FC Ulvila Vuoden seura – Läntinen alue palkitsi jalkapallokauden 2022 onnistujia ja seuratoimijoita

Suomen Palloliiton Läntinen alue palkitsi perjantaina Seurojen ääni -seminaarin yhteydessä Turussa menestyjiä ja seuratoimijoita jalkapallokaudelta 2022. Alueen Vuoden seurana palkittiin FC Ulvila. Osa palkinnoista luovutetaan lauantaina jatkuvassa seminaarissa, ja niille, jotka eivät päässeet palkintoaan noutamaan, jaetaan palkinto talven ja alkukevään otteluissa tai muissa seuratapahtumissa.

Palloliiton Läntisen alueen palkittuja

3.2.2023 klo 19:40

Vuoden pelaaja: Lee Erwin, FC Haka
Läntisen alueen Vuoden pelaajan valinta oli valitsijoille kaudelta 2022 suhteellisen helppo tehtävä. Lee Erwin oli Veikkausliigan maalikuningas ja Vuoden liigapelaaja. Captain’s Ball -gaalassa hänet palkittiin lisäksi parhaana hyökkääjänä. Leen komeat kaksikymmentä liigamaalia johdattivat FC Hakan liigan neljänneksi ja Euroopan kentille.

Vuoden tyttöpelaaja: Tuuli Viinikka, Ilves
Tuuli Viinikka pelasi todellisen läpimurtokauden Kansallisessa Liigassa. Hän oli isossa roolissa Ilveksessä läpi kauden. U19 (-03 ja nuoremmat) maajoukkueen mukana Tuuli pelasi kevään karsinnoissa ja hänen roolinsa oli merkittävä tyttöjen U19 (-04 ja nuoremmat) maajoukkueen mukana syksyn karsinnoissa.

Vuoden poikapelaaja: Roni Hudd, VPS
Roni Hudd pelasi Suomen U17 maajoukkueessa viisi ottelua ja teki näissä yhden maalin syyskuussa Meksikoa vastaan. Roni nousi Veikkausliigassa VPS:n pelaavaan kokoonpanoon ja nuori hyökkääjä pelasi kaudella 2022 liigapelejä 18 ottelussa. Maalinteossa Roni onnistui liigassa kaksi kertaa, kun verkko heilui ”Vepsun” voitoissa HIFK:a sekä FC Interiä vastaan.

Vuoden valmentaja: Teemu Tainio, FC Haka
FC Hakan menestyskauden takana oli päävalmentaja Teemu Tainio sekä hänen kaudeksi 2022 rakentamansa uusi valmennustiimi. Toiseksi valmentajaksi nimetty Ossi Virta toi tiimiin energiaa ja yksityiskohtaista lajiosaamista. Henkiseksi valmentajaksi Tainio löysi Aleksi Tossavaisen, joka toi oman vahvan lisänsä joukkueen tekemiseen. FC Hakan menestyskausi oli usean osaajan yhteispelin summa, mistä iso ansio Tainion kyvylle johtaa tiimiään. Veikkausliigan neljäs sija ja paikka Euroopan kentille oli FC Hakalta ja Teemu Tainiolta mainio näyttö.

Vuoden nuorten valmentaja: Tommi Järvinen, Ilves
Tommi Järvisen valmentamat Ilveksen tyttöjoukkueet menestyivät viime kaudella hienosti. C15-tytöt ottivat Laura Kalmari -turnauksessa pronssia, ja vuotta nuorempien lopputurnauksessa Ilves sijoittui neljänneksi. Järvinen on tehnyt Ilveksessä pitkäjänteistä valmennustyötä. Tommi on sitoutunut, uuttera sekä kunnianhimoinen valmentaja. Hän luo ympärilleen positiivisen tunnelman, joka edesauttaa taistelevan joukkueen rakentamisessa. Lisäksi Tommin isoja vahvuuksia on, että hän on muuta taustaryhmäänsä osallistava valmennustiimin johtaja.

Vuoden lasten valmentajat (5)
Suomen Palloliiton strategiassa lasten valmennus ja sen kehittäminen ovat tärkeässä asemassa. Strategiaprojektissa "kehitämme lasten valmentajien ydintaitoja seuraympäristössä" yhtenä keskeisenä tavoitteena on lasten valmentajien arvostuksen lisääminen. Osana tätä tavoitekokonaisuutta palkitaan ansioituneita lasten valmentajia, jotka arvokkaalla työllään mahdollistavat lasten laadukkaan ja turvallisen harrastamisen. Vuoden lasten valmentajien perustelut ovat suoria lainauksia heitä ehdottaneilta seuroiltaan.

Jennifer Dahlgren, Malax IF
”Jennifer har på ett inspirerande sätt tränat och inspirerat flickor födda 2011 på dett väldigt positivt sätt. Hon har dels fått mängden spelare att växa, dels fått laget och spelarna att utvecklas och dels skapat en trivsam miljö att vara i genom att också utanför fotbollsplan ordna träffar och evenemang samtidigt som hon arbetat för att flickorna skall må så bra som möjligt.”

”Jennifer on valmentanut ja inspiroinut seurassa vuonna 2011 syntyneitä tyttöjä erittäin positiivisella otteella. Pelaajamäärä on kasvanut, joukkue ja pelaajat ovat kehittyneet Jenniferin opissa ja lisäksi hän on luonut viihtyisän ympäristön. Pelaajiensa parhaaksi hän on myös järjestänyt joukkueelle kentän ulkopuolisia tapahtumia ja aktiviteetteja.”

Mika Filander, Laihian Luja
”Mika on toiminut päävalmentajan roolissa Laihian Lujan tyttöjalkapallossa jo yli 10 vuotta. Mika pistää aina itsestään kaiken likoon tyttöjen puolesta. Aina jonkin verran enemmän kuin kukaan muu. Mika toimii aktiivisesti tyttöjalkapallon kehittämisen puolesta ja on Pohjanmaan Jalkapallo Akatemian perustajajäsen ja kantava voima. Mika on myös avainhahmoja Pohjanmaan, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaan tyttöfutiksen seurayhteistyössä. Jos joku ansaitsee tunnustusta nimenomaan juniorijalkapallon (tytöt) kehittämisessä, niin Mika on se oikea henkilö.”

Harri Laaksonen, KaaPo
”Harri on toiminut pitkään Kaarinan Nappuloissa ja KaaPo:ssa nuorempien tyttöjoukkueiden valmentajana. Pelaajien määrä sekä laatu ovat viimeisten vuosien aikana kehittyneet ”Hatan” valmennuksessa hyvään suuntaan ja KaaPo onkin, osin kiitos Harri Laaksosen, alueen suurimpia tyttöjalkapalloseuroja. Lisäksi ”Hata” on saanut hienosti mukaan isä- ja äitivalmentajia eri ikäluokkiin.”

Tuula Lehto, Jalasjärven Jalas
”Tuula on mukana valmennuksessa Jalaksessa peräti viidessä tyttöjoukkueessa. T9, T10, T11, T12 ja T13 joukkueiden pelaajat saavat nauttia Tuulan opeista. Hän on ollut neljä vuotta vahvasti mukana seuran toiminnassa ja Tuula on onnistunut kasvattamaan tyttöpelaajien määrää joka vuosi.”

Niko Panttila, Apassit
”Nikolla on useamman vuoden ajalta valmennusta lasten parissa Apasseissa. Niko asettaa esimerkillisesti itselleen riman korkealle valmennuksen suunnittelussa ja seuran valmennuspäällikkönä toimii esimerkkinä myös muille. Hän on mukana valmennuksessa kahdessa joukkueessa, jotka osallistuvat kahteen eri sarjatasoon. Niko on seuran tärkeä voimavara niin valmennukselle kuin lasten harrastamisen laadun ylläpitämisellekin.”

Vuoden erotuomari: Lina Lehtovaara
Paraislaisen Lina Lehtovaaran kausi 2022 oli huikea. Kotimaan miesten ja naisten sarjoissa hän tuomitsi tyylikkään varmasti, mutta erityisesti Lina Lehtovaara ”valtasi” viime vuonna kansainväliset kentät. Kansainvälisiä pelejä kertyi maaotteluista sekä naisten Mestarien liigassa, mutta näiden Linalle jopa jo ”rutiinitehtäviksi” luokiteltavien pelien lisäksi vuoteen mahtui muutama erityinen kohokohta.

Toukokuussa hän tuomitsi naisten Mestarien liigan finaalin Barcelonan ja Lyonin välillä, heinäkuussa Lina matkusti Englantiin tuomitsemaan naisten EM-lopputurnauksessa ja elokuussa FIFA nimesi Linan erotuomariksi Costa Ricassa pelattuihin alle 20-vuotiaiden MM-kisoihin. Lina palkittiin Vuoden erotuomarina valtakunnallisesti Captain’s Ball -gaalassa. Samoin hänet palkittiin Kansallisen Liigan Vuoden erotuomarina. Upea kausi Linalta, ja menestys tuntuu vaan jatkuvan. Muutama viikko sitten ilmoitettiin Linan valinnasta naisten jalkapallon MM-lopputurnauksen tuomariksi kesällä Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.

Vuoden lupaava erotuomari: Niklas Helenius
Vuonna 2017 erotuomarina aloittanut tamperelainen Niklas on lupaava, motivoitunut ja eteenpäin pyrkivä erotuomari. Erityisesti parin viimeisen vuoden aikana hän on ottanut isoja kehitysaskeleita omassa toiminnassaan. Niklas on mukana oman lähialueensa eli Hämeen erotuomariakatemiassa. Hänet valittiin vuonna 2022 Huuhkaja-turnauksen parhaaksi erotuomariksi. Lisäksi hän oli Kai Pahlman -lopputurnauksessa avustavana erotuomarina. Oman erotuomariuransa kehittämisen lisäksi hän on kiinnostunut auttamaan nuorempia erotuomareita toimien mm. tarkkailijana uusien erotuomareiden peleissä.

Vuoden lupaava erotuomari valittiin nyt ensimmäisen kerran.

Vuoden seuratyöntekijä: Joni Mäkinen, Maskun Palloseura
Joni on toiminut Maskun Palloseurassa pelinohjaajien tutorina keväästä 2015 asti. Hän on kantanut vastuun niin pelinohjaajien kouluttamisesta kuin heidän asettelemisestaan peleihin siitä lähtien. Pelinohjaajiksi koulutetaan vuosittain kaikki seuran ko. vuonna 13 vuotta täyttävät pelaajat.

Joni on viikoittain paikalla ottelutapahtumissa sparraamassa, tukemassa ja antamassa palautetta pelinohjaajille. Aikuisen vastuuhenkilön paikallaolo on vähentänyt pelinohjaajiin kohdistuvaa ”katsojakritiikkiä” merkittävästi, ja pelinohjaajien on ollut helpompi harjoitella tuomaritoimintaa tuen ja palautteen saamisen myötä. Pelinohjaaja-tutorin tarkoituksena on olla kentän laidalta mahdollisesti tulevan kritiikin vastaanottajana, jotta pelinohjaajat voivat keskittyä itse pelin ohjaamiseen.

Maskun Palloseurassa on luotu kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen malli, jossa Joni myös toimii yhteyshenkilönä. Häneen voi siis olla matalalla kynnyksellä yhteydessä kaikissa kiusaamiseen liittyvissä asioissa. Lisäksi Joni on ollut Maskun Palloseuran johtokunnan jäsen vuodesta 2016 lähtien.

Joni on siis todellinen seura-aktiivi, joka tekee pyyteettömästi vapaa-ajallaan työtä seuran toiminnan kehittämiseksi. Pelinohjaajat ovat tärkeä osa pelitoimintaa. He mahdollistavat nuorimpien ikäluokkien pelitapahtumien toteutumisen, ja pelinohjaajina toimivat nuoret pelaajat saavat uuden näkökulman peliin sekä mahdollisuuden luoda uraa myös tuomaroinnin parissa.

Respect-palkittavat
Respect-palkinto voidaan myöntää moninaisesta työstä ja ansioista jalkapallon eteen.

EuPaPapat
Euran Pallossa on kannettu huolta olosuhteista jo pitkään. Kaukaisena haaveena on ollut jalkapallohallin saaminen Euraan. Keväällä 2021 Euraan saatiin vinkki myynnissä olevasta käytetystä kuplahallista ja varsin pikaisesti sen jälkeen Euran kunnalle tehtiin ehdotus hallin ostamisesta ja kunta päätti ostaa hallin. Seura sopi kunnan kanssa, että kunta maksaa materiaalit ja kaivuu-urakoinnin ja EuPan eläkeläisistä koostuva EuPaPapat rakentaa hallin talkoilla. Työt aloitettiin marraskuussa 2021 ne keskeytettiin kylmimpien talvipakkasten ajaksi ja keväällä 2022 jatkettiin taas. Hallin viralliset avajaiset järjestettiin viime marraskuussa.

EuPaPapat ovat siis talkoilla tehneet kaiken käsillä tehtävän työn hallihankkeessa mm. anturaraudoitusten esivalmistuksen, anturamuottien asentamisen kuudessa eri vaiheessa, valutyöt, anturoiden purun ja suojauksen, halliin tulevan kioski- ja toimistorakennuksen teon, lamppujen asennuksen sekä paljon muuta. EuPaPappoja on työhön osallistunut n. 20 teräsvaaria ja työtunteja on käytetty yhteensä noin 5000.

EuPaPapat pääsevät pian taas talkoohommiin, sillä valitettavasti tammikuisen talvimyrskyn myötä halli koki kovia ja romahti. Eurassa jos jossakin, isosti kiitos EuPaPappojen, halli lienee taas pian käyttökunnossa.

Mika Hautala
Mika Hautala on erinomainen esimerkki ns. grassroots-erotuomarista. Hän on tinkimättä hoitanut juniori- ja alasarjaotteluita peräti viidellä eri vuosikymmenellä. Mika päätti lopettaa 40-vuotisen erotuomariuransa viime kauteen, ja viimeisenä ottelunaan hän halusi nimenomaan tuomita Naisten Kolmosen ottelun. Vaatimaton Mika kun on nimenomaan 40 kesää pääasiassa alasarjoissa viettänyt, niin viimeisen pelinkin piti olla hänelle tutulta tasolta. Oman erotuomariuransa lisäksi Mika on jakanut osaamistaan toimiessaan myös erotuomaritarkkailijan tehtävässä. Mika Hautala on tehnyt harvinaisen pitkän ja vaikuttavan erotuomariuran Vaasassa ja lähiseuduilla.

Herman Skur
Herman Skur har över 50 års tid varit aktiv i Kaskö Idrottsklubb. Herman Skur är mångårig styrelsemedlem i klubben. Han har bl.a fungerat som kassör och sekreterare. Han är mångårig ordförande för fotbollssektionen. Han har också en mångårig karriär som fotbollspelare i div. IV och Div III.  Herman Skur är också ansvarig för klubbstuga på Eskilsö utanför Kaskö. Han har hela sitt vuxna liv jobbat i och för sin klubb. Bör också framhållas hans insatser som talkojobbare i klubben. Inga uppgifter har varit för små eller obetydliga för Herman Skur.

Herman Skur on yli 50 vuoden ajan ollut seura-aktiivi Kaskö Idrottsklubbissa. Ajanjaksoon mahtuu seurassa pelaamisen lisäksi monenlaisia luottotehtäviä kuten hallituksen jäsen, taloudenhoitaja ja sihteeri. Myös seuran jalkapallojaoston puheenjohtajan tehtävä on tullut tutuksi. Em. tehtävien lisäksi Herman on vastannut seuran ”klubitalosta” Eskilsössä. Käytännössä lähes koko elämänsä ajan Herman on työskennellyt seuran eteen. Talkootyötkin ovat maistuneet ja mikään seuraan liittyvä tehtävä ei ole Hermanille liian pieni tai merkityksetön. Respect!

Timo Vihersaari
Turkulaisen Timo Vihersaaren ura erotuomaritoiminnan hyväksi on todellisen Respectin arvoinen. Tehtävälista yli 30 vuotta sitten alkaneen erotuomariuran varrelta on lähes ”hengästyttävä.”
Erotuomari, erotuomariasettelija, erotuomarivaliokunnan jäsen, erotuomaritarkkailija, nuorien erotuomarien kummi ja opastaja, kouluttaja, Turun Erotuomarikerhon hallituksen jäsen ja ”primus motor” jäsentapahtumien järjestäjänä sekä kerhon talkootyöläisenä. Kaikkea edellä mainittua vuosikymmenten ajan.

Erotuomarikollegat ja seuraväki yhtyvät ”Tindestä” käytettyihin luonnehdintoihin: ”ystävällinen, auttavainen, kuunteleva, erotuomariasiantuntija, aikaansaava, yhteistyökykyinen.”

Vuoden seura: FC Ulvila
Suomen Palloliiton Läntisen alueen Vuoden seuraksi valittiin FC Ulvila. Seurapalvelujen kehitysryhmä päätyi valintaan mm. seuraavin perustein:

FC Ulvila on alueellisesti merkittävä liikuttaja. Seuran perhefutiksessa on iso määrä lapsia ja heidän vanhempiaan ja seuran toiminnassa on yli 200 alle 7-vuotiasta pelaajan alkua.
FC Ulvila on lisännyt ns. seurajohtoisuutta toiminnassaan. Se on rakentanut ja ottanut käyttöön toimintamalleja. Myös mallien toimivuus on testattu. Valmentajien koulutustasojen nostaminen on lisäksi ollut tärkeä päämäärä Ulvilassa.

Seuratoimijoiden hyvinvoinnista on huolehdittu mm. vastuiden laajalla jakamisella sekä digitaalisten työkalujen käyttöönotolla.

Olosuhteissa on niin ikään tapahtunut Ulvilassa. Talviolosuhteissa on tapahtunut kehitystä, seuratalo on kunnostettu ja omalle kentälle on saatu katsomot. FC Ulvila on ollut aktiivinen verkostojen rakentaja vaikuttamistyössä.

Vuoden seura on kaiken muun lisäksi kantanut hienosti omaa rooliaan vastuullisuuden saralla ja FC Ulvila on toiminnallaan helpottanut ukrainalaisten sotaa paenneiden integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.

Hienoa työtä monella saralla – kiitos ja onnea, FC Ulvila!

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä