Erkka V. Lehtola: "Saimme näistä peleistä valtavan määrän todella arvokasta informaatiota"

U16-poikien (2006 ja myöhemmin syntyneet) UEFA Development -turnaus päättyi tappioon Serbialle.

U16-poikien päävalmentaja Erkka V. Lehtola valmennustiimeineen Serbiassa UEFA Development -turnauksessa.Kuva: Ⓒ MN Press photo /Nebojsa Parausic

10.5.2022 klo 17:07

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola myönsi turnauksen isäntämaan olleen tiistaina Stara Pazovassa vahvempi.

– Tulos on tietysti pettymys eikä jätä selittelyille sijaa. Serbia oli turnauksen paras joukkue ja voitti kaikki pelinsä.

Suomi lähti otteluun uudella ryhmityksellä, jonka joukkue omaksui nopeasti. Ensimmäisen jakson maalipaikat olisi pitänyt Lehtolan mukaan hyödyntää paremmin.

– Vaihdoimme ryhmitystä ja pelasimme ensimmäistä kertaa näiden poikien kanssa ryhmityksellä 4-3-3. Ehdimme treenata sitä vain kerran eilen valmistavissa harjoituksissa. Siinä oli paljon myönteistä, miten nopeasti pojat saivat ajatuksesta kiinni ja miten me pelasimme etenkin ensimmäisellä puoliajalla. Avasimme peliä kohtalaisen hyvin, pystyimme aiheuttamaan hankaluuksia Serbian pelinavaamiselle, saimme riistoja ja pääsimme maalipaikoillekin. Oli iso pettymys, että emme saaneet yhdestäkään niistä paikoista sisään.

Päävalmentaja löysi Minihuuhkajien peleistä paljon kehityskohteita. Tietynlaista kovuutta tarvitaan lisää kovatasoisissa kansainvälisissä otteluissa.

– Yläalueen kolmanneksen pelaamisessa pitää olla monella tapaa parempi. Me olemme myös tietyissä tilanteissa ja ratkaisuissa liian pehmeitä – eikä se aina johdu siitä, että olisimme kevyempiä tai heikompia. Tietyissä tilanteissa pitäisi olla vähän jätkämäisempi. Se on yksi asia, johon pitää jatkossa pyrkiä vaikuttamaan.

Suomi voitti turnauksessa Slovakian ja hävisi Unkarille ja Serbialle. Sekä valmennuksella että pelaajilla on kotiinviemisinä paljon oppia.

– Saimme näistä peleistä valtavan määrän todella arvokasta informaatiota siitä, missä olemme hyviä, missä meidän pitää ehdottomasti pystyä petraamaan ja ennen kaikkea siitä, missä meidän yksilömme tällä hetkellä menevät. Osa pärjäsi erittäin hyvin läpi turnauksen ja sai varmasti sen fiiliksen, että pärjää näissä peleissä. Osa ei pärjännyt, sekin pitää myöntää. He tietävät ainakin, mitä pitää harjoitella jatkossa. Tämä oli arvokas keikka minulle, valmennustiimille ja varmasti pojille itselleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä