Jimi Tauriainen uudessa roolissa Chelseassa – ”Koen, että vahvuuteni pääsevät esiin keskellä”

Tauriainen ja U19-pojat matkasivat tänään maanantaina Serbiaan, jossa Minihuuhkajat osallistuu neljän maan turnaukseen. Suomen otteluohjelma löytyy jutun lopusta.

Jalkapalloperheen poika on vaikuttanut Chelsean organisaatiossa viimeiset 2,5 vuotta.Kuva: Chelsea FC

19.9.2022 klo 16:01

Jimi Tauriainen siirtyi Chelseaan keväällä 2020, ja vuotta myöhemmin suomalainen solmi ensimmäisen ammattilaissopimuksen lontoolaisseuran kanssa. Viime syksynä FC WILD:n sekä HJK:n kasvatti loukkasi polvensa ja oli sivussa kuukausia – mitä Tauriaiselle kuuluu nyt?

– Tämän vuoden puolella olen pysynyt pääosin ehjänä. Nousin viime keväänä U21-joukkueen rinkiin, ja kesästä alkaen olen ollut pysyvästi heidän kanssaan. Vastustajat ovat fyysisempiä ja peli on nopeampaa kuin U18-sarjassa – siinä on ollut totuttelemista, mutta olen päässyt hyvin mukaan vauhtiin, 18-vuotias Tauriainen kertoo.

– Chelsea on panostanut junioreihin paljon, ja meillä on useita uusia pelaajia. Seurassa on muutenkin tapahtunut paljon. Kun edustusjoukkueenkin päävalmentaja vaihtui, kaikki alkoi tavallaan alusta – jokaisen pelaajan täytyy vakuuttaa valmennus uudestaan, jotta edustuksen harjoituksiin on asiaa.

Tauriainen on aiemmin totuttu näkemään laiturina, mutta uudessa valmennuksessa pelipaikka on vaihtunut laidalta keskelle.

– Olen pelannut keskikentän pohjalla ja kasipaikalla. Meillä on molemmilla paikoilla kova kilpailutilanne, ja taistelen peliajasta 5–6 pelaajan kanssa. Sekä kutos- että kasipaikan rooli sopii minulle hyvin – koen, että vahvuuteni pääsevät esiin keskellä.

Englannin kentillä Tauriainen on saanut minuutteja kahdessa Premier League 2 -ottelussa ja yhdessä EFL Trophyn pelissä. Kotimaan kilpailujen lisäksi Chelsea pelaa UEFA Youth Leagueta, jossa kilpailevat Mestarien liiga -seurojen U19-joukkueet – suomalainen on pelannut täydet minuutit kummassakin ottelussa.

– Youth Leaguen pelit ovat olleet siistejä kokemuksia. Jos pelaamme vieraissa, teemme yleensä päiväreissun – me pelaamme päivällä ja illalla menemme katsomaan edustuksen ottelua. Tuloksellisesti kilpailu on alkanut meiltä heikosti (tasapeli ja tappio), mutta pelejä on onneksi jäljellä. Meillä on hyvä joukkue ja kaikki saumat päästä jatkoon.

Tauriainen pääsee pelaamaan tulevan viikon aikana lisää kansainvälisiä otteluita. Nuorukaisen edelliset maaottelut ovat keväältä, jolloin Minihuuhkajat pelasi tuplamaaottelun Walesin vieraana. Tauriainen kantoi 2–4-tappiossa kapteeninnauhaa ja onnistui maalinteossa toisessa osassa, joka päättyi 2–2-tasapeliin.

Kesäkuun turnaukset jäivät Tauriaisen osalta väliin pienen loukkaantumisen takia, joten keskikenttäpelaaja palaa maajoukkueen mukaan innoissaan. Suomi saa Serbian turnauksessa kolme mainiota mittaria, kun Peter Lundbergin valmentama ryhmä pelaa isäntämaan lisäksi Portugalia ja Ranskaa vastaan.

– Emme ole päässeet pelaamaan yhdessä hirveän paljon, joten on kiva päästä kohtaamaan kovia maita jätkien kanssa. Ottelut näyttävät meille, missä menemme Euroopan kärkimaihin verrattuna – meidän täytyy onnistua todella hyvin, jotta saamme toivottuja tuloksia. Walesista pystyi ottamaan paljon hyvää mukaan, mutta meidän täytyy parantaa monessa asiassa.

U19-poikien maajoukkuesyksyn kohokohta odottaa marraskuussa, jolloin Suomi kohtaa Färsaaret, Israelin ja Kroatian EM-karsinnoissa. Kroatiassa pelattavan turnauksen kaksi parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen.

– Meidän ikäluokassamme on pirun hyviä pelaajia, ja voimme haastaa isojakin maita. Meidän täytyy olla rohkeita, uskoa omaan tekemiseemme ja asettaa kovia tavoitteita – marraskuussa meille ei kelpaa muu kuin jatkokarsintapaikka.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
To 22.9. 18:00 Serbia – Suomi, Subotica City Stadium
La 24.9. 17:00 Ranska – Suomi, Senta
Ma 26.9. 16:00 Suomi – Portugali, Kula

Otteluista ei ole näillä näkymin luvassa livelähetyksiä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä