Helmarit valmistautuu huipputärkeään Irlanti-otteluun – "Tiedämme, mitä meidän pitää tehdä"

Naisten A-maajoukkue matkusti maanantaina Dubliniin, jossa se kohtaa Irlannin torstaina äärimmäisen tärkeässä MM-karsintaottelussa.

Emma Koivisto saapui Helmareiden harjoituksiin Irlannissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

30.8.2022 klo 20:39

Irlanti- ja Ruotsi-otteluihin valmistautuu monella tapaa muuttunut joukkue. Helmareiden mukana on peräti viisi ensikertalaista ja joukkuetta luotsaa uusi päävalmentaja, Marko Saloranta.

– Muutos on mennyt tosi sujuvasti. Leiri on lähtenyt hyvin käyntiin ja meillä on ollut todella hyvä fiilis täällä. Valmentajanvaihdos on tuonut lisäenergiaa tänne – kaikki haluavat kilpailla pelipaikoista ja näyttää uudelle valmentajalle, että he kuuluvat kentälle, Liverpoolin laitapuolustaja Emma Koivisto kertoi tiistaina.

Uudessa seurajoukkueessaan Rangersissa huippuvireessä ollut Jenny Danielsson oli samoilla linjoilla.

– On helpottanut asiaa, että kaikki tietävät kuka "Make" (Saloranta) on. Monet pelaajat ovat olleet jossain vaiheessa hänen valmennuksessaan. Muutos valmennuksessa on ollut todella "smooth", Danielsson sanoi.

Ottelu Irlantia vastaan on edessä jo torstaina Dublinissa Tallaght Stadiumilla. Valmistautumisaika on lyhyt, mutta Koiviston mukaan se on tuttua maajoukkueessa.

– Ei se ole mikään ideaalitilanne, että on vain muutama treeni aikaa valmistautua uuden valmentajan johdolla. Toisaalta se on usein maajoukkueleirillä, että ei ole paljoa aikaa valmistautua. Kaikki pelaajat ja taustat ovat valmistautuneet siihen, että asioita pitää sisäistää lyhyessä ajassa. Uskon, että saamme uuden valmentajan näkökulmat joukkueeseen aika nopeasti.

Koivisto tuntee torstain vastustajan hyvin. MM-karsintojen ensimmäinen kohtaaminen joukkueiden välillä oli Helmareille iso pettymys – Irlanti vei pisteet Olympiastadionilta lukemin 1-2.

– Laskeskelin, että 5 tai 6 pelaajaa tunnen Irlannin joukkueesta. On hauska päästä pelaamaan tuttuja pelaajia vastaan. Ensimmäisessä Irlanti-ottelussa näimme, että he ovat todella fyysinen joukkue ja valmiita tekemään töitä. He ovat myös aika suoraviivaisia. Itselle jäi hampaankoloon se ensimmäinen ottelu. Fiilis oli, että olisimme pystyneet saamaan pisteitä siitä pelistä. Uskon ja toivon, että joukkueemme luottaa siihen, että hyvällä peliesityksellä pystymme saamaan kolme pistettä tästä pelistä, Koivisto kommentoi.

Helmarit tarvitsee Dublinista kolme pistettä kamppaillakseen paikasta MM-jatkokarsintoihin. Suomi on A-lohkon kolmantena pisteen Irlantia perässä. Lohkoa johtava Ruotsi on jo varmistanut paikkansa MM-kisoissa. Jatkokarsintapaikassa kiinni olevaa Irlantia kannustaa kotikentällä loppuunmyyty stadion.

– En ajattele, että ottelussa olisi mitään ekstrapaineita. Tiedämme, mitä meidän pitää tehdä ja mitkä mahdollisuudet meillä on, jos ja kun voitamme Irlannin. Nyt meidän pitää vaan olla avoimia päävalmentajamme ideoille ja koittaa toteuttaa niitä. Me menemme kentälle ja otamme kaiken ilon ja energian irti siitä katsojamäärästä, Danielsson linjaa.

Irlannin ja Suomen välinen MM-karsintaottelu käynnistyy torstaina Dublinissa Suomen aikaa kello 21.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä