Homeless Academy on osa suomalaista jalkapalloyhteisöä – ”Kaiken takana on aina ihminen”

Tänään maanantaina 10.10. vietetään kansainvälistä asunnottomien päivää. Päivän tarkoitus on saada huomiota asunnottomuudesta kärsiville ihmisille ja heidän tarpeilleen. Ari ”Huli” Huldenin vetämä Homeless Academy ry on tehnyt pitkään yhteistyötä Suomen Palloliiton kanssa.

Ari ”Huli” Hulden

Ari ”Huli” Hulden on Homeless Academyn perustaja.Kuva: Ⓒ SPL /Roope Kuisma

10.10.2022 klo 11:03

Homeless Academy on yhdistys, joka tuottaa, suunnittelee, ylläpitää ja kehittää asunnottomille toiminnallista vertaistukea pääasiassa jalkapallon avulla.

–  Aloitin tämän homman vuonna 2005, mutta yhdistys ja kattojärjestö saatiin kasaan vuonna 2009, kun toimintaa haluttiin laajentaa. Kaikille haluttiin mahdollisuuksia, ei vain Helsingissä tai muutamassa isossa kaupungissa, yhdistyksen perustaja ja vetäjä Ari Hulden kertoo.

Yhteys jalkapallon ja toiminnallisen vertaistuen välillä syntyi perustajan rakkaudesta lajiin. Jalkapallo pelinä ja lajin ympärillä tapahtuva toiminta tarjoaa erinomaisen alustan kuntouttavaan toimintaan.

– Näen, että jalkapallossa on paljon elementtejä, joita voi hyödyntää tällaisessa sosiaalisessa vahvistamisessa. Usein puhun, että meillä se matka on osattomuudesta osallisuuteen. Urheilu- tai jalkapallotausta ei ole mikään konkreettinen kriteeri. Tärkeimmät tavoitteemme ovat, että saisimme lisättyä toiminnassa mukana oleville ihmisille eheyttävää, kuntouttavaa ja sosiaalista toimintaa, ”Huli” avaa.

Jalkapallon ja urheilun arvot määrittävät myös Homeless Academyn toimintakulttuuria. Kaikki ovat kentällä ja sen ulkopuolella samanarvoisia.

– Toimimme määrätyillä eettisillä periaatteilla, ja jonkin verran lainaamme futiksesta "respect" ja "equal game" -elementtejä. Kaikki tämä on luonut sellaisen kulttuurin, jossa ihmisten on turvallista olla ja he kokevat tasa-arvoisuutta. Useimmilla on kokemuksia eriarvoisuudesta. Niitä saattaa olla hyvinkin pitkältä ajalta, ja ne ovat kumuloituneet ja konkretisoituneet siihen itse kriisiin.

Jaksan uskoa niihin urheilun kauniisiin alkuperäisiin eettisiin periaatteisiin, vaikka raha on jalkapallossakin vähän sumentanut asioihin. Sillä ei ole väliä, kuka olet, kun olet mukana urheilussa. Sinulle on paikka siellä.

Homeless Academyn edustajia Olympiastadionilla.

Homeless Academy oli mukana Suomen Cupin finaalien järjestämisessä.Kuva: Ⓒ Homeless Academy

Yhteisöllisyyttä ja merkityksellistä tekemistä

Homeless Academyn toiminnassa on mukana Huldenin arvion mukaan tällä hetkellä noin 350 ihmistä ympäri Suomea. Ihmiset hakeutuvat toimintaan mukaan erilaisista lähtökohdista.

Monet toiminnassa mukana olevat ovat elämäntapamuutoksessa. He ovat voineet jossain vaiheessa ajautua erilaisiin ongelmiin ja sitä kautta asunnottomuuteen. Tai sitten asunnottomuuden kautta muihin ongelmiin. Meidän tarkoituksemme on, että sitä muutosvaihetta ei tarvitsisi tehdä yksin. Että olisi joku taho, jonne olisi tervetullut, vaikka olisi vielä vankeinhoitolaitoksen verkkarit jalassa.

Yksi osa Homeless Academyn toimintaa on vapaaehtois- ja talkootyöt jalkapallon parissa. Yhdistys on tärkeässä roolissa muun muassa Huuhkajien ja Helmareiden ottelutapahtumien järjestämisessä. Ottelutapahtumien järjestelyiden yhteydessä kuuleekin usein lauseen ”Hulin porukka hoitaa”.

– Minusta on todella hienoa, että teemme talkootyötä. Se tuntuu olevan nuoremmille sukupolville vähän oudompi asia. Ymmärrämme sen hyödyn ja merkityksen. Nämä ihmiset ovat muuttamassa elämiään ja asenteitaan. Nämä talkootyöt tarjoavat sellaisen miljöön, jossa aitoja, kantavia ja hyviä periaatteita tai toimintatapoja on tarjolla jo itse toiminnan myötä. Yritämme tällä toiminnalla vapauttaa ihmisistä niitä omia ja kivoja puolia. Se tunne siitä, että "hei olin jeesaamassa MM-karsintaottelun rakentamisessa", voi olla valtavan tärkeä ja iso asia ihmiselle.

Vapaaehtoistehtävät esimerkiksi maaotteluissa ovat innostaneet toiminnassa mukana olevia ihmisiä lähtemään mukaan myös seuratoimintaan.

– Toiminnassamme on loppujen lopuksi tärkein juttu, että saamme integroitua näitä kavereita valtavirtaan. Kun esimerkiksi näkee ja ymmärtää, mitä joku vähän isompi futispeli vaatii, osa innostuu ja eheytyy niin paljon, että ottaa vapaaehtoistehtäviä seuroissa. Meistä on kiva olla tärkeissä tehtävissä auttamassa, ja kyllä meistä hyvää huolta pidetään. Meitä arvostetaan aidosti sen melko suurenkin työmäärän kautta. Tästä on muodostunut turvallinen pesä meille, ja koemme olevamme pienen pieni osa tätä suomalaista jalkapalloperhettä.

Säännöllisyys ja kohtaamiset toiminnan ytimessä

Vapaaehtoistehtävien lisäksi Homeless Acedemyn toiminnan keskiössä on luonnollisesti jalkapallon pelaaminen. Valitettavasti viimeiset kolme asunnottomien MM-turnausta on jouduttu perumaan koronaviruspandemian takia. MM-kisat oli tarkoitus pelata Tampereella kesällä 2020. Kisojen peruuntuminen oli iso kolaus Huldenille.

Se oli urani vaikein hetki. Rakensimme Tampereelle kisoja sinä keväänä. Ajattelin, että se olisi elämäni tärkein saavutus esitellä kaikille suomalaisille globaali perheeni ja näyttää ihmisyyden tunteita ja yhteenkuuluvuutta, joita niissä kisoissa on.

Asunnottomien MM-kisat ovat todellinen suurtapahtuma. Tampereen turnaukseen piti osallistua yli 700 pelaajaa ja joukkueita yli 50 maasta. MM-kisoihin osallistuvan pelaajan on täytynyt olla päihdeongelmainen tai asunnoton kahden viime vuoden aikana. Asunnottomuus on kansainvälinen ongelma.

– On erilaisia yhteiskuntia, esimerkiksi Etelä-Amerikassa, joissa asunnottomuus on yksi yhteiskunnan osa. Se on globaalisti siunattu häpeä, että hyväksymme, että osa on vailla elämän erittäin tärkeitä perusolosuhteita. Kun ajatellaan, miten yhteiskunnat ovat menneet kohti hyvinvointia, vääjäämättä tulee mieleen, että siihen junaan ei ole ihan kaikkia saatu kyytiin.

Vaikka MM-kisoja ei ole päästy pelaamaan, on Homeless Academyn ja Suomen asunnottomien maajoukkueiden toiminta jatkunut normaalisti koronarajoitteiden poistuttua kotimaassa.

– Kävimme tänä vuonna Tukholmassa pelaamassa pohjoismaiset kisat, ja meiltä kävi joukkueet Hollannissa paikallisessa Life Goalsin järjestämässä tapahtumassa. Kansallisesti meillä on 4–5 turnausta. Toiminta pyörii nyt joka puolella viikkotasolla – säännöllisyys ja kohtaamiset ovat tämän kaiken ydin. Maajoukkuetoiminta on koko ajan valmiustilassa ja teemme tarvittavaa taustatyötä koko ajan. Kävimme Eerikkilässä parin vuorokauden leirillä elokuussa. Vaikka MM-kisoja ei ollutkaan, halusimme sen kokemuksen, koska se kuuluu suomalaiseen maajoukkuejalkapalloon.

Suomen joukkueet Hollannin turnauksessa.

Suomen joukkueet Hollannin turnauksessa.Kuva: Ⓒ Homeless Academy

”Kaiken takana on aina ihminen”

Vailla vakinaista asuntoa ry kertoo, että Suomessa on 3 948 asunnotonta. Asunnottomuus on vähentynyt Suomessa Euroopan ennätysvauhtia, mutta yhä ulkona, porrashuoneissa ja ensisuojissa asuu 655 ihmistä. Vuoden 2021 lopulla Suomessa oli vielä 1 318 pitkäaikaisasunnotonta.

Yksilön omat valinnat tai virheet nostetaan esiin valitettavan usein keskustelussa asunnottomuudesta.

–  Asunnottomaksi voi joutua monista eri syistä. Kaiken takana on aina ihminen. Jos ajattelemme kaveria, joka asuu täällä Pohjolassa kaduilla vuosia,  ei se enää ole välttämättä hänen valintansa. Ei se kovin kivaa ole. Ei sellaisia ihmisiä kannattaisi arvostella. Se kaikki syyllisyys ja häpeä, jotka tulevat siitä stigmasta tai omista ongelmista, on ihan riittävän kova taakka. Siellä joutuu 24 tuntia vuorokaudesta taistelemaan elämästään nälässä, kylmässä ja puutteessa. Ihmisiä voi arvioida, kritisoida ja jopa tuomita erilaisista teoista, mutta ihmistä ei pitäisi ikinä tuomita – varsinkaan ulkoisten olosuhteiden perusteella.

Huldenia huolestuttaa yhteiskunnan eriarvoistuminen ja sen vaikutukset varsinkin nuoriin.

– Meidän pitäisi välillä katsoa myös yhteiskuntamme rakenteisiin. Esimerkiksi nyt meillä on päihdemaailmassa muutama uudempi sukupolvi, jotka kaikella käyttäytymisellään ja asenteellaan viestittävät sitä, että he eivät ole päässeet tämän yhteiskunnan kyytiin. Tämä kilpailu- ja selfiemaailma, jossa kaikki vaan loistavat ja voittavat, ei ole ulottunut sinne Jakomäkeen tai Kontulankaareen. Meille yhteiskunnassa muodostuu erilaisia luokkia tämän eriarvoistumisen kautta – se on huolestuttavaa.

World Homeless Day >>

Homeless World Cup >>