Helmarien hyökkääjä jatkosopimukseen espanjalaisseuran kanssa – ”Täällä on paljon kovia pelaajia”

Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen hyökkääjä Sanni Franssi solmi juuri viime viikolla jatkosopimuksen seurajoukkueensa Real Sociedadin kanssa.

Sanni FranssiKuva: Ⓒ Jyri Sulander / SPL /Jyri Sulander

6.4.2022 klo 15:22

Franssin uusi sopimus ulottuu kesään 2024 asti ja hän on todella iloinen jatkostaan kovaa nousua tekevässä seurassa.

- On kivaa jatkaa samassa ympäristössä ja olen viihtynyt hyvin täällä. Pidän siitä pallonhallintapelistä, mitä Real Sociedadissa pelataan. Liiga on hyvätasoinen ja täällä on paljon kovia pelaajia. Vähän pidemmän jatkosopimuksen teko olikin loppupeleissä melko helppoa, vaikka kiinnostusta oli myös muualta. En siis kokenut tarpeelliseksi lähteä yhtään mihinkään muualle, Franssi hehkuttaa iloisena.

Hyökkääjä pelaa baskiseurassa tällä hetkellä toista kauttaan, ja kuluvalla kaudella 27-vuotias on tehnyt yhdeksän maalia 25 pelaamassaan ottelussa – viimeksi viime viikonloppuna Huelvaa vastaan. Real Sociedad on sarjassa hienosti toisena FC Barcelonan jälkeen, kun kautta on jäljellä enää kuusi kierrosta. Hän hehkuttaa joukkueen yhteishenkeä ja silmissä kiitää jo todennäköisen toisen sijan myötä tulevat europelit.

- Olen saanut tällä kaudella hyvin vastuuta ja muutenkin roolini joukkueessa on kasvanut, sillä otteeni eivät ole ailahdelleet. Meidän joukkueemme on todella nuori ja olen pystynyt kokemuksen kautta auttamaan eri tilanteissa.

- Joukkueessamme on erinomainen yhteishenki ja olemme tiivis porukka. Tehdään yhdessä tätä matkaamme jokaisena päivänä ja meillä on myös kovia yksilöitä. Näiden asioiden vuoksi olemme todella lähellä Mestarien liigaan selviämistä, joka olisi suuri asia tälle seuralle. Odotan jo innokkaasti sitä mahdollisuutta ensi kautta silmällä pitäen.

TÄRKEÄÄ OPPIA KOVISTA OTTELUISTA

Helmarit osallistui helmikuussa tasokkaaseen kansainväliseen turnaukseen. Ranskassa pelatussa turnauksessa Suomi kohtasi emäntämaan lisäksi hallitsevan Euroopan mestarin Hollannin ja hallitsevan Etelä-Amerikan mestarin Brasilian. Suomi hävisi kaksi ensimmäistä ottelua maalierolla 8-0, mutta onnistui puolustamaan viimeisessä ottelussa Brasilian maalittomaan tasapeliin. Franssin mielestä turnauksesta sai tärkeää tietoa joukkueen tämänhetkisistä heikkouksista.

- Kaksi ensimmäistä kamppailua eivät olleet sellaisia, mihin voisimme olla tyytyväisiä. Viimeisen ottelun hyvän tuloksen ansiosta meille jäi kuitenkin parempi maku turnauksesta kokonaisuutena. Ottelut tulivat todella hyvään paikkaan ja tiedämme nyt, mitä asioita tulee parantaa tulevaisuudessa, Helmareissa 54 ottelua ja niissä kolme maalia tehnyt nainen kertoo.

Helmikuun maaottelut olivat Suomelle viimeinen mahdollisuus kokeilla uusia asioita ennen kesän tulevia EM-kilpailuja. Huhtikuun MM-karsintapeleissä Slovakiaa ja Georgiaa vastaan pelataan jo tärkeistä pisteistä.

- Olemme päästäneet aivan liikaa maaleja erikoistilanteista. Myös hyökkäyksessä pitää tulevaisuudessa onnistua paremmalla prosentilla laittamaan palloa verkkoon sekä luomaan yleensäkin enemmän parempia maalipaikkoja.

- Vierasottelu Slovakiaa vastaan tulee olemaan haastavampi näistä kahdesta. Georgiaa vastaan pidämme varmasti enemmän palloa, mutta ei MM-karsinnoissa ole yhtään helppoja pelejä. Vastustajan aliarvioimiseen ei ole varaa, mutta lähdemme hakemaan molemmista otteluista tietysti voittoa.

OMILLA VAHVUUKSILLA KOHTI YLLÄTYKSIÄ

16 maan EM-turnauksessa Helmarit päätyi kovaan alkulohkoon. Mukana ovat UEFA:n rankingin kakkonen Saksa, nelonen Espanja ja kahdeksantena oleva Tanska. Suomi on Euroopan rankingissa sijalla 25.

- Olemme selkeästi lohkon haastajaporukka. Se sopii kuitenkin suomalaiseen luonteeseen, että ollaan altavastaajia. Meidän täytyy hyödyntää omia vahvuuksiamme. Koko joukkueen puolustuspelaaminen ja vastahyökkäykset tulevat olemaan meidän tie menestykseen. Voimme olla koko turnauksen yllättäjäjoukkue, hän päättää itsevarmasti.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä