Huuhkajat taipui viime hetkillä tasapeliin Bosnia-Hertsegovinaa vastaan

Huuhkajat aloitti Nations league -urakansa Bosnia-Hertsegovinaa vastaan lauantaina Olympiastadionilla. Huuhkajat oli Teemu Pukin rangaistuspotkumaalilla pitkään kiinni voitossa, mutta joutui lopulta tyytymään 1-1-tasapeliin vastustajan iskettyä viime hetkillä.

Huuhkajat taipui viime hetkillä tasapeliin

4.6.2022 klo 19:05

Bosnia-Hertsegovina aloitti aurinkoisessa alkuillan säässä pelatun ottelun vahvasti ja otti heti ylhäältä saakka kiinni Suomen pelinrakentelun. Robert Ivanov nappasi myös ottelun ensimmäisen varoituksen taklattuaan hiukan myöhässä Sead Kolašinacia. Avausminuutit pelattiinkin Huuhkajien kenttäpuoliskolla, mutta mitään vaarallisempia paikkoja vierailla ei ollut. Nopeasti Huuhkajat pääsi kuitenkin mukaan ja peli tasoittui.

Ensimmäinen paikka Huuhkajille tuli 14. minuutilla, kun Bosnian maalivahti Ibrahim Šehićin epäonnistunut avaus tuli suoraan Urho Nissilälle, mutta parikin laukaisuyritystä kilpistyi puolustukseen. Minuuttia myöhemmin pallo oli Bosnian maalissa, mutta Teemu Pukin ja Robin Lodin rakentama tilanne liputettiin paitsioksi.

Ote alkoi hienokseltaan siirtyä Huuhkajille ja bosnialaisten hyökkäykset kävivät harvemmiksi. Toden teolla Šehićin maalia ei kuitenkaan hätyytelty kunnes 40. minuutilla Huuhkajat pelasi oikealta laidalta pallon Nikolai Alhon kautta Pukille, joka laukoi voimalla, mutta sen verran pienestä kulmasta, että Šehić sai venytettyä torjuntaan.

Pari minuuttia myöhemmin Huuhkajilla oli hyvä painostus ja Daniel O’Shaughnessy tykitti komeasti 25 metristä, mutta Šehić torjui, eikä Alho aivan ehtinyt irtopalloon. Erotuomari Nicholas Walsh puuttui kuitenkin tässä kohden peliin ja tilanteen käynnistänyt Rasmus Schüllerin laukaus tarkistettiin kuitenkin jälkikäteen VAR.n avulla ja Walshin ratkaisu oli selvä: käsivirhe ja pallo vietiin pilkulle, josta Pukki ei erehtynyt, vaan sijoitti pallon varmasti vasempaan alakulmaan.

Näin tauolle mentiin kotiyleisön riemuksi Huuhkajien 1-0-johdossa.

Heti toisen jakson alkuun Pukilla oli erinomainen paikka tuplata johtolukemat, mutta laukaus kymmenestä metristä viuhui ohi vasemman tolpan. Seuraavaa maalipaikkaa saatiin odotella 59. minuutille. Bosnia tuli vahvasti oikealta ja pallo ajautui reiluun kymmeneen metriin vaihtomies Amer Gojakille, joka pääsi laukomaan vapaasti, mutta Schüller ja Leo Väisänen blokkasivat heittäytymällä laukauksen kulmapotkuksi.

Bosnia sai tästä lisäuskoa ja painoi pelin Huuhkajapäätyyn, mutta uhrautuva puolustus ja Lukas Hradecky viimeisenä lukkona pitivät bosnialaiset poissa varsinaisilta maalipaikoilta. Paineen alla Huuhkajat joutuivat ottamaan kuitenkin parikin varoitusta.

Huuhkajat pääsi vähitellen paineen alta pois ja 77. minuutilla Jere Urosella oli hyvä paikka suoraan Glen Kamaran syötöstä, mutta laukaus painui yli maalin. Ottelu näytti jo olevan Huuhkajien hallinnassa, mutta lisäajalla Bosnia löysi vielä uuden vaihteen ja paine kasvoi Hradeckyn maalilla johtaen lopulta Smail Prevljakin keskeltä rangaistusaluetta laukomaan tasoitusmaaliin.

Nations League, B-liiga, lohko 3:
Suomi – Bosnia-Hertsegovina 1-1 (1-0)
45+1. 1-0 Teemu Pukki rp.
90+3. Smail Prevljak

Yleisöä 20 181

Suomen kokoonpano:
1 Lukas Hradecky
2 Leo Väisänen
3 Daniel O’Shaughnessy (var.)
4 Robert Ivanov (var.)
6 Glen Kamara
8 Robin Lod >> 78. 19 Marcus Forss
10 Teemu Pukki >> 78. 9 Benjamin Källman
11 Rasmus Schüller >> 61. 14 Thomas Lam (var.)
16 Urho Nissilä (var.) >> 61. 7 Robert Taylor
17 Nikolai Alho