"He ovat hyvä vastus meille" – Helmarit kohtaa Japanin

EM-lopputurnaukseen valmistautuva naisten A-maajoukkue pelaa valmistavan maaottelun Japania vastaan tänään maanantaina Turussa kello 18.15.

Ria Öling ja Anna Signeul ennakoivat Japani-ottelua lehdistötilaisuudessa Turussa.Kuva: Ⓒ SPL /Tara Jaakkola

27.6.2022 klo 09:47

Joukkue kokoontui maanantaina 20. kesäkuuta. Ensimmäisen leiriviikon painopiste on ollut fyysisessä harjoittelussa. Helmareiden tulee olla heinäkuussa kovassa kunnossa, sillä Suomi pelaa EM-kisojen lohkovaiheessa kolme ottelua kahdeksaan päivään.

- Meillä on ollut erittäin hyvä viikko Eerikkilässä. Olemme harjoitelleet kovaa ja pelaajat ovat tehneet paljon töitä. Lauantai oli joukkueelle vapaa palautumispäivä, mutta joukkue ei ole vielä täysin palautunut, päävalmentaja Anna Signeul sanoi sunnuntaina ennen joukkueen harjoituksia.

Ria Ölingin mukaan viikko on ollut myös pelaajien näkökulmasta onnistunut.

- Olemme treenanneet vähän yksilöllisesti riippuen siitä, missä vaiheessa kautta pelaajat ovat. Itselläni on aika paljon pelejä takana, joten en ole vetänyt yhtä kovaa kuin pelaajat, joiden kausi oli loppunut jo aiemmin. Tämä on toiminut minulle hyvin.

Helmarit kohtaa Japanin maanantaina Veritas Stadionilla kello 18.15. Suomella on vastassa maailman huippuihin lukeutuva joukkue – Japani voitti maailmanmestaruuden vuonna 2011 ja on tällä hetkellä FIFA:n rankingin sijalla 13. Ottelu valmistaa Suomea Signeulin ja Ölingin mukaan varsinkin EM-kisojen avausotteluun, jossa Suomi kohtaa Espanjan 8.7.

- On jännittävää pelata Japania vastaan. Se on todella hyvä syöttelevä joukkue, jolla on nopeat jalat. Heidän pallonhallintapelinsä muistuttaa Espanjaa, joten he ovat hyvä vastus meille. Japani-ottelu valmistaa meitä siihen, kuinka nopeaa peli on. Meidän pitää olla valmiita ja varpaillamme. Haluamme nähdä, että joukkue työskentelee yhtenäisesti ja etäisyydet pysyvät hyvinä, päävalmentaja kommentoi.

- Tämä ottelu totuttaa meitä siihen kansainväliseen tempoon. Heidän pelinavauksensa on aika samantyylistä kuin Espanjalla, se on hyvää harjoitusta meille, Öling komppasi.

Ottelu on myös tärkeä mahdollisuus pelaajille antaa näyttöjä ennen EM-lopputurnausta.

- Ottelussa on käytettävissä kuusi vaihtoa, ja haluamme antaa monille pelaajille mahdollisuuden pelata, Signeul kertoi.

Maaottelu Suomi - Japani käynnistyy tänään maanantaina Turun Veritas Stadionilla kello 18.15. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä