Irlanti kukisti U17-tytöt Belfastissa

2–3-lukemiin päättynyt ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomen avaus Irlantia vastaan.

24.10.2022 klo 15:53

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) kärsi tänään maanantaina 2–3-tappion Irlannille. Häviöstä huolimatta Suomella on kaikki omissa käsissä – karsintaturnauksen kolme parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen. Lohkotilanteen näkee täältä.

Irlanti prässäsi alkuminuuteilla hyvin korkealta, ja Suomi oli ajoittain pienissä vaikeuksissa omalla kenttäpuoliskollaan. Vierasjoukkue ei päässyt rankaisemaan Pikkuhelmareita pallonmenetyksistä, mutta onnistui maalinteossa sivuvapaapotkusta – Aoife Kelly ohjasi Jodie Loughreyn keskityksen verkon perukoille.

Irlanti tiedettiin vahvaksi erikoistilannejoukkueeksi, ja Suomi oli lähellä kokea toisen takaiskun hetkeä myöhemmin – Venla Roine sai kuitenkin torjuttua Kiera Senan hankalan vapaapotkun. Paine pysyi myös seuraavat minuutit Suomen päässä, mutta vastustaja pidettiin poissa hyviltä tekopaikoilta.

Roine joutui antautumaan toistamiseen vajaan puolen tunnin kohdalla, kun Ruby Gallagher sai pallon oikealla laidalla ja laukoi pienehköstä kulmasta upean 0–2-osuman. Irlanti jatkoi kovaa prässiään, ja Suomella oli haasteita pelinavaamisen kanssa. Pikkuhelmarit nousi mukaan peliin hieman yllättäen, kun Ida Heikkisen nopea sivurajaheitto tavoitti Steffi Hassisen, joka sijoitti kavennuksen.

Loughrey tykitti lähietäisyydeltä tolppaan vain hetki kavennusmaalin jälkeen. Tilanteesta seurasi kulmapotku, jossa pallo jäi Suomen maalin edustalle – Loughrey pääsi lopulta tuikkaamaan Irlannin kolmannen. Gallagherillä oli vielä avausjakson lopulla hyvä paikka päivän toiseen osumaansa, mutta irlantilaisen laukaus viuhui selvästi yli.

Toisen jakson alku oli Suomelle varsin haastava, ja Irlannilla oli ensimmäisen vartin aikana vahva ote pelistä. Kerttu Sarelius laukoi tunnin kohdalla kimmokkeen kautta hieman ohi Irlannin maalin – Pikkuhelmarit sai muutaman minuutin sisään kolme kulmapotkua, joista yksikään ei kuitenkaan tuottanut toivottua tulosta.

Irlanti puolusti johtoaan erinomaisesti, mutta Suomi sai 74. minuutilla loistavan tilaisuuden kavennusosumaan. Sarelius katkaisi maalivahti Katie Keanen syötön ja petasi hyvän paikan Hassiselle – hyökkääjän viimeistely kilpistyi kuitenkin tolppaan. Vahvasti kentälle tullut Sarelius hankki muutamaa minuuttia myöhemmin rangaistuspotkun, josta kapteeni Milja Kiviranta ampui 2–3-maalin.

Suomi ei saanut loppuminuuteilla aikaan kunnon kiriä, ja Irlanti pääsi juhlimaan turnauksen avausvoittoaan. Päävalmentaja Akan Okomoh myönsi ottelun jälkeen, että vastustaja ansaitsi täydet pisteet.

– Peli oli meille hankala alusta loppuun. Pelasimme jälleen heikon avausjakson, emmekä onnistuneet tällä kertaa parantamaan toisella puolikkaalla, vaikka yritimme korjata asioita tauolla. Meillä oli ongelmia kaikkien pelin vaiheiden kanssa, ja kokonaisuutena peli oli heikko. Myös kirimme jäi vaisuksi, Okomoh sanoi.

– Puramme ottelun tänään illalla ja käännämme sivun kohti Itävalta-ottelua. Meillä on yhä saumat hyvään sijoitukseen tässä lohkossa, ja lähdemme voittamaan Itävaltaa. Meidän täytyy unohtaa tämä ottelu nopeasti ja aloittaa palautuminen, jotta olemme valmiita torstaina – nousemme tästä aivan varmasti.

Suomi – Irlanti 2–3 (1–3)
10’ Aoife Kelly 0–1
28’ Ruby Gallagher 0–2
34’ Steffi Hassinen 1–2
37’ Jodie Loughrey 1–3
82’ Milja Kiviranta (rp) 2–3

1 Venla Roine (mv)
2 Pinja Turkia
3 Anelma Lahikainen
5 Ida Heikkinen
7 Sanni Kouva (80’ 6 Edit Mare)
11 Steffi Hassinen
15 Linda Nurmi (46’ 19 Kerttu Sarelius)
16 Milja Kiviranta (C)
17 Iiris Holmström (80’ 9 Bettina Aho)
18 Sofia Jahnukainen (46’ 10 Anela Ljesnjanin)
20 Tilda Råtts (46’ 8 Emilia Laiho)

Vaihdossa:
12 Viivi Mäki-Kamppi (mv)
13 Ellen Ainasoja
14 Neea Tähtisaari

Poissa kokoonpanosta:
Nanna Nyman

U17-tyttöjen viimeinen ottelu EM-karsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
27.10. 16:00 Itävalta – Suomi, Belfast (Solitude)

Ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä