Huuhkajat tarvitsee voiton – "Joukkueessa on nälkää"

Huuhkajat tarvitsee maanantai-iltana voiton Montenegrossa saavuttaakseen UEFA Nations Leaguen B-liigan 3-lohkon kakkossijan.

Markku Kanerva Huuhkajien harjoituksissa Podgoricassa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

26.9.2022 klo 12:01

Miesten A-maajoukkueella on maanantaina edessään huipputärkeä kamppailu Gradski Stadionilla Podgoricassa. Voitolla Suomi sijoittuisi toiseksi ja parantelisi asemiaan EM-karsintojen lohkoarvonnassa. Lohkokakkosena Suomella säilyisi myös mahdollisuus päästä EM-jatkokarsintoihin riippuen varsinaisten EM-karsintojen tuloksista. Mikäli Romania voittaa oman ottelunsa samaan aikaan Bosnia-Hertsegovinaa vastaan ja Suomi häviää tai pelaa tasan, on Huuhkajilla edessä putoaminen C-liigaan. Myös Romanian tasapeli ja Suomen tappio tarkoittaisi putoamista sarjaporrasta alemmas.

Suomi voitti joukkueiden ensimmäisen kohtaamisen kesäkuussa Olympiastadionilla lukemin 2-0. Silloin Joel Pohjanpalo vastasi Huuhkajien molemmista osumista.

– Molemmat joukkueet haluavat voittaa tämän pelin. Valitettavasti emme pystyneet voittamaan Romaniaa, joten meidän täytyy voittaa saadaksemme lohkon toinen sija. Meillä on hyviä muistoja ensimmäisestä ottelustamme Montenegroa vastaan. Toivottavasti pystymme taas samanlaiseen esitykseen, päävalmentaja Markku Kanerva sanoi sunnuntaina kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa ottelustadionilla.

Täydet minuutit Romaniaa vastaan perjantaina pelannut Richard Jensen oli samoilla linjoilla päävalmentajan kanssa. Huuhkajat haluaa päättää Nations Leaguen positiivisella tavalla.

– Tämä on äärimmäisen tärkeä ottelu molemmille joukkueille. Meidän pitää pystyä samaan kuin Helsingissä Montenegroa vastaan. Joukkueessa on nälkää päättää tämä kilpailu voittoon, toppari kertoi.

Huuhkajat matkusti Montenegroon lauantaina. Ottelustadionin kentän kunto ja maanantaille ennustetut rankkasateet saivat päävalmentajan mietteliääksi.

– Rehellisyyden nimissä odotin paremmassa kunnossa olevaa kenttää. Se on jokaiselle aika selvä, mitä tehdä, jos kenttä menee lähes pelikelvottomaksi. Siinä ei paljoa lyhytsyöttöpeliä pelata, jos pallo pysähtyy lätäköihin. Vettä varmaan tulee, mutta toivomme, että kenttä pystyy imemään sen. Se on molempien joukkueiden toive, että saamme hyvän pelin aikaan hyvällä alustalla. Mutta toki meidän pitää reagoida säähän tarvittaessa, Kanerva pohti.

Montenegro menetti mahdollisuutensa lohkovoittoon häviämällä Bosnia-Hertsegovinalle maanantaina. Isännille riittää tasapeli Suomesta lohkon kakkossijan varmistamiseen. Huuhkajilla voi olla vastassa erinäköinen joukkue kuin kesäkuussa – muun muassa yksi Montenegron jalkapallon suurimmista tähdistä, Stevan Jovetić, on mukana joukkueessa.

Huuhkajat haluaa löytää tiloja sekä Montengron puolustuslinjan edestä että takaa.

– Montenegron puolustus on erittäin fyysinen ja heidän boksipuolustamisensa on vahvaa. He ovat myös vahvoja kaksinkamppailuissa varsinkin ilmassa, Kanerva totesi.

Kanerva painotti mukautumista vastatessaan kysymykseen joukkueen mahdollisesta muodostelmasta.

– Pystymme muuttamaan muodostelmaa ottelun sisällä. Muodostelmassa on aina kyse siitä, miten pelaajat ovat ryhmittyneet hyökätessä ja puolustettaessa. Se riippuu aina tilanteesta. On tärkeää, että mukautumaan peliin ja vastustajaan ja käyttämään pelaajia oikeissa rooleissa.

UEFA Nations Leaguen B-liigan ottelu Montenegro - Suomi käynnistyy tänään maanantaina Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 21.05 alkaen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä