Jalkapalloseurat järjestävät futisleirejä lakon aikana - "Yksikin päivä voi auttaa vanhempia"

Tiistaina alkanut kunta-alan työtaistelu on sulkenut päiväkoteja ja kouluja ympäri Suomen. Tilanne on kasvattanut kysyntää paikoille, joihin lapset voi viedä päivän ajaksi ohjattuun toimintaan. Monet urheilu- ja jalkapalloseurat ovat reagoineet tähän kysyntään nopeasti järjestämällä ylimääräisiä leirejä viikonpäivisin. Tässä uutisessa KoiPS:n valmennuspäällikkö Niko Koskela kertoo, miten sellaista ollaan järjestämässä Itä-Vantaalla.

Koivukylän Palloseuran junioripelaajiaKuva: Koivukylän Palloseura

4.5.2022 klo 20:00

Yksi nopeasti reagoineista seuroista on Koivukylän Palloseura, joka on järjestämässä futisleirin maanantaina 9.5. klo 9.30 - 14. Leiriin sisältyy parit harjoitukset sekä tuhti välipala, joka auttaa jaksamaan. Hintaa paketilla on 25 euroa, ja harjoitusten ajaksi lapset jaetaan ikäluokan ja kokemuksen mukaan ryhmiin, jotta pelaaminen on mielekästä.

KoiPS:n toiminnanjohtaja Niko Koskela kertoo, että idean leirin järjestämisestä sai heti tiistaina opettajien lakon alettua seuran toinen työntekijä, Kalle Kähkönen.

- Kuten olettaa saattaa, pihat ja pelikentät olivat silloin täynnä lapsia ja nuoria. Päätimme kokeilla kepillä jäätä ja katsoa, olisiko päivisin kysyntää myös tällaiselle ohjatulle toiminnalle. Teimme leirille mainoksen, kontaktoimme seuran jäsenistön sekä avasimme ilmoittautumisen, Koskela kertaa.

Kävi ilmi, että kysyntää leirille selvästi on. Jo ensimmäisten tuntien aikana KoiPS:n leirille ilmoittautumisia tuli 30 kappaletta, ja nyt leirille on ilmoitettu jo 50 lasta ikäluokista 5-12.

YHTEISKUNTAVASTUUN HUOMAA POIKKEUSAIKOINA

Jalkapalloseurojen ja muun urheilun perustoimintojen merkitys on suurta. Seuratoiminnan arvo on korostunut varsinkin poikkeustilanteissa.

Itävantaalaisten vanhempien KoiPS:lle antama palaute nopeasti järjestyneestä leirimahdollisuudesta on ollut pelkästään positiivista. Lakkotilanne on vaikeuttanut perheen arkea, sillä päiväsaikaan lapsille on hankalaa järjestää koulun korvaavaa mielekästä tekemistä.

-  Me KoiPS:ssa voimme tarjota kehittävän ja turvallisen ympäristön ainakin yhdeksi lakkopäiväksi. Monessa perheessä yksikin viikonpäivä voi auttaa järjestämään lasten hoitoa, ja siitä olemme iloisia, Koskela jatkaa.

Seurojen yhteiskuntavastuu näkyy Koskelan mukaan myös siinä, että leirit tarjoavat koulun korvaavaa tekemistä paitsi 5-12 -vuotiaille leiriläisille, myös leireillä kesätöissä oleville yläasteikäisille.

- Vaikka sen ikäisiä nuoria ei tietenkään voida täysin vastuuttaa, saavat meidän tapahtumat vähän enemmän vipinää, kun he ovat mukana vetämässä toimintaa, Koskela sanoo.

KoiPS:n omat harjoitustilat sallivat pelien jatkumisen myös kenttien ollessa suljettuna.Kuva: Ⓒ © Hessu Heikurinen- Photography 2020 - Heikki Heikurinen, all rights reserved. /Hessu Heikurinen

Kesäisin KoiPS järjestää jalkapalloleirejä normaalistikin, joten seuralla oli jo valmiiksi osaamista ja resursseja järjestää leiritoimintaa - olkoonkin, että leirin järjestäminen näin nopealla aikataululla oli uutta myös KoiPS:lle.

KoiPS:n omistamat harjoituskentät tekevät seuran aseman paremmaksi verrattuna niihin seuroihin, joiden toiminta ovat työtaistelun myötä suljettujen kunnallisten kenttien varassa. Niitä seuroja, joille leirien järjestäminen olisi kenttien puolesta mahdollista Koskela kuitenkin kannustaa leirien järjestämistä myös yrittämään, vaikka kokemusta sellaisesta ei vielä olisikaan.

- Rohkeasti vaan kokeilemaan eri asioita. Kukin seura löytää varmasti oman tapansa toimia. Erityisesti kuuluttaisin käyttämään leirien järjestelyissä seuran omia valmentajia ja myös junioreita kesätyöseteleiden avulla. Siitä on kaikille hyötyä, Koskela päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä