FC Lahden Fast track -hakemus hyväksytty

Palloliiton kilpailutyöryhmä on hyväksynyt FC Lahden Fast track -hakemuksen. Hakemuksen hyväksyminen tarkoittaa, että FC Lahti saa hakea Naisten Ykkösen lisenssiä syksyllä 2022. FC Lahdella on tätä kautta mahdollisuus saada sarjapaikka Naisten Ykköseen kaudelle 2023.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

1.10.2021 klo 14:30

Vuoden 2022 kilpailutoiminnassa tämä otetaan huomioon siten, että kauden 2022 Naisten Kakkosesta nousee vain yksi joukkue Naisten Ykköseen, eikä karsintaa pelata.

FC Lahti on ensimmäinen seura, joka on läpäissyt Fast track -menettelyn.

Fast track -malli

Fast track -malli on suunniteltu tukemaan naisten pääsarjatason valtakunnallista kehittymistä.

Naisten ja tyttöjen ylimpiä sarjoja Kansallista Liigaa, Naisten Ykköstä sekä T18 SM -sarjaa tarkasteltiin syksyllä 2020 laajassa analyysityössä. Sen pohjalta mm. Naisten Ykkönen tiivistyy kaudelle 2022 kymmenen joukkueen sarjaksi, jossa käyttöön on tarkoitus ottaa myös lisenssijärjestelmä. Tulevan syksyn ja talven aikana tarkastellaan myös Naisten Kakkosen roolia ylimpien sarjojen kokonaisuudessa.

Palloliiton hallitus hyväksyi kesäkuun 2021 alussa Fast track -järjestelmän. Järjestelmä on suunniteltu mahdollistamaan väylä miesten jalkapallossa huipputasolla osaamisensa jo vakiinnuttaneille suomalaisille seuroille naisten huippujalkapallon edistämiseksi.

Fast track -prosessi mahdollistaa seuran olemassa olevien rakenteiden, osaamisen ja taloudellisten edellytysten hyödyntämisen naisten huippujalkapallon edistämiseksi. Tavoitteena on tukea naisten jalkapallon kehittymistä alueilla, joissa naisten pääsarjajalkapalloa ei tällä hetkellä pelata.

Fast track -mallin kautta seurajoukkueilla on mahdollisuus hakea paikkaa Naisten Ykköseen kontrolloidun hakuprosessin kautta. Tukeaksemme lajin valtakunnallista kehittymistä Fast track -prosessiin ei voi osallistua, mikäli hakevan seuran kotimaakunnassa on Kansallisessa Liigassa ja/tai naisten Ykkösessä sarjapaikka toisella seuralla.

Hakukriteereinä paikan myöntämiseen ovat:

• Hakevan seuran miesten edustusjoukkueen sarjataso

• Hakevan seuran rekisteröityjen tyttöpelaajien määrä

• Hakevan seuran joukkueet tytöissä

• Hakevan seuran tyttöjen joukkueiden valmennustiimien koulutustaso

Lue tarkempi esitys Fast track -mallista alta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä