Jesse Saarinen: ”Huuhkajaturnaus opetti, mistä menestyvä valmentaminen koostuu”

Turkulainen luokanopettaja Jesse Saarinen, 33, valmensi sunnuntaina päättyneessä Huuhkajaturnauksessa Team Hradeckya.

Saarisen Team Hradecky joutui taipumaan Huuhkajaturnauksen loppuottelussa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

21.6.2022 klo 14:46

Turnauksen jälkeisenä maanantaina Saarinen odotti joukkueensa nimikkourheilijaa Lukas Hradeckya luokseen grillaamaan ja kuulemaan Team Hradeckyn kokemuksista.

– Olihan se vähän hassu tilanne valmentaa entisen joukkuekaverin mukaan nimettyä joukkuetta. Turnauksen avajaisissa todella jännitti, mitä ”Luke” sanoo joukkueen pelaajille suunnatussa tervehdysvideossa, Saarinen naurahtaa ystävänsä taipumukselle velmuilla.

Team Hradecky pelasi Huuhkajaturnauksessa hienosti. Joukkue pääsi Jari Litmanen Areenalle pelattuun finaaliin asti, jossa Team Pohjanpalo oli kuitenkin parempi.

– Lukas oli tietysti tyytyväinen suorituksemme, mutta harmitteli, että finaalitappio tuli juuri nyt Team Pohjanpaloa vastaan. Hän osallistuu ensi viikonvaihteessa ”Jollen” häihin, joten sinne olisi ollut mukavampi mennä finaalivoiton jälkeen.

Saarinen ja Hradecky pelasivat yhdessä yli kymmenen vuotta Turun Nappulaliigasta Turun Palloseuran vanhimpiin junioreihin, kunnes Hradeckyn matka jatkui Tanskaan.

Kaksikko edusti yhdessä myös Turun piirin joukkuetta Huuhkajaturnausta edeltäneessä Pohjola Cupissa vuosina 2003 ja 2004 – luonnollisesti menestyksekkäästi. Turun piirijoukkue voitti P14-turnauksen Raumalla vuonna 2003.

– Kun Henri Peltomaa siirtyi silloin Maskun Palloseurasta Riku Riskin kanssa meille, Lukas jäi meidän kakkosveskaksi. Henri oli 185 senttiä pitkä, kuten vielä nytkin on. Hän pelasi Tepsissä ja piirijoukkueissa isot matsit ykkösvahtina, mutta kyllä Lukekin aina silloin tällöin pääsi kentälle – kyllä hänessäkin potentiaalia nähtiin, Saarinen muistelee.

Huuhkajaturnaus on suora seuraaja vuodesta 1973 järjestetyille Pohjola Cupille ja Piirijoukkue Cupille. Saarinen pääsi tutustumaan uuteen turnauskonseptiin vuonna 2020 Team Lodin taustatiimissä. Hän sai turnauksesta videoanalyytikon peruskoulutuksen sekä turnauksen kultamitalin.

– Vuoden 2020 turnauskokemuksesta oli nyt valtavasti hyötyä. Sergio Almenaran ja Jani Mäenpään johtama valmennustiimi oli erittäin toimiva ja ammattimainen. Sen toiminnasta oli helppo ottaa mallia, Saarinen toteaa.

Huuhkajaturnauksessa valmennustiimien pitää lyhyessä ajassa ottaa toisilleen aiemmin tuntemattomat pelaajat haltuun, ryhmäyttää heistä tiivis joukkue ja saada halutut pelilliset ajatukset näkymään kentällä. Haaste on kova, mutta yhteinen onnistuminen tuottaa parhaimmillaan loistavan oppimiskokemuksen kaikille mukana olleille.

– Tietenkin finaalitappio harmittaa, mutta yleisesti olen todella tyytyväinen, miten joukkue toimi, miten pelasimme ja miten pelaajat pääsivät yksilöinä esiin. Huuhkajaturnaus opetti, mistä menestyvä ja onnistunut valmentaminen koostuu. Onnistunut valmennusprosessi vaatii pelaajien sitouttamista, joukkueen ryhmäyttämistä ja hengenluomista sekä asioiden erittäin tehokasta opettamista eri keinoin, Saarinen avaa.

– Meillä ei ollut pelitavassa mitään monimutkaista tai syvällisen taktista. Paljon tärkeämpää oli miettiä, miten pelaajat saadaan sitoutumaan pelitapaan, mitä videoklippejä käytetään, mitä harjoitteita valitaan, jotta halutut pelilliset asiat saadaan näkymään kentällä. Tehokas opettaminen oli avainasia.

Team Hradecky oli yksi turnauksen joukkueista, josta huokui korkea itseluottamus ja reipas yhteishenki. Valmentajien ottelun aikainen täsmällinen positiivinen palaute sai omalta osaltaan yksilöt tekemään sovittuja taktisia asioita pelikentällä.

Saarisen kanssa isossa roolissa joukkueen valmennustiimissä olivat toinen valmentaja Joel Mirel (Pallo-Iirot), videoanalyytikko Robert Nygård (TPS), maalivahtivalmentaja Nico Pesu (TPS) ja valmentajatutor Miro Varhelahti (TPS).

– Huuhkajaturnaus toi minulle itseluottamusta ja uskoa omaan tekemiseen valmentajana. Turnaus opetti myös valmennustiimin johtamista ja hyödyntämistä. Tiimin johtamista ei voi oppia muuten kuin tekemällä, eikä tällaista vastaavaa mahdollisuutta seuran arjessa eteen tule, Saarinen kertoo.

Huuhkajaturnauksen laadukkaimpien otteluiden intensiteetti nousi pelaajien ikä huomioiden erittäin korkeaksi. Se yllätti myös Saarisen, vaikka hänellä on jo varsin vankka futiskokemus.

– Osassa peleistä oli korkeampi intensiteetti, mitä osasin odottaa. Kun pelasimme Team Arajuurta vastaan, huomasin jo alkuverryttelyn tempopelissä, että tänään muuten mennään lujaa, Saarinen sanoo.

– Lisäksi minut yllätti, miten kypsiä ja kovia urheilijoita tämän ikäiset huippupelaajat voivat jo olla. Pääsin tekemään neljän turnaukseen tähdistöön valitun pelaajan kanssa. Oli vaikuttavaa, miten määrätietoisia urheilijoita he ovat jo nyt.

Kuten aina kaikissa pelaajakehitystapahtumissa pärjäsi osa pelaajista erinomaisesti, kun osalla on haastavampaa.

– On tärkeää, että pelaajat saavat myös siitä tietoa, mikäli ovat liian kovassa paikassa. On erittäin hyödyllistä saada kokemusta kehityskohdistaan, jotta asioita voi parantaa omassa arjessaan.

Saarinen on nähnyt Huuhkajaturnauksen ja tapahtumaa edeltäneen Pohjola Cupin pelaajana, videoanalyytikkona ja nyt joukkuevalmentajana. Aina myös menestyksekkäästi – voitettuja finaaleja on kaksi kuin myös hopeamitaleitakin.

– Huuhkajaturnaus on hyvä yhdistelmä osaamisen kehittämistä ja pelaajatarkkailua. Lyhyissä peleissä jokainen maali ratkaisee, ja kilpailu on kova. Pelaajista tulee väkisinkin esiin erilaisia puolia.

Huuhkajaturnauksen jälkeen Saarinen jatkaa kautta Turun Palloseuran P14-joukkueen päävalmentajana. Joukkue oli kevätkierroksella tasaisessa Lännen P14 Ykkösessä neljäs, ja tavoittelee syksyllä sarjan voittoa.

– Olemme seitsemän ottelun voittoputkessa. Lähdemme jatkamaan sitä. Syksyn haluamme kruunata kaksiosaisessa liigakarsinnassa.

.

Jesse Saarinen ja Lukas Hradecky kävivät Huuhkajaturnauksen kokemuksia läpi heti turnauksen jälkeisenä maanantaina. He lähettivät myös kiitokset Team Hradeckyn pelaajille hienosti pelatusta turnauksesta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä