Miesten Futsal-Liiga: GFT lähtee futsalkauteen kirkastamaan mitalia

Golden Futsal Team, jo 20-vuotias seura, joka on pelannut liigatasolla koko toiminta-aikansa, on yksi suomalaisen futsalin kivijaloista. Suomessa on vain kaksi seuraa, jolla on edustus sekä Miesten että Naisten Futsal-Liigassa ja espoolainen GFT on niistä toinen. Menestyksen takaa löytyy pitkä talkootekemisen kulttuuri ja GFT porskuttaakin eteenpäin täydellä amatööristatuksella. Se ei kuitenkaan tarkoita joukkueen antamista piiruakaan vastaan joukkueen laadussa – tulevallakin kaudella joukkueesta löytyy yksi Suomen kovimmista maalivahdeista maajoukkueveska Antti Koivumäki, kentällä kiitävät maajoukkuepelaajat Henri Alamikkotervo, Eeli Niemelä sekä Miika ”Maagi” Hosio ja joukkueen vahva rosteri lähtee kauteen lunastamaan tavoitteitaan.

Antti Koivumäki on yksi Futsal-Liigan tunnetuimmista maalivahdeistaKuva: Ⓒ © Ville Koskiniemi /Ville Koskiniemi

5.9.2022 klo 14:54

Seuran johtohahmo on futsalin tosiosaaja Raimo Kalliokoski

GFT täyttää 20 vuotta! Raimo Kalliokosken, joka on ollut GFT:n johdossa jo 11 vuotta, uraan mahtuu futsalista kaikki mahdollinen. Kalliokoski on ollut perustamassa Futsal-Liigaseurat ry:tä ja toiminut hallituksessa alusta saakka – tulevalle kaudelle Kalliokoski jatkaa varapuheenjohtajana. Pitkä erotuomariura tuo roppakaupalla laajaa osaamista ja näkemystä. GFT presidenttinä tunnettu Raikka on luotsannut seuraa jo vuosia ja jatkaa tulevaan kauteen.

– Pelaajia saadaan luontaisesti pääkaupunkiseudulle töiden ja opiskelujen perässä ja kun GFT pystyy tarjoamaan laadukkaan toimintaympäristön futsalin parissa, saadaan pelaajarosterit aika helposti kuntoon. Nyt on käsissä kuitenkin pelaajistossa sukupolvenvaihdos – 7 pelaajaa lopetti viime kauteen pelit tällä tasolla. Yksi sukupolvi yli 30 -vuotiaita, kokeneita pelaajia antaa nyt tilaa nuorille pelaajille, toteaa Raimo Kalliokoski tulevan liigakauden miesten joukkueesta. – Omat nuorten joukkueet ja seuran sisäinen pelaajapolku kasvattaa uuden sukupolven pelaajia GFT:lle.

Kokemus kohtaa nuoruuden taidon. Henri Alamikkotervo jatkaa GFT:ssä, Antti Arvolan ja Panu Aution ura ei jatku enää liigatasollaKuva: Kalevi Hänninen

– Seuran toiminnan suurin haaste on vapaaehtoistyöntekijöiden vähäisyys ja työmäärän kuormittuminen yksille tekijöille. Pääkaupunkiseudulla on myös kumppanikyselijöitä aivan kaikista lajeista, joten varainhankinta yrityskumppanuuksien kautta on haastavaa. – Kaksi viime kautta ovatkin olleet taloudellisesti tiukkoja. Tulevaan kauteen lähdetään tavoitteena seuran joukkueille viittä mitalia eri sarjoista ja eiköhän väri ole kultainen, kuten seuran nimen mukaan kuuluukin.

Kauden valmennuksesta vastaa Miika Mendolin

Viime kauden GFT:n valmennustiimissä mukana ollut Miika Mendolin luotsaa vahvaa valmennustiimiä tulevalla kaudella vastuuvalmentajana. – Pelasin itse GFT:ssä ennen Turkuun muuttoa, joten varsinkin vielä viime kaudella mukana olleista pelaajista melkoinen joukko oli omia entisiä pelikavereita, miettii Mendolin suhdettaan joukkueeseen ja seuraan. – Oma valmennusura alkaa olla jo pitkä ja hyvänä esimerkkinä on viime viikolla julkaistu pelaajauutinen GFT:n riveihin – Teemu Arponen. Valmensin Teemua jo silloin kun pituutta oli 120 cm ja painoa nippanappa yli 22 kg ja nyt kymmenen vuoden jälkeen hän tulee mukanani GFT:n edustuspelaajaksi. Tästä nuoresta kuullaan vielä, Teemusta on ainesta maajoukkuepelaajaksi asti, toteaa Mendolin.

Futsal vie mukanaan ja Mendolin miettii lajin kiehtovuuteen perusteita: – Onhan tämä aivan äärimmäisen katsojaystävällinen laji. Siisteintä lajin parissa on kyllä lajin taktisuus – verrattuna jalkapalloonkin aivan omalla tasollaan. Ja en kyllä yhtään pistä pahakseni pitkää kesälomaa ja siistejä sisätiloja, futsalia ei tarvitse pelata räntäsateessa Suomen vaihtelevissa sääolosuhteissa.

Miika Mendolin finaalipeleissä GFT:n valmentajanaKuva: Ville Koskiniemi

GFT:ssä puhaltavat uudet tuulet

Kausi 2021-2022 päättyi hopeamitaleihin ja kesän aikana on alkanut selvitä miten suuresta sukupolven vaihdoksesta joukkueessa on kysymys. Joukkueen runkopelaajista Antti Arvola, Timo Mikkonen, Kasperi Halme ja Niko Stenholm jäävät syrjään edustusjoukkueesta – puhumattakaan tietysti lajilegenda Panu Aution merkityksestä kultaiselle joukkueelle. Uskomaton määrä pelattuja maaotteluita ja saavutettuja mitaleita jää kokemuksena pois kentiltä. Nyt ollaan uuden haasteen edessä, miten tuo kokemus korvataan. Valmentaja Mendolin toteaakin haasteen edessä – Muutos on pysyvä asia, ja aito mahdollisuus kehittyä. Nuorille pelaajille syntyy nyt mahdollisuus ottaa roolia, ja panostaa omien kehityskohteiden kautta peliin.

Kauteen lähdetään vahvalla valmennustiimillä. – Johannes Axerudin rooli viikkovalmennuksessa on merkittävä – en pysty olemaan kaikkia treenejä itse paikalla. Pelaajista Riku Oras ottaa vastuun fyysisen valmennuksen osuudesta ja Antti Koivumäki maalimahtivalmennuksesta. Minä vastaan itse kokonaisuuden hallinnasta, peluutuksesta ja isommista linjoista valmennuksen suhteen. Uskon vastuun jakamiseen ja yhdessä tehtävään työhön, toteaa Mendolin.

Tavoitteena on vähitellen vielä toimintaa ammattimaisempaan suuntaan. – Pelaajan arjen helpottaminen, urheiluun keskittyminen voisi olla tulevaisuuden tavoitteitamme.

Pelaajarosteri tulevaan kauteen on uudistunut, mutta uskon vahvasti joukkueemme kilpailukykyisyyteen. Lähdemme kauteen laajalla rosterilla ja jo kauden alkuun meillä on neljä pelaajaa maajoukkueessa. Tavoitteena on ylläpitää GFT:lle tyypillistä voittamisen kulttuuria. Pelaaminen on meillä koko ajan läsnä arjessa, ei muuta tavoitetta kuin lähteä voittamaan. Mendolin kiteyttää vielä GFT:n vahvuuksia ja haasteita: – Haasteet tulee olemaan siinä, että miten uusi GFT lähtee pelaamaan yhteen, miten juna lähtee liikkeelle. Todettava on, että monta asiaa menee uusiksi, nyt mitataan se, miten nopeasti joukkue ostaa uuden ja omaksuu sen. Vahvuus kuitenkin urheilullinen ja kilpailukykyinen joukkue, halu menestyä. Me tehdään tästä sairaan kova kausi!

Joukkueen kirkkaita tähtiä on Maagi HosioKuva: Ⓒ © Ville Koskiniemi /Ville Koskiniemi

Riku Oras pelaa itse ja varmistaa joukkueen fyysisen kunnon

Riku Oras (1993) alkoi nousta viime kaudella suomalaisen futsalyleisön tuntemaksi nimeksi. Vasta pari kautta futsalia jalkapallotaustalta pelannut Oras pelasi todella vahvan playoff -vaiheen keväällä 2022 ja oli nostamassa joukkuetta finaaleihin. Hopeamitali ripustettiin kaulaan kauden päätteeksi.

Riku Oras haastaa Kampuksen Dynamoa finaaleissaKuva: Ⓒ © Ville Koskiniemi /Ville Koskiniemi

Oras on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri ja toimii työssään asiantuntijatehtävissä. – Vaatii aikatauluttamista mahdollistaa pelaaminen ja valmentaminen, kun pelikausi on käynnissä. Ei paljon jää aikaa lomailuun. Mutta kun finaaleihin asti pelattu pitkä kausi päättyi, niin jo viikko kauden loppumisen jälkeen teki mieli takaisin kentälle.

– Ennen kauden alkua ei ehkä uskottu finaaleihin asti pääsyä, ainakaan muut ei osanneet odottaa GFT:lle niin kovaa menestystä. Kauden voi jakaa kolmeen vaiheeseen, alku oli vahva jouluun asti. GFT:stä käytännössä löytyi maajoukkueen avauskentällinen Jukka Kytölällä vahvistettuna. Tammi -helmikuussa myllersi hieman seuran sisällä ja se vaati sisäistä uudelleenjärjestelyä. Pelirytmi oli hetken hieman kateissa ja oli vaan vaikeampi jakso. Eri syistä kokoonpanot vaihtuivat GFT:n päästä. Kurssi kääntyi pari kierrosta ennen playoffeja. Duunari -meiningillä mentiin, töitä tehtiin kovaa ja kurssi pyrittiin kääntämään. – Loppujen lopuksi oli vaan yksi hienoimmista keväistä, koko joukkueen kasvu oli silmin nähtävissä.  Joukkueesta, missä on paljon maajoukkuepelaajia, näki miten paljon maajoukkuetoiminta painoi, kun huiliaikoja ei oikein ollut. Kun maajoukkue treenasi, muut huilasi, mutta maajoukkuepelaajat pelasivat käytännössä tauotta.

Riku Oras on itse jalkapallopolulta futsalin pariin siirtynyt urheilija. Futistausta onkin kova ja Oras on pelannut Ykköstä ja Kakkosta peliurallaan. Opiskelupaikkakunnalla Tampereella tuli sitten ensikosketukset futsaliin lajina. – Oma rooli on kehittynyt GFT:ssä ja vaikka olen nopea oppimaan, oli viime kausi kuitenkin vasta toinen varsinainen liigakauteni. Keväällä aloin olla parhaassa iskussa ja pudotuspeleissä pystyin jo jeesaamaan joukkuetta.

– Toivottavasti 10 vuoden päästä ei 26 -vuotiaana voi enää vaihtaa lajia ja meillä on enemmän lajivalinnan jo nuorempana tehneitä pelaajilla. Vaikka omalla pelaajauralla on saanut paljon hyötyä futiksesta, löytyi jo entuudestaan kaksinkamppailun taito, pelinlukutaito ja tekninen puoli oli jo olemassa. Monesta asiasta on joutunut tosin poisoppimaan, kun pääsee lajiin sisään, niin pystyy hyväksikäyttämään osaamista. Siirtovaikutus on suuri ja kun saa lajityypillisen futsalosaamisen haltuun, päätöksentekokyky adaptoituu uuteen lajiin. Ei kuitenkaan ole ihan yksi yhteen että futarista tulee automaattisesti hyvä futsalpelaaja, miettii Oras jalkapallon suhdetta futsaliin. – Päälajina on nyt futsal, en ei ole enää pelannut futista. Futsal on täyttänyt urheilun tarpeen.

Oras vastaa joukkueen fysiikkavalmennuksesta. – Jo aikaisemmin on tullut vedettyä alkulämpät, mutta nyt on harjoittelun tueksi rakennettu motivoitu punttisalitreenaus. Viikoittainen harjoittelu ja vireystilan seuranta valmistavat pelaajia kauteen.

– Joukkueena meitä leimaa tietyllä tavalla amatööritekeminen. Kaikki joko opiskelevat tai ovat töissä pelaamisen ohessa ja liigan huipulla pelaaminen vaatii henkilökohtaista parempaa suunnittelua, kun aikaresurssit vaan ovat vähäiset. Pudotuspeleissä se hieman nähtiin, joukkue voitti lähes mahdottoman Kemissä välierissä, mutta koko pelaamista haastoi se, että jengi veti pelit pitkien työpäivien jälkeen. Junassa matkalla Kemiin, moni pelaajista teki työpäivän ja alkoi vasta sitten valmistautua illan peliin. Olisihan se siistiä, jos futsalista kasvaisi Suomessa yhtä lailla ammattimaisempi sarja, kuin mihin on päästy jo monessa maassa ulkomailla. – Ehkä KaDya vastaan finaalipelit tulivat vaan nopeasti kovan välierävaiheen jälkeen – hieman oli takki tyhjä. Kun vastaan tuli vahvan pelirytmin omaava ja taitavasti puolustava joukkue, oli hopeamitalit sitten kaulassa.

Alamikkotervo, Hosio ja Arvola juhlimassa maaliaKuva: Kalevi Hänninen

– GFT:n viime kausi osoitti, että joukkue on yllätysvalmis lajin huipulle, viihdearvoltaan pelaaminen saavuttaa varmasti yleisönsä. GFT:stä löytyy sarjan kirkkaimpia tähtiä sekä nuoria tähtiä – meillä on peleissä ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä lajin huiput. Ja vielä kun tolppien väliin asetellaan liigan paras maalivahti Antti Koivumäki, niin eiköhän paketti ole kasassa.

– Futsalkulttuurin hulluuden, sitoutumisen ja rakkauden lajiin näkee seuraamalla liigapelaajia. Sitä ei moni ymmärrä miten paljon pitää antaa pelatakseen tällä tasolla, pitää yhdistellä työt, opiskelut ja elämä pelaamisen ympärille. Pelaaminen matkoineen ja treenaaminen vievät vaan aikaa. Ei voi kuin ihailla pelaajia, jotka vielä yhdistävät tähän kaikkeen perheen. Kyllä tätä todellakin tehdään rakkaudesta lajiin, päättää Oras.

Panu Autio kuuluisin suomalainen futsalpelaaja on edustanut seurajoukkueessa GFT:täKuva: Ⓒ © Ville Koskiniemi /Ville Koskiniemi

Valmennustiimi takaa osaamisen GFT:ssä

Uusi GFT uskoo valmennustiimiin. – Itse pelaaminen ja treenaaminen on siistiä ja hyvää. GFT pyrkii kuitenkin pelillisesti monipuolistamaan tekemistä, erityisesti hyökkäyssuuntaan ja entisestään vahvistamaan puolustuspäätä. – Mendo on hyvä ihmisten kanssa ja hän saa pelaajista parhaan irti. Meillä toteutetaan jaettua johtajuutta ja GFT:tä leimaa yhteisöllinen valmennustapa. Mendo kuuntelee ja osaa hyödyntää osaamista mitä joukkueesta löytyy, Riku Oras kommentoi vastuuvalmentajaa Miika Mendolin luotsaamaa uutta joukkuetta ja valmennustapaa.

Valmennustiimiin kuuluu myös Johannes Axerud (1992), joka on ollut mukana GFT:n valmennuksessa jo kolmisen kautta. –  Meillä rakennettiin kaudella 2019-2020 valmennustiimiä ja tehtiin silloin jakoa, että kaikki saivat jotain osa-alueita Panu Aution johdolla. Panostin alkuun videovalmennuksen tuomisen mukaan valmennustapaamme, se oli minulle luonteva oppimisympäristö.

Maajoukkuevalmentaja Sergio Gargelli tapasi seuravierailulla GFT:n valmennuksen Johannes Axerudin ja Miika Mendolinin.Kuva: GFT

–  Pelaan myös GFT:ssä, ja vaikka olin HIFK:ssa pelaajana isommassa roolissa, niin palatessani takaisin GFT:n riveihin viime kaudelle, kasvoivat samalla videovalmennuksen roolit isommaksi ja tämä toimii tosi hyvin. Kun helmikuussa Mendo tuli vastuuvalmentajan paikalle, meni valmennustiimissäkin roolit uudelleen jakoon. Minulle tuli osuuteni treenien valmennuksesta, harjoitteista ja vastustajan pelitavan huomioivista harjoitteista ja vastustajan analysoinnista. –  Hyvä fiilis siitä, että pelaajat luottava minuun ja jaksavat kuunnella.

Johannes Axerud jatkaa myös pelaajana valmennustehtävien lisäksiKuva: Ⓒ © Ville Koskiniemi /Ville Koskiniemi

Axerud on suorittanut Palloliiton videovalmennuskoulutuksen sekä UEFA-B:n. Eerikkilässä järjestettiin myös futsaliin liittyvä videovalmennuksen koulutus 2 vuotta sitten. –  Tosi hyvä oli saada lajispesifiä osaamista myös valmennuksen tueksi. –  Kouluttautuminen on myös verkostoitumista ja vaikka isoimmat vaikuttajat valmentajauraani ovat Ville Sihvonen ja Panu Autio, niin UEFA-B kurssilta tutuksi tullut FC Kemin Boris Cizmar on auttanut minua todella paljon käyden läpi kanssani kehityskohtia, hän on myös antanut valmennuksen tueksi paljon materiaalia. Axerud on myös GFT:n naisten liigajoukkueen vastuuvalmentaja.

Maajoukkuepelaajat Jarmo Junno, Vieska Futsal ja Henri Alamikkotervo vääntävät Opinmäen kentälläKuva: Kalevi Hänninen

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä