruunun lauantain päätöskierroksella, kun mestarit pääsevät juhlimaan kotiyleisön edessä.

Jussi Leppälahti tuuletti voittoa ja Ykkösen mestaruutta pelaajien keskellä.

Jussi Leppälahti tuuletti voittoa ja Ykkösen mestaruutta pelaajien keskellä.Kuva: Patric Westerlund

3.10.2022 klo 13:24

KTP varmisti Ykkösen mestaruuden ja sarjanousun eilen sunnuntaina, kun joukkue kaatoi EIF:n maalein 2–1. Kotkalaiset tarvitsivat pisteen vierasottelusta, jotta sarjavoitto saisi sinetin – David Ramadingayen ja Mikan osumat riittivät lopulta täyteen pistepottiin.

– Olimme tauolla tappiolla, mutta avausjakso oli meiltä ihan ok, ja olimme hyvin kiinni pelissä. Kävimme kopissa läpi sitä, ettei meillä ole tarvetta sooloiluun – kun pelaamme joukkueena ja omalla tavallamme, maalit tulevat kyllä. Kaikilla oli luottavainen fiilis, ja homma hoitui lopulta, päävalmentaja Jussi Leppälahti toteaa.

Voiton myötä KTP:lla on kasassa 55 pistettä, ja ero toisena majailevaan TPS:aan on kuusi pistettä. Riippumatta päätöskierroksen tuloksesta kotkalaisten pistekeskiarvo ylittää tällä kaudella kahden pisteen rajan.

– Ennen kauden alkua asetimme valmennustiimin kanssa tavoitteen, että vedämme kauden läpi kahden pisteen keskiarvolla ja katsomme, mihin se riittää. Tiedostimme, että etenkin TPS, FF Jaro ja EIF ovat tosi kovia joukkueita – vähintään joku niistä tulee ottamaan paljon pisteitä, Leppälahti sanoo.

– Olemme pystyneet raapimaan pisteitä myös heikommalla pelillä. Meillä on ollut tasaisen nousujohteinen kausi, eikä ole mielestäni mikään ihme, että meillä on kova pistekeskiarvo – nyt se riitti sarjan voittoon.

KTP pelasi Veikkausliigaa viime kerran kaudella 2021, ja perinteikkään seuran pikapaluu liigakartalle otettiin suomalaisen jalkapallokansan keskuudessa ilolla vastaan. Viime marraskuussa KTP:n päävalmentajaksi nimetyn Leppälahden mukaan sarjanousu merkitsee koko yhteisölle todella paljon.

– Tämä on valtava juttu – Kotka, jos joku kaupunki, ansaitsee joukkueen Veikkausliigaan. Tuntuu, että jokaiselle kotkalaisella on jokin yhteys seuraan, ja nousu merkitsee kaikille paljon. Liigapaikka on erittäin tärkeä paitsi seuralle myös kotkalaiselle identiteetille.

Kotkalaiset pääsevät juhlimaan yhdessä lauantaina, kun KTP nostaa mestaruuspokaalia Arto Tolsa Areenalla. Päävalmentaja odottelee kauden viimeistä ottelua innolla ja vakuuttaa, että KTP haluaa päättää syksyn voitokkaasti.

– Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että nyt on menossa huikea kausi. Onneksi sitä on jäljellä vielä viikko. Nautimme pari päivää, minkä jälkeen aloitamme valmistautumisen lauantaihin. Valmistaudumme peliin ihan normaalilla tavalla ja haluamme näyttää kotiyleisöllemme, kuinka hyvä joukkue olemme. Keskitymme täysillä otteluun – sen jälkeen on kansanjuhlan aika.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle