Icehearts-nuoret Super Cupin keskilipun kantajiksi - "Koko porukka odottaa innolla"

Keskiviikkona Real Madrid ja Eintracht Frankfurt kohtaavat Super Cupissa Olympiastadionilla. Maailmantähtiä vilisevässä ottelussa keskilipun kentälle kantaa innokas ryhmä ennaltaehkäisevää lastensuojelua tekevän Iceheartsin jalkapallotoiminnassa mukana olevia nuoria.

Iceheartsin joukkueet pelasivat perjantaina Tapulinkaupungissa.Kuva: Palloliitto

9.8.2022 klo 15:46

Icehearts on joukkueurheilun avulla ennaltaehkäisevää lastensuojelua toteuttava yhdistys, jonka joukkueisiin kuuluu lapsia ja nuoria eskari-iästä 18 ikävuoteen asti. Mukaan toimintaan pääsee apua tarvitsevia nuoria, jotka saavat pitkäkestoista tukea koulussa ja muussa elämässä muun muassa ryhmän yhteenkuuluvuuden sekä oman, kahdentoista vuoden ajan mukana kulkevan kasvattajan myötä.

Iceheartsin Teemu Heikkilä.Kuva: Palloliitto

Iceheartsin Teemu Heikkilä kertoo, että toiminnalla yritetään auttaa kasvattamaan lapsista nuoria ja nuorista ympärilleen hyvinvointia tuottavia aikuisia.

- Haluamme, että siinä vaiheessa, kun meidän nuoret ovat 18-vuotiaita, heillä olisi ollut mahdollisuus kokea asioita ja olla osa ryhmää, saada harrastaa, ja sitä kautta mahdollisimman hyviä eväitä elämään.

Perjantaina 5.8. Helsingin Tapulinkaupungissa Icehearts-nuoria palloilikin melkoinen määrä. Meininki oli leppoisa, kun useampi joukkue oli kokoontunut pelaamaan futismatseja vapaamuotoisesti ja rennolla meiningillä. Paikalla oli Icehearts-ryhmiä sekä Helsingistä, Espoosta, Tampereelta että Lahdestakin.

- Varmasti yksi kesän kohokohdista pelaajille, Heikkilä uskoo.

Iceheartsissa tämänkokoisia tapahtumia järjestetään jonkin verran, mutta Heikkilä sanoo, että niitä voisi olla enemmänkin.

- Tilannetta hankaloittaa, että kasvattajien työtunnit pyörivät myös arjessa. Mutta kyllä näitä tapahtumia välillä on. On tämä vaan miin makean näköistä, kun kaikki pelaajat tulevat meiltä Iceheartsista.

Lahden 2013 syntyneiden tyttöjen kasvattaja Milla sekä Lara, Riina, Maaria ja Vinosh.Kuva: Palloliitto

Lahdesta paikalle oli tullut 2013 syntyneiden tyttöjen Icehearts-joukkue. Kasvattaja Milla Kekkosen matkassa ei ihan ollut riittävästi pelaajia, mutta peli alkoi sujua heti, kun joukkue sai vähän vahvistuksia.

- Tulimme alun perin pelaamaan vain yhden pelin, mutta tytöt tykkäsivät niin paljon, että haluavat pelata nyt toisenkin pelin.

Sellaista Kekkonen tytöille jo aikoi puuhata.

- Tärkeintä, että heillä on kivaa, Kekkonen hymyilee.

Eemeli, Miro ja Malu.Kuva: Palloliitto

Eemeli Ryynästä, Miro Casimiroa ja Malu Tshibangua ei valokuvaan tarvinnut erikseen houkutella.

Malu pelaa jalkapalloa myös EPS:ssä, mutta Eemeli ja Miro eivät pelaa muissa joukkueissa. Kolmikon mukaan Iceheartsissa parasta onkin sen tarjoama mahdollisuus urheilla samassa joukkueessa ja pelata jalkapalloa yhdessä kavereiden kanssa.

- Täällä meillä on mahdollisuus pelata. Me ollaan tyytyväisiä siihen. Jotkut eivät pysty pelaamaan samaa lajia, koska heillä ei ole rahaa siihen, mutta täällä (Iceheartsissa) pelaaminen on ilmaista, Eemeli, Casimiro ja Malu kuvailevat.

- Meillä on hyvä ryhmähenki.

Porukassa vietetty aika on hyvin käytettyä aikaa.

- Täällä me kaikki pystytään kuitenkin tekemään jotain yhdessä, ja tällä hetkellä se on meillä futis, Malu sanoo.

Iceheartsin Super Cup -ryhmä.Kuva: Palloliitto

Osalle Iceheartsin pelaajista on annettu kunnia toimia keskiviikkona maailmantähtiä vilisevän Super Cup -ottelun keskilipun kantajina.

Super Cup -ryhmästä vastaava Karo Koivunen kertoo, että keskilippua kantamaan otettiin kustakin Icehearts-joukkueesta yksi kasvattaja ja 4-5 poikaa. Omien tehtäviensä jälkeen he pääsevät näkemään ottelun myös stadionilla. Koivusen mukaan koko porukka on odottanut Super Cupia innolla ja hartaasti.

- Muissa virallisissa papereissa voi mennä välillä parikin viikkoa, mutta nyt pelaajien lupalaput tulivat kyllä saman tien takaisin, jotta lapset saavat osallistua tapahtumaan, Koivunen naurahtaa.

Hamzan ja Owenin lisäksi yhteiskuvaan päätyi myös Rotena (keskellä).

Ryhmästään Koivunen päätti nakittaa Palloliiton haastatteluun Owen Iyamun (keskikenttäpelaaja, Icehearts ja GrIFK, 11 v.) ja Balotelli-poseeraustaan mieluusti esitelleen Hamza Gahadin (kärkipelaaja, Icehearts ja EPS, 14 v.). Kaksikko hoitikin mediatehtävät ammattimiesten elkein ja vastaili eläväisesti kysymykseen, mikä jalkapallosta on parasta.

- Parasta futiksessa on urheilullisuus ja tempo. Futis on rakkautta! Hamza hymyilee.

- Kun pallo pomppii sun edessä, ja pääset vetämään volleyn. Se tunne, kun saat täydellisen onnistumisen, Owen kuvailee.

Tällä kertaa maailmantähtiä vilisevään Super Cup -tapahtumaan vielä lipunkantajina osallistuvat pelimiehet kertovat, että omallakin peliuralla aikeet on päästä pelaamaan niin korkealla kuin mahdollista.

- Premier Leagueen, Liverpooliin, Hamza kertoo.

- Napoliin, Owen sanoo.

Iceheartsin Pekka Kaartinen.Kuva: Palloliitto

Pekka Kaartinen oli koutsaamassa espoolaisten 06/07 -syntyneiden poikien ryhmää. Hänen mielestään kasvattajana toimimisessa parasta on käytännönläheisyys.

- Koko ajan saa olla “etulinjassa” poikien ja perheiden kanssa, siellä missä tapahtuu.. Se on onneksi pysynyt, sillä vuosien varrella kasvattajien byrokratia on lisääntynyt tosi vähän, Kaartinen sanoo.

Iceheartsissa kaikki pääsevät tutustumaan isoon määrään erilaisia kulttuureita. Kaartisenkin joukkueessa on nimellisesti 22 poikaa kymmenestä eri maasta.

- Iceheartsissa olen tavannut mielettömän hienoja ihmisiä. Kaikissa kulttuureissa on yhteistä, että vanhemmat yrittävät tehdä parhaansa, ja tässä työssä olenkin ymmärtänyt miten arpapeliä elämä on. Lapset ovat syyttömiä tilanteisiin missä he ovat syntyneet, ympäristöihin joihin ovat syntyneet ja joissa yrittävät kasvaa. Silti lapsen elämään voi olla niin suuri merkitys sillä, hän on syntynyt, Kaartinen sanoo.

Kasvattajana toimiessa on kaikista tärkeintä saada lasten luottamus. Siinä helpottaa Iceheartsin systeemi, jossa lapset eivät vaihdu joka vuosi, vaan lähtökohtaisesti mukana pysytään 12 vuoden ajan.

- Pitkäaikaisessa työssä sen saa, kun saa olla lasten kanssa niin paljon. Nuorisourheilussa pitää olla mukana hauskanpitoa ja rentoutta, ja jokaisen pitäisi saada olla oma persoonansa. Eihän se niin helppoa tietenkään ole, mutta täällä Iceheartsissa sen saa pidetty, Kaartinen näkee.

Icehearts-toiminta on lähtenyt liikkeelle jääkiekosta. Myöhemmin mukaan on tullut muitakin lajeja, ja niistä jalkapallo on ollut aivan erityisen suosittua.

- Iceheartsiin jalkapallo sopii hyvin, sillä erityisesti ulkomaalaistaustaiset pelaajat on helppo saada harrastukseen mukaan. Futis on universaali laji, Kaartinen summaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä