Jännitysnäytelmä Zenicassa päättyi Huuhkajien tappioon

Huuhkajat kohtasi tutun vastustajan, Bosnia-Hertsegovinan, tiistai-iltana Zenicassa UEFA Nations Leaguen ottelussa.

Lucas Lingman pelasi vahvan ottelun Zenicassa.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen /Juha Tamminen

15.6.2022 klo 00:27

Kesäkuun neljän ottelun rupeaman viimeisessä kamppailussa oli panoksena B-liigan lohkon 3 kärkisija, jota Bosnia-Hertsegovina piti hallussaan ennen ottelua viidellä pisteellä Suomen ollessa pisteen perässä.

Suomen avauskokoonpanossa nähtiin paljon kierrätystä. Miro TenhoRichard Jensen ja Sauli Väisänen muodostivat puolustuksen keskustan maalille palanneen Lukas Hradeckyn edessä. Ilmari Niskanen ja Mikael Soisalo aloittivat laidoilla wingbackeina. Lucas Lingman ja Urho Nissilä avasivat Rasmus Schüllerin vierellä keskikentällä, ja Benjamin Källman aloitti kärjessä parinaan Teemu Pukki.

Ottelun alku oli Suomelle todella vaikea, ja kotijoukkue avasi maalinteon jo 5. minuutilla. Pallo vietiin pilkulle, kun Väisänen rikkoi Edin Džekoa kulmapotkun yhteydessä. Miralem Pjanić sijoitti pallon verkkoon ja vei Bosnia-Hertsegovinan aikaiseen johtoon.

Džeko oli lähellä tuplata Bosnia-Hertsegovinan johdon seuraavasta kulmapotkusta, mutta hyökkääjän pusku painui Suomen onneksi ohi. Kellossa oli 10 minuuttia, kun Huuhkajat iski ensimmäisestä hyökkäyksestään. Lingman lähetti vauhtiin Källmanin, joka löysi maalin edestä kotijoukkueen pahimman painajaisen, Teemu Pukin. Norwich-hyökkääjä viimeisteli varmasti kuudennen osumansa kuuteen otteluun Bosnia-Hertsegovinaa vastaan.

Hradecky venyi huipputorjuntaan vartin kohdalla, kun Haris Duljević pääsi laukomaan Suomen puolustuksen jaloista. Huuhkajat iski fantastisen johtomaalin 18. minuutilla. Lingmanin pitkä avaus löysi Pukin, jonka hieno nosto tippui Källmanille boksissa. Källmanin upea ensimmäinen kosketus ja terävä viimeistely vei Suomen johtoon.

Ottelu jatkui tapahtumarikkaana ja Bosnia-Hertsegovina nousi tasoihin 28. minuutilla. Pjanić vapautti Džekon, joka viimeisteli varmasti takakulmaan. Maali hyväksyttiin lopulta pitkän VAR-tarkistuksen jälkeen. Ottelun hurja tempo rauhoittui hieman ensimmäisen jakson neljännen osuman jälkeen, ja Huuhkajat pääsi rakentamaan pitkiä hyökkäyksiä. Soisalo tarjoili Källmanille maalipaikan 38. minuutilla, mutta hyökkääjä ei aivan ylettänyt palloon. Tauolle lähdettiin lukemissa 2-2.

Glen Kamara sekä Robert Ivanov tulivat kentälle tauon jälkeen tuplavaihdon myötä. Toinen jakso alkoi kotijoukkueen painostuksella ja useilla kulmapotkuilla, jotka Huuhkajat onnistui selvittämään. Suomen ensimmäinen mahdollisuus maalintekoon syntyi, kun Soisalon keskitys tavoitti Niskasen, jonka pusku ei kuitenkaan suuntautunut Ibrahim Šehićin vartioimaa maalia kohti.

Bosnia-Hertsegovina teki tauolla taktisia muutoksia ja joukkueen prässitaso laski huomattavasti. Pukki karkasi läpiajoon kotijoukkueen puolustuksen virheen jälkeen 56. minuutilla, mutta Pukin viimeistely meni harmittavasti takakulman ohi. Ottelun seuraava maali nähtiin 58. minuutilla, kun Džeko pääsi kuljettamaan Suomen puolustuslinjaa kohti. Hyökkääjän laukaus otti epäonnisen kimmokkeen Tenhon jalasta ja painui Hradeckyn ohi.

Vaihdosta kentälle tulleen Robin Lodin syöttö löysi Lingmanin tunnin kohdalla. Keskikenttäpelaaja ajautui kuitenkin pieneen kulmaan ja tilanne kuihtui kulmapotkuksi. Seuraavaksi Pukki tarjoili Suomelle kaksi huippupaikkaa. Ensimmäiseen syöttöön suomalaispelaajat eivät päässeet ja heti seuraavassa tilanteessa Niskanen laukoi noin kymmenestä metristä ohi.

Šehić venyi Jensenin tulisen kaukolaukauksen eteen 70 minuutin jälkeen. Hetki tästä ja toisessa päässä Hradecky esti torjunnallaan Džekon hattutempun.  Suomi pääsi pitämään palloa ottelun viimeisen vartin aikana Bosnia-Hertsegovinan puolustaessa syvällä omassa päässään.  Pukin laukaus Lingmanin syötöstä 83. minuutilla painui ohi puolustajan kautta.

Suomi painosti ottelun lopussa vahvasti, mutta huippupaikat jäivät puuttumaan. Joel Pohjanpalo ei päässyt viimeistelemään Kamaran keskityksestä hieman ennen täyttä aikaa. Huuhkajat ei onnistunut nousemaan enää tasapeliin, ja ottelu päättyi kirvelevään tappioon.

Huuhkajien taival Nations Leaguessa jatkuu syyskuussa kotiottelulla Romaniaa vastaan ja vierasottelulla Montenegroa vastaan.

Bosnia-Hertsegovina - Suomi 3-2 (2-2)
5' Miralem Pjanić 1-0 (rp.)
10' Teemu Pukki 1-1
18' Benjamin Källman 1-2