Helmarit kohtaa Walesin – ”Haluamme ottaa seuraavan askeleen”

Suomi kohtaa Walesin Espanjassa A-maaottelussa huomenna lauantaina 12. marraskuuta. Suomen aikaa kello 20.30 käynnistyvä ottelu on katsottavissa suorana lähetyksenä Yle Areenassa.

Päävalmentaja Marko Saloranta Helmareiden harjoituksissa Espanjassa.

Päävalmentaja Marko Saloranta Helmareiden harjoituksissa Espanjassa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

11.11.2022 klo 20:30

Helmarit matkusti tiistaina San Pedro del Pinatariin, jossa joukkue on saanut harjoitella ja valmistautua lauantain otteluun hyvissä olosuhteissa. Päävalmentaja Marko Saloranta kehuu joukkueen otteita harjoituskentällä.

– Ensimmäisissä harjoituksissa kävimme läpi puolustuspeliämme. Totta kai Wales on käyty läpi ja huomioitu, mutta toisaalta olemme tuoneet harjoituksiin myös hyvät ja kehitettävät asiat Irlanti- ja Ruotsi-peleistä. Toisissa harjoituksissa kävimme läpi hyökkäyspeliämme ja ennen kaikkea sitä, miten murramme Walesin muotoa ja luomme laadukkaita maalintekopaikkoja. Se oli todella hyvä harjoitus – ehkä paras harjoitus, joka minulla on ollut tämän joukkueen kanssa, Saloranta kertoo.

San Pedro del Pinatarissa myrskysi torstain ja perjantain välisenä yönä. Sähköjen katkeaminen ja rankkasade vaikutti myös Suomen joukkueen ohjelmaan.

– Päivän ohjelmaa jouduttiin muuttamaan. Syksyn kilpailullisia otteluita ajatellen on hyvä, että matkalla tulee jonkinlaisia vastoinkäymisiä. Vaikuttaa, että kaikki ovat rauhallisia ja alla on kaksi hyvää harjoitusta. En usko, että säällä on ollut isoa merkitystä, päävalmentaja toteaa.

Helmarit juoksee harjoituksissa.

Helmareilla on kulkenut Pinatar Arenan harjoituskentillä.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Muuttunut joukkue

Helmareilla on Espanjan leirillä mielenkiintoinen ja muuttunut kokoonpano. Joukkueesta puuttuu kesän EM-kisoihin verrattuna muun muassa maajoukkueuransa päättäneet Essi Sainio, Anna Auvinen ja Tuija Hyyrynen. Lisäksi isossa roolissa joukkueessa olleet Anna Westerlund, Emmi Alanen, Elli Pikkujämsä ja Jenny Danielsson ovat sivussa leiriltä.

Puolustajat Tiia Peltonen ja Nea Lehtola palasivat maajoukkueeseen usean vuoden tauon jälkeen. Mahdollisia maajoukkuedebytantteja Espanjan leirillä ovat Milla-Maj Majasaari, Joanna Tynnilä, Oona Siren, Katariina Kosola ja Nanne Ruuskanen.

– Tässä on ollut todella paljon muutoksia lyhyessä ajassa, jos vertaa vaikka EM-kisoihin. Muutama hieno ura päättyi ja useampi EM-kisojen ja aiempien karsintojen avauskokoonpanopelaaja joutui jäämään pois. Sikäli tilanne ei ole ihanteellinen. Muutos tulisi tehdä hallitusti, ja nyt on muuttunut kerralla aika paljon, Saloranta sanoo ja jatkaa:

– Toisaalta tämän joukkueen vahvuus on, että tänne on helppo tulla. Uudet pelaajat ja joukkueeseen tauon jälkeen palanneet ovat löytäneet heti paikkansa joukkueesta – niin kentällä kuin sen ulkopuolella. Treenikentällä on näyttänyt hyvältä, mutta huominen peli kertoo paljon.

Lauantain ottelusta voi ennakkotietojen perusteella odottaa tasaista. Wales on FIFA:n rankingissa yhden sijan Suomen takana sijalla 31.  Joukkue selvisi MM-karsinnoissa jatkokarsintoihin, joissa se tippui Sveitsille. Joukkueiden aiemmista viidestä kohtaamisesta molemmat ovat voittaneet kaksi ja yksi on päättynyt tasapeliin. Salorannan mukaan kyseessä on samanlainen joukkue kuin Irlanti, jolle Suomi hävisi MM-karsinnoissa syyskuussa vieraskentällä lukemin 1–0.

– Walesin pelaamisessa on paljon samaa kuin Irlannilla, vaikka muoto on hiukan eri. He puolustavat todella tiiviisti ja pyrkivät hyökkäämään nopeasti. Wales on hyvä tilanteenvaihdoissa ja erikoistilanteissa molemmissa päissä. Heillä laadukkaita pelaajia, käytännössä kaikki pelaavat Englannin Superliigassa, joka on varmaan Euroopan kovin sarja tällä hetkellä.

Tiia Peltonen Helmareiden harjoituksissa Espanjassa.

Tiia Peltonen palasi maajoukkueeseen.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

"Haluamme pystyä tekemään kokeiluita hallitusti"

Kehityskohteet Suomen pelissä ovat selkeät kentän molemmissa päissä. Helmarit haluaa olla kuskin paikalla lauantain ottelussa.

– Yritämme edelleen olla aggressiivisempia puolustuksessa ja pyrimme riistämään pallon ylempänä. Se parani syyskuun otteluissa, mutta se ei ollut riittävän hyvää. Haluamme ottaa seuraavan askeleen siinä ja määritellä pelin virtausta puolustuksella. Meidän pitää myös olla tehokkaampia pallonhallinnassa. Todennäköisesti pystymme ottamaan pallonhallinnan Walesia vastaan, mutta siitä pitää pystyä tuottamaan enemmän. Silloin pääsemme määrittelemään ottelun kuvan. Se on tavoitteemme, ja pystymme siihen, jos olemme parhaalla tasollamme.

Suomi kohtaa Walesin lauantain jälkeen vielä tiistaina epävirallisessa suljetuin ovin pelattavassa harjoitusottelussa tiistaina 15. marraskuuta. Vaikka edessä on kaksi ottelua, joissa ei jaeta pisteitä, pelaa Suomi aina voitosta. Wales-ottelut toimivat tärkeänä näyttöpaikkana pelaajille, jotka haluavat olla mukana syksyllä 2023 alkavassa UEFA Nations Leaguessa ja EM-karsintaprojektissa. Päävalmentaja haluaa antaa pelaajille parhaat mahdollisuudet onnistua.

– Haluamme pystyä tekemään kokeiluita hallitusti. Emme siten, että kentällä olisi tosi paljon uusia pelaajia kerralla, koska silloin se ei ole reilu mahdollisuus onnistua niille pelaajille. Vaikka toinen ottelu on epävirallinen, se ei vaikuta tekemiseemme tai suhtautumiseemme. Emme millään tavalla ajattelee, että tässä on kaksi treenipeliä, joissa ei jaeta pisteitä. Ensimmäinen ottelu vaikuttaa rankingiin, ja tavoittelemme aina voittoa. Voiton kanssa ei leikitä. Silti meidän pitää tehdä kokeiluja, koska tapahtumia ei ole kovin montaa, vaikka syksyyn on pitkä aika. Ei näitä matseja tai treenitunteja hukattavaksi asti ole, Saloranta päättää.

Suomi ja Wales kohtaavat San Pedro del Pinatarissa pelattavassa A-maaottelussa lauantaina (12.11.). Klo 20.30 Suomen aikaa alkava ottelu on katsottavissa suorana lähetyksenä Yle Areenasta. Otteluun on vapaa sisäänpääsy.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle