Itävalta-voitto nosti U17-tytöt lohkokakkoseksi

Suomi kaatoi Itävallan Belfastissa Anelma Lahikaisen hienolla maalilla. Ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomen avaus Itävaltaa vastaan.

27.10.2022 klo 18:01

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) päätti EM-karsintaturnauksen 1–0-voittoon Itävallasta. Suomi oli varmistanut EM-jatkokarsintapaikkansa jo ennen päätösottelua, mutta joukkue pelasi vielä lohkovoitosta – tulos oikeutti lopulta Suomen kakkossijaan. Lopullinen taulukko löytyy täältä.

Itävalta hallitsi hienokseltaan alkuminuutteja, mutta yhtä kulmapotkua lukuun ottamatta joukkue ei saanut luotua uhkaa Suomen maalille. Kymmenen minuutilla tienoilla Itävalta sai pari loistavaa paikkaa – ensimmäisen Pikkuhelmareiden puolustus selvitti, ja toisessa Greta Spinn laukoi lähietäisyydeltä ohi.

Avausvartti mentiin pääasiassa Suomen kenttäpuoliskolla, eikä Pikkuhelmareiden hyökkäyspeli lähtenyt käyntiin kunnolla. Suomi pääsi hiljalleen paremmin mukaan peliin, ja vierasjoukkueelta nähtiin pari vaarallista kulmapotkua. Yksi Iiris Holmströmin kulmapotkuista osui itävaltalaisvahti Lara Ritterin käsien kautta ylärimaan.

Itävallan Jasmin Reiterer sijoitti 29. minuutilla vain aavistuksen ohi Viivi Mäki-Kampin vartioiman maalin. Muutamaa minuuttia myöhemmin Suomi teki komean avausosuman – Anelma Lahikainen puski Iiris Holmströmin kulmapotkun voimalla verkon perukoille. Puoliajan loppuminuuteilla ei nähty enää hyviä paikkoja, joten Pikkuhelmarit pääsi tauolle johtoasemassa.

Irlanti johti samaan aikaan Pohjois-Irlantia maalein 1–0, joten taukolukemat eivät olisi riittäneet Suomelle eikä Itävallalle lohkovoittoon. Toisen puolikkaan ensimmäiset paikat tulivat Pikkuhelmareille – Milja Kiviranta pääsi yrittämään kahdesti noin 20 metristä, mutta Ritter ei suostunut antautumaan toistamiseen.

Itävalta sai tunnin pelin jälkeen hieman painetta, mutta Suomi piti vastustajan poissa hyviltä vetopaikoilta. Kivirannalle ja Steffi Hassiselle aukesi toisessa päässä mahdollisuudet tuplata johto – kummankin laukaus karkasi yläilmoihin.

Mäki-Kamppi teki tärkeän torjunnan 84. minuutilla, kun Helena Milanovic haki tasoitusta loistopaikasta. Muutamaa minuuttia myöhemmin Almedina Sisic sai todeta, ettei Mäki-Kamppi ole helposti ohitettavissa.

Kumpikin joukkue jahtasi maalia vielä lisäajalla, mutta Lahikaisen osuma jäi pelin ainoaksi. Viimeinen paikka tuli Sarah Gutmannille, jonka sijoitus meni ohi tolppaa hipoen. Irlanti voitti oman ottelunsa ja juhli lopulta myös lohkovoittoa – Suomi sijoittui toiseksi ja Itävalta nappasi kolmannen jatkopaikan.

– Tiesimme, että Itävalta on tosi hyvä jengi, ja voitosta jäi erittäin hyvät fiilikset. Puolustimme hieman eri tavalla kuin aiemmissa peleissä – isossa kuvassa puolustuspeliimme voi olla todella tyytyväinen. Tässä lohkossa on tehty paljon erikoistilannemaaleja, ja oli hienoa, että mekin saimme lopulta onnistumisen. Olimme olleet aiemmissa peleissä lähellä maalintekoa, ja nyt teimme tosi arvokkaan maalin kulmapotkusta, päävalmentaja Akan Okomoh sanoi.

Päävalmentaja kiitteli karsintojen päätteeksi sekä pelaajia että tiimiään.

– Pelaajille hatunnosto. Tämä joukkue on todella oppimishaluinen. Pelaajat sekä taustat tekivät ammattimaisesti hommia aamusta iltaan – meillä on kymmenkunta ihmistä taustalla auttamassa pelaajia, ja kaikki toimivat ihan viimeisen päälle. Se antoi meille mahdollisuuden pärjätä näissä peleissä, Okomoh kehui.

– Olemme tehneet yhdessä kaiken niin hyvin kuin pystymme näiden kymmenen päivän aikana. Nousu lohkon kakkossijalle oli hieno palkinto työstämme. Lähdimme tietenkin hakemaan lohkovoittoa, mutta kakkospaikasta saa olla tyytyväinen.

Itävalta – Suomi 0–1 (0–1)
36’ Anelma Lahikainen 0–1

12 Viivi Mäki-Kamppi (mv)
3 Anelma Lahikainen