Haku valmentajien mentorointiohjelmaan 2022 auki

Mentorointiohjelmassa Mentorointi 2022 - Kohti omaa valmentajuutta valmentaja saa tuekseen mentorin, jonka tavoitteena on tukea valmentajan kehittymistä valmennuksen eri osa-alueilla.

Kuvituskuva.

3.5.2022 klo 17:45

Viime vuonna käynnistetyn ohjelman vetäjänä toimii Jani Honkavaara. Mentorointi on kohdennettu ensisijaisesti Veikkausliigan, Ykkösen ja Kansallisen Liigan valmentajille, mutta muitakin otetaan mukaan. Ohjelmaan mahtuu 30 valmentajaa.

Honkavaara odottavansa vuoden 2022 ohjelmaa innolla.

- Meille jäi sen verran hyviä kokemuksia, että halusimme ehdottomasti jatkaa ohjelman järjestämistä. Valmentajat kokevat hyödylliseksi, että heitä tuetaan heidän omassa työympäristössään, Honkavaara taustoittaa.

Mentoroinnin tavoitteena on tukea valmentajien jatkuvaa kehittymistä, osaamista ja kehittää valmentajana olemisen taitoja. Mentorointiohjelman konsepti on pysynyt pääosin samanlaisena kuin viime vuonna, mutta ohjelmaa on laajennettu.

- Toiminta on aina täysin valmentajalähtöistä. Valmentaja määrittelee omat kehityskohteensa, joihin hän haluaa tukea, ja mentori pyrkii niissä asioissa valmentajaa tukemaan, Honkavaara kertoo.

- Tuki voi olla esimerkiksi sellaista, että tarkkaillaan valmentajan työtä ja annetaan siitä kommentteja. tai kohdennetaan tukea tiettyyn asiaan, kuten esimerkkinä ottelun johtamiseen. Voidaan yhdessä miettiä valmentajan kehityskohteita. Valmentajilla on ollut hyvin erilaisia toiveita noissa asioissa, Honkavaara sanoo.

- Kun meillä on aika iso mentorijoukko, muotoutuu ohjelma tietenkin myös heidän kauttaan. Minkälaista yhteistyötä mentorit ja mentoroitavat voivat tehdä, Honkavaara sanoo.

- Mentoritkin varmasti saavat tästä prosessista jotakin, kun he saavat tavallaan "siipiensä suojaan" nuoren valmentajan, joka haluaa kehittyä. On mielenkiintoista nähdä, miten prosessi muotoutuu ja minkälaista yhteistyötä mentorit ja mentoroitavat voivat tehdä. Prosessi on aika henkilökohtainen kaikille mukana oleville, Honkavaara sanoo.

Lista mentoreista (lista täydentyy vielä):
Jarmo Matikainen
Pekka Clewer
Mika Laurikainen
Sami Ristilä
Tommi Kautonen
Marko Rajamäki
Peter Lundberg

Mentorointiohjelmassa on kolme lähitapaamista, joista aloitustapaaminen on tiistai-iltana 17.5.2022. Muut tapaamiset sovitaan yhdessä kurssilaisten ja mentorien kesken kuitenkin niin, että viimeinen yhteistapaaminen on samalla mentoroinnin päätöstapaaminen.

Lisäksi ohjelmaan kuuluu vähintään kolme kohtaamista mentorin ja mentoroitavan välillä valmentajan omassa työympäristössä tai muussa yhdessä sovitussa paikassa. Mentorointiohjelmaan osallistuva valmentaja saa lisenssiinsä yhteensä 15 täydennyskoulutustuntia.

Linkki hakuun >>

Etkö löytänyt etsimääsi?