Futsalin alueellinen pelaajakehitystoiminta uudelleenkäynnistyy toukokuussa 2022

Futsalin alueellinen pelaajakehitystoiminta käynnistyy jälleen toukokuussa.

Kunniagallerian futsalin maratontaulukko-sivun hero-kuva

5.5.2022 klo 15:41

Covid-pandemian vuoksi maaliskuusta 2020 asti jäädytettynä ollutta futsalin alueellista pelaajakehitystoimintaa käynnistetään uudelleen vielä kuluvan futsalkauden aikana, toukokuussa 2022. Kesää vasten tehdyn käynnistämispäätöksen taustalla vaikutti tarve saada seuraavan EM-karsintoihin osallistuvan U19-maajoukkueikäluokan (2004–2005-syntyneet pojat) valtakunnallisesti kattavampi pelaajaseuranta vireille vielä ennen uuden U19-futsalmaajoukkueen ensimmäistä leirikokoontumista elo-syyskuussa 2022.

– Aluetoiminnan käynnistämisessä kesää vasten on omat haasteensa mutta myös hyvät puolensa. Haasteita voi tietysti aiheuttaa se, että kesälajeihinkin sitoutuneet pelaajamme joutuvat nyt pohtimaan, missä määrin kykenevät kesäkaudella futsaltoimintaan sitoutumaan. Toisaalta futsalin erikoistuneille pelaajillemme leiritapahtumat tulevat nyt luomaan uutta tavoitteellisuutta kesäharjoittelulle. Lisäksi tapahtumien järjestäminen futsalin kilpailukauden ulkopuolella vapauttaa käyttöömme laajemmin valmennusresursseja, U19-futsalmaajoukkueen päävalmentajana ja poikien alueellisen pelaajakehitystoiminnan vastuuhenkilönä jatkava Kerkko Huhtanen kommentoi.

Alueellisen futsalpelaajakehitystoiminnan pääkohderyhminä tulevat toimimaan kevääseen 2023 saakka 2004–2005-syntyneet futsalpelaajan polulla etenemisestä kiinnostuneet poika- ja tyttöpelaajat. Molemmille kohderyhmille tullaan järjestämään omia alueellisia leiritapahtumiaan 4–6 toiminta-alueella. Kesäkaudella 2022 järjestettävä toiminta tulee koskettamaan vain poikapelaajia. Tyttöjen alueelliset pelaajakehitystapahtumat on suunniteltu uudelleenkäynnistettäväksi marras-joulukuussa 2022, naisten futsalmaajoukkueen EM-karsintojen jälkeen.

Edellisen toimintakauden tavoin Palloliitto tukeutuu alueellisten futsalpelaajakehitystapahtumien organisoinnissa yhteistyöhön alueellisten tukiseurojen kanssa. Pelaajakehitystapahtumien vastuuvalmennustehtävistä tulevat puolestaan vastaamaan U19-futsalmaajoukkueen ja naisten futsalmaajoukkueen päävalmentajien nimeämät koulutetut aluevalmentajat. Palloliittoa tapahtumatuotannossa tukevat alueelliset tukiseurat sekä U19-futsalmaajoukkueen valmennuksen nimeämät poikien tapahtumien vastuuvalmentajat esitetään kootusti seuraavassa taulukossa.

Taulukko 1. Alueelliset tukiseurat ja poikien pelaajakehitystapahtumien vastuuvalmentajat

Alue Alueellinen tukiseura Poikien tapahtumien vastuuvalmentajat
Pohjoinen Haukiputaan Pallo  Kari Puranen & Boris Cizmar
Läntinen / Pohjanmaa  Vieska Futsal Kaj Ollikainen & Tuomas Linjamäki
Läntinen / Pirkanmaa  Ilves FS  Antti-Petteri Mäkinen & Alejandro Peris Mora
Läntinen / Lounais-Suomi  FC Halikko  Sauli Maunu & Jouni Virta
Itäinen  Kampuksen Dynamo  Jukka Kytölä & Elias Martikainen
Eteläinen  HIFK

Kim Räisänen & Antti Paappanen

Leiritapahtumina järjestettävän alueellisen futsalpelaajakehitystoiminnan päätavoitteena on tarjota aluetasolla lupaaville nuorille pelaajille lisävirikkeitä futsalpelaajan polulla etenemiseksi sekä mahdollisuuksia kehittyä laadukkaassa valmennus- ja kilpailuympäristössä. Leiritapahtumat ovat myös osa Palloliiton futsalmaajoukkuepelaajan polkua, minkä mukaisesti niiden tarkoituksena on tunnistaa ja kehittää lahjakkaimpia pelaajia liiton valmennuslinjan mukaisesti tuleviin maajoukkuetoimintoihin.

Edeltävä U19-futsalmaajoukkue (2002–2003-syntyneet pojat) EM-karsinnoissa Janakkalassa maaliskuussa 2022. Kolmentoista pelaajan kohdalla futsalmaajoukkuepelaajan polku käynnistyi alueellisista pelaajakehitystapahtumista. Kuva: Leo HynninenKuva: Ⓒ Leo Hynninen /Leo Hynninen

Kuva 1. Edeltävä U19-futsalmaajoukkue (2002–2003-syntyneet pojat) EM-karsinnoissa Janakkalassa maaliskuussa 2022. Kolmentoista pelaajan kohdalla futsalmaajoukkuepelaajan polku käynnistyi alueellisista pelaajakehitystapahtumista. Kuva: Leo Hynninen

Alueellisiin futsalpelaajakehitystapahtumiin toivotaan mukaan myös kohderyhmänä olevien pelaajien seuravalmentajia, joille pyritään tarjoamaan tapahtumissa valmentajakoulutusta ja uusia ajatuksia seurojen arkivalmennuksen kehittämiseen. UEFA Futsal B -valmentajalisenssin omaaville valmentajille voidaan myöntää täydennyskoulutustunteja tapahtumiin osallistumisesta.

Lisätietoja Palloliiton alueellisesta futsalpelaajakehitystoiminnasta löytyy Palloliiton futsalmaajoukkueiden verkkosivujen alle rakennetuilta aluetoiminnan sivuilta.

Taulukko 2. Poikien alueellisten futsalpelaajakehitystapahtumien alustava aikataulu ja ilmoittautumislomakkeet.

Alue Tapahtumat  Ilmoittautumislomake
Pohjoinen ti 31.5.2022 Jatulin liikuntakeskus, Haukipudas
ti 14.6.2022 Iisi-areena, Ii
Läntinen / Pohjanmaa  ma 30.5.2022 Taanilan koulu, Ylivieska