Israel päihitti U19-pojat karsinta-avauksessa

Viime kesän EM-hopeajoukkue kaatoi Minihuuhkajat maalein 4–0.

Suomen avaus Israelia vastaan.

16.11.2022 klo 14:59

U19-poikien (2004 ja myöhemmin syntyneet) EM-karsintaurakka alkoi tappiolla Israelia vastaan tänään keskiviikkona. Kroatian Karlovacissa rankkasateessa pelattu ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Luka Nokelainen sai töitä jo toisella minuutilla, kun Roy Nawi tykitti kohti alakulmaa. Muutamaa minuuttia myöhemmin Badreddine Bushara katkaisi vastustajan syötön ja hankki vapaapotkun hyvästä paikasta – Otso Liimatan yritys kuitenkin blokattiin. Suomella oli tilanteen jälkeen erittäin hyvä jakso, mutta Israel selvisi paineesta ilman takaiskua.

Liimatta sai uuden mahdollisuuden vapaapotkuun jälleen yhdeksännellä minuutilla, jolloin veto meni niukasti yli. Israel pääsi hiljalleen paremmin mukaan otteluun ja osui heti ensimmäisestä kunnon tekopaikastaan – Tay Abed Kassus antoi keskityksen maalin edustalle, ja Ran Binyaminin pusku ohitti Nokelaisen.

Israel tuplasi johtonsa vain muutamaa minuuttia myöhemmin. Ariel Lugassy teki vahvan nousun vasemmalta laidaltaan, ja kaukolaukaus pomppi verkon perukoille. Suomella oli samaan aikaan haasteita etenkin murtautumisen kanssa, eikä Ofek Melikan maalille saatu aikaan todellista uhkaa.

Suomi otti pallonhallinnan avausjakson lopulla, ja Israel puolusti johtoaan matalalla omalla kenttäpuoliskollaan. Minihuuhkajien hallinta ei johtanut hyviin tekopaikkoihin, ja Peter Lundbergin miehistö joutui tauolle kahden maalin takaa-ajoasemassa.

Pelin kuva jatkui varsin samanlaisena myös toisen jakson alussa. Israel haki vastaiskuja, ja joukkueen kolmas osuma oli todella lähellä 50. minuutilla – Suomen onneksi Anan Khalailin laukaus pysähtyi maalin edustan mutavelliin, ja Rony Jansson ehti palloon ensimmäisenä. Minihuuhkajat painoi kovaa päälle, mutta Israel puolusti omaa boksiaan tiiviisti, eikä suomalaispelaajien keskitykset eivät tavoittaneet omia pelaajia.

Israel jatkoi maalitehtailua 65. minuutilla, kun Binyamin petasi Lugassylle paikan, ja kymppipaita viimeisteli kliinisesti tolpan juureen. Maalin jälkeen Suomi jatkoi pallonhallintaansa – pallo pomppi muutamaan otteeseen vaarallisesti Israelin maalin edustalla, mutta maalivahti Melika ei joutunut töihin.

Kavennusosuma oli hyvin lähellä, kun Suomi hyökkäsi terävästi 80. minuutilla. Tomas Galvez antoi vasemmalta laidalta erinomaisen keskityksen, mutta Jesse Kilo ei onnistunut suuntaamaan puskuaan maalia päin. Pari minuuttia myöhemmin Bushara teki mainion esityön, ja Kilo pääsi kokeilemaan laukaustaan – veto suuntautui liiaksi päin Melikaa.

Päätöslukemat olivat lopulta tylyt 0–4, kun Lugassyn komea laukaus painui Nokelaisen käsien kautta yläkulmaan hetki ennen varsinaisen peliajan päätöstä. Nokelainen otti vielä lisäajalla hyvän torjunnan Adi Menahem Yonan päästyä yrittämään vapaasti takatolpalta.

– Päästimme tänään aivan liian helppoja maaleja, mutta meidän pitää hyväksyä se, että Israel oli tänään parempi joukkue. Israel oli selvästi parempi molemmissa bokseissa, ja pelit ratkaistaan siellä – me saimme todella paljon kosketuksia hyökkäyskolmanneksellamme, mutta viimeinen silaus jäi aina puuttumaan. Meillä oli ehdottomasti mahdollisuutemme hyviin maalipaikkoihin, Lundberg sanoi.

– Avauspelaamisemme toimi ajoittain erinomaisesti, ja pystyimme etenemään hyvin aina viimeiselle kolmannekselle asti. Saamme varmasti enemmän paikkoja seuraavissa peleissämme – joukkueessa riittää kyllä hyökkäysvoimaa. Nyt on tärkeää ottaa opiksi tästä ottelusta ja palautua hyvin. Tappiosta huolimatta meillä on yhä kaikki mahdollisuudet jatkoon.

Samaan aikaan pelattu Kroatian ja Färsaarten välinen kamppailu päättyi turnausisännän 6–0-murskavoittoon. Karsintaturnauksen kaksi parasta maata sekä karsintojen paras lohkokolmonen etenevät keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen.

Suomi – Israel 0–4 (0–2)
18’ Ran Binyamin 0–1
21’ Ariel Lugassy 0–2
65’ Lugassy 0–3
90’ Lugassy 0–4

1 Luka Nokelainen (mv)
2 Chris Ottia
3 Tomas Galvez
4 Rony Jansson (C)
8 Niilo Kujasalo (86’ 6 Altti Hellemaa)
11 Daniel Rökman (56’ 10 Isak Vidjeskog)
13 Otso Liimatta
14 Jesse Kilo
15 Arttu Lötjönen
19 Badreddine Bushara
20 Otto Lehtisalo (72’ 9 Aleksi Tanninen)

Vaihdossa:
12 Aleksi Partanen (mv)
5 Urho Huhtamäki
7 Liam Möller
16 Oscar Häggström
18 Samuli Miettinen

Poissa kokoonpanosta:
17 Juho Talvitie

Suomen seuraavat ottelut:
la 19.11. 13:00 Kroatia – Suomi, Zagreb (Sport Centre Rudes)
ti 22.11. 13:00 Färsaaret – Suomi, Karlovac (Branko Čavlović-Čavlek)

Kaikki pelit näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.