Espanja asetti U19 futsalmaajoukkueen riman korkealle

Suomen U19 futsalmaajoukkue kohtasi torstai-illan pelissä Espanjan. Suomen joukkue pelaa U19 ikäisten kansainvälistä ystävyysturnausta Ranskan Montaigussa. Espanjan joukkueella on taskussa tuore Euroopan mestaruus edellisellä ikäluokalla alle 19-vuotiaiden sarjasta ja maan futsalperinne on pitkä.

Mikko Mämmilä, Samuel Schwarz ja Otso Honkonen juhlimassa Atte Taipaleen (15) maaliaKuva: Marko Demidoff

28.10.2022 klo 14:45

– Tänään ei jäänyt epäselvyyttä vastustajan paremmuudesta, toteaa päävalmentaja Kerkko Huhtanen Espanjaa vastaan pelatusta pelistä. – Joukkuetaktisesti Espanja ei esittänyt erityisyyksiä, mutta myös yksilötasolla perusteknisten suoritusten laatua ja suoritusvarmuutta täytyy arvostaa. Pelin intensiteetti oli varmastikin monelle pelaajistamme jälleen arjesta poikkeava, mutta tuntuma jäi, että sopeuduimme siihen eilispäivää paremmin.

Kerkko Huhtanen valmentaa U19 futsalmaajoukkuetta

Kerkko Huhtanen valmentaa U19 futsalmaajoukkuettaKuva: Ⓒ Riku Laukkanen /Riku Laukkanen

Vastustaja oli kova myös pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna.

– Jos U19-maajoukkuetoimintamme historiaa miettii, ehkäpä kohtaamamme Espanja oli vahvin tähänastisista vastustajistamme, kertoo Huhtanen, joka on valmentanut jo useamman ikäluokan U19 futsalmaajoukkuetta. –  Pelin intensiteetistä ja nopeudesta huomasi, että vastassa oli yksi maailman parhaista futsalmaista ja Euroopan mestari edellisestä ikäluokasta.

– Ja vielä meille on lauantaina luvassa yksi, ennakkoasetelmiltaan entistä kovempi ottelu, Espanjan kaatanutta Portugalia vastaan, ennakoi Huhtanen turnauksen kolmatta peliä.

Samuel Schwarz pääsi pelaamaan tähänastisen futsaluransa intensiivisimmät pelit

Maajoukkueen pelaajat pelaavat Ranskassa ensimmäistä kansainvälistä turnaustaan, nuorten maajoukkueen pelaajat ovat suurimmalta osalta 2004 syntyneitä pelaajia. Lähtöasetelmat turnaukseen olivat tiedossa, vastaan oltiin saamassa Euroopan kärkimaat Espanja, Ranska ja Portugali.

Samuel Schwarz on GFT:n kasvatti maajoukkuepolulle

Samuel Schwarz on GFT:n kasvatti maajoukkuepolulleKuva: Riku Laukkanen

Samuel Schwarz on Kirkkonummella asuva, espoolaista GFT:n P19 Futsal-Liigajoukkuetta edustava pelaaja.

– Keskiviikkona pelatun Ranskan pelin ohella kaikkein intensiivisimmät pelit, mitä olen koskaan futsalissa pelannut, mietti Schwarz ensimmäistä kahta pelattua peliä. – Espanjan joukkue oli todella hyvin organisoitu, heillä oli vahva pallonhallinta ja nopeat syötöt – he saivat juoksutettua meidät koville. Me pyrimme keskittymään intensiiviseen puolustamiseen, kun saatiin pallo, niin siinä oli sitten nopeasti espanjalaisten prässi jo sylissä.

– On hienoa päästä pelaamaan tällaisia pelejä ja huippumaita vastaan. Kun sai tehtyä onnistumisia Espanjaa vastaan, niin se antaa itselle luottoa, että on kykyä onnistua myös kansainvälisissä peleissä.

– Espanjan pelaajista huomaa miten kokonaisvaltaisia futsalpelaajia ne jo ovat. Niistä kun ottaa mallia, ja pyrkii kehittämään itsessä niitä ominaisuuksia mitä Espanjan pelaajissa oli, saa asetettua itselle kovat tavoitteet.

Maajoukkue luo kokemuksia ja rakentaa tavoitteita

– Maajoukkuetoiminta on antanut jo tähän mennessä lisää kokemusta. Olen oppinut paljon lisää futsalista ja varmasti tulee oppimaan paljon lisää, jos vaan saa jatkaa maajoukkueessa. Seurajoukkueeseen verrattuna pelipaikka kentällä on muuttunut, GFT:ssä pelaan laidassa vasurina, mutta maajoukkueessa olen pelannut pivotina.

Maajoukkue jatkaa valmistautumista kauden päätavoitteeseen maaliskuun EM-karsintoihin. Tammikuun alkupuolella alkaa olla tiedossa joukkue, millä lähdetään tavoittelemaan jatkoa karsinnoista.

Samuel Schwarz ja Pekko Peltola valmistelevissa harjoituksissa ennen Ranskan turnaustaKuva: Riku Laukkanen

– Oma esikuva Miesten futsalmaajoukkueesta on Henri Alamikkotervo. Meillä on hyvin samanlaiset pelilliset ominaisuudet, olemme molemmat pitkiä ja vasenjalkaisia, kertoo Schwarz siitä miksi valitsi Alamikkotervon esikuvakseen. Myös Alamikkotervo on nuori, 2001-syntynyt, pelaaja, joka tekee kovaa tulosta Suomen A-maajoukkueessa. – Alamikkotervoa seuratessa tiedän miten voisin itse kehittyä, voin katsoa hänestä mallia. Seuraava askel seurajoukkueessa olisi nousta mukaan miesten liigajoukkueeseen, asettaa Schwarz seuraavaksi tavoitteekseen.

Suomi – Espanja 1 – 7 (1-4)

Peli tulospalvelussa

1. puoliaika