Haku UEFA Youth B ja Lasten Valmentaminen (VAT) -koulutukseen auki – hakuaikaa jatkettu

Eerikkilä ja Palloliitto järjestävät yhteistyössä koulutusta lasten valmennukseen erikoistuville valmentajille (UEFA B Youth ja Lasten valmentaminen). Hakuaikaa on jatkettu.

Kuvituskuva.Kuva: Jyri Sulander

6.9.2022 klo 09:30

UEFA Youth B -koulutus on virallinen UEFA:n lisenssikoulutus. Vuoden 2022 koulutus järjestetään Suomessa pilottikoulutuksena. Koulutuksen käynyt valmentaja osaa kehittää lapsuus- ja nuoruusvaiheen pelaajia kokonaisvaltaisesti yksilölliset lähtökohdat ja toimintaympäristöt huomioiden. Koulutuksen aikana valmentaja syventää osaamistaan lasten ja nuorten valmennuksen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä käytännössä. Koulutus valmistaa liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon yhden tutkinnon osan suorittamiseen (Valmennuksen osaamisala VAT, Lasten valmentaminen).

- Koulutus on osa päivittynyttä UEFA:n Coach Conventionia, jossa lajiliittojen tulee tämä koulutus ottaa osaksi koulutustarjontaa. Meillä uudistus on aika luonnollinen, sillä olemme toteuttaneet C+ Lasten valmentajien koulutusta jo aiemmin, kertoo Palloliiton lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö Santeri Suvala.

- Uudistunut Youth B tulee koulutustarjonnassamme kyseisen koulutuksen tilalle. Haluamme näin tarjota edelleen erikoistumiskoulutuksen niille valmentajille, jotka haluavat suuntautua lapsuus- ja nuoruusvaiheen valmennukseen, Suvala jatkaa.

Koulutus toteutetaan kiinteässä yhteistyössä Eerikkilän Urheiluopiston kanssa ja valmistaa liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon yhden tutkinnon osan suorittamiseen.

- Nyt alkava koulutus tarjoaa kattavan kokonaisuuden lasten parissa toimivien valmentajien osaamisen kehittämiseen. Koulutus on suunniteltu hyvin käytännönläheiseksi, niin että sisällöt ja oppimistehtävät linkittyvät aidosti valmentajien arkeen ja urheilevan lapsen tukemiseen, kertoo Eerikkilän koulutuspäällikkö Antti Jokinen.

Lasten valmentaminen –tutkinnon osan suorittaminen

UEFA Youth B - koulutus on tarkoitettu valmentajille, jotka toimivat ensisijaisesti seuraavissa tehtävissä

• Seuran päätoimisena valmentajana lapsuus- ja nuoruusvaiheessa

• Valmentajina lapsuus- ja nuoruusvaiheessa

• Junioripäällikkönä

Haku syksyllä 2022 alkavaan koulutukseen on avattu! Hae koulutukseen sivun alla olevasta linkistä.

Koulutuksen osaamistavoitteet ja ammattitaitovaatimukset

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa

• tunnistaa lahjakkuuteen vaikuttavia tekijöitä pelaajien kehittämiseksi

• kehittää monipuolisesti lasten liikuntavalmiuksia huomioiden liikunnallisen lahjakkuuden kokonaiskuvan

• vahvistaa urheilevan lapsen oppimisen taitoja

• edistää taidon oppimista ja luoda taidon oppimista tukevia oppimisympäristöjä

• lisätä urheilevan lapsen innostusta lajiin ja kehittää pelaajien itseluottamusta autonomiaa vahvistavassa toimintakulttuurissa

• toimia valmennustilanteissa kasvattajana ja edistää pelaajien kokonaisvaltaista kehittymistä osana seuran valmennuslinjaa

• edistää urheilevan lapsen terveyttä ja turvallisuutta

• arvioida ja kehittää osaamistaan lasten valmentajana

Koulutukseen kuuluu liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon valmennuksen osaamisalasta (VAT) seuraava tutkinnon osa:

• Lasten valmentaminen (90 osp)

Opiskelija voi halutessaan myöhemmin suorittaa koko ammattitutkinnon (150 osp) liikunnan tai valmennuksen ammattitutkinnosta (valmennuksen osaamisala).

Koulutuksen pääsyvaatimukset

Koulutettavalla tulee olla vähintään voimassa oleva UEFA B -lisenssi. Koulutukseen valittavan on toimittava lapsuus- ja nuoruusvaiheen (alle 15-vuotiaat) valmentajana seurassa koulutuksen aikana.

Lisäksi hakijan tulee täyttää terveyteen ja toimintakykyyn liittyvät vaatimukset (tutustu niihin täällä) sekä osoittaa koulutuksen alussa rikostaustaote (jos tulee valituksi).

Koulutukseen osallistuvalla valmentajalla pitää olla riittävä kirjallinen ja suullinen kielitaito koulutuksen virallisella kielellä. Vuonna 2022 koulutuksen virallinen kieli on suomi.

Koulutukseen valitaan maksimissaan 16 valmentajaa. Valinnassa huomioidaan hakukriteerit, tämänhetken toimintaympäristö, rooli ja työkokemus jalkapallon parissa sekä aiempi koulutustausta.

Koulutukseen valittu sitoutuu osallistumaan koulutukseen ja sen lähijaksoille 100%:sti.

Koulutuksen hinta

Hinta sisältää koulutusprosessin Suomessa, tutkinnon osan suorittamisen sekä majoitukset ja ruokailut Eerikkilän lähijaksoilla. Osallistujat vastaavat itse matkustuskustannuksista.

Hinta 1800€.

Varausmaksu (= 1.erä) 400€ ennen koulutuksen alkua lokakuussa 2022, 2. erä 700€ tammikuun 2023 alussa, 3. erä 700€  huhtikuun 2023 alussa.

Koulutuksen voi suorittaa myös oppisopimuksella. Kysy lisää: heli.hakamaa@eerikkila.fi

UEFA Youth B ja Lasten Valmentaminen (VAT) -koulutus 2022-2023

Hakuaika: 5.9.2022 –

Lähiopetusta toteutetaan Eerikkilässä, alueellisissa pienryhmissä ja kunkin opiskelijan omassa seurassa. Lisäksi koulutukseen kuuluu etäopintoja, työpaikalla järjestettävää koulutusta (työssäoppiminen) ja näyttöjä.

Koulutusvuoden alustava aikataulu alla. Lähiopetuspäiviä on noin 16.

1. Kick-off @ Teams / 11.11.2022 klo 13-17

2. Lähijakso 1, Eerikkilä / 26.-28.11.2022 P12 KV tapahtuma

3. Pienryhmäjakso / Tammikuu 2023

4. Henkilökohtainen tutorointi / Taidon oppiminen / Helmikuu 2023

5. Lähijakso 2, Eerikkilä / 17.-19.3.2023

6. Pienryhmäjakso / Huhti-toukokuu 2023

7. Henkilöhtainen tutorointi / Ottelunäyttö / Toukokuu 2023

8. Lähijakso 3, Eerikkilä / 18.-20.6.2023 Helmariturnaus

Muutokset aikatauluun mahdollisia.

Haku on auki! Hakeutuminen oheisen linkin kautta. Huomaa, että hakemukseen tulee liittää ansioluettelo/CV.

Hakulinkki >>

Lisätietoa: