“Ei voi olla kuin iloinen” – Senni Viren on saanut nauttia kotiyleisön poikkeuksellisen vahvasta tuesta naisten EM-karsintaturnauksessa

Ylöjärven Ilvestä seurajoukkuetasolla edustava Senni Viren on ollut vahvassa vedossa naisten futsalin EM-karsintaturnauksessa. Viren on tehnyt kahteen otteluun jo neljä maalia.

Senni Viren ja Elina Setälä juhlivat maalia

Senni Viren on päässyt tuulettamaan EM-karsintaturnauksessa jo neljää maalia.Kuva: Ⓒ Riku Laukkanen /Riku Laukkanen

20.10.2022 klo 23:58

Naisten futsalmaajoukkue on nyt pelannut EM-karsintaturnauksessa Vantaan Energia Areenalla kaksi ottelua. Ensimmäisessä ottelussa Suomi koki karvaan tappion, kun Ruotsi onnistui hieman yllättäen ottamaan 3–2-voiton. Ottelussa oli kuitenkin myös paljon hyvää. Sekä Maria Mäntylä että Senni Viren onnistuivat ottelussa tekemään maajoukkueuransa ensimmäiset maalit. Yleisesti maalihanat olivat ottelussa Suomen osalta tiukalla: paikkoja oli runsain mitoin, mutta maalinteko sakkasi.

Toisessa ottelussa sen sijaan maalinteko ei tuottanut haasteita. Suomi tyylitteli Belgiasta voiton peräti lukemin 9–0. Suomelta maalinteossa onnistuivat Matilda Herranen, Netta Hannula, Sandra Lind, Jasmin Ylikraka ja Ruotsia vastaankin tehoilleet Mäntylä ja Viren. Lind onnistui maalinteossa kahdesti, mutta illan maalikuningatar oli hattutempun viimeistellyt Viren.

– Fiilis on erittäin hyvä. Ei voi olla kuin iloinen. Minulla oli vähän hankalaa tuossa pari kuukautta sitten, kun tuli vähän loukkaantumista. Siitä on päästy kuitenkin yli, ja nyt näytetään missä kunnossa sitä ollaan, Viren iloitsee voitokkaan ottelun jälkitunnelmissa.

Viren ei ollut ainoa hyväntuulinen pelaaja Belgia-ottelun jälkeen. Ylöjärven Ilvestä edustava maalitykki on ylpeä Suomen joukkueesta, ja erityisesti siitä miten nopeasti Ruotsi-tappio onnistuttiin nollaamaan.

– Pelin jälkeen kun olimme ringissä, niin huomasi, että porukalla oli taas hymy kasvoilla edellisen pelin pettymyksen jälkeen. Se on selkeästi unohdettu, Viren sanoo.

Viren asettelee palloa kympin pilkulle.

Virenin kolmas osuma syntyi kymmenen metrin vapaapotkusta.Kuva: Ⓒ Riku Laukkanen /Riku Laukkanen

Suomelta suvereeni esitys Belgiaa vastaan

Ottelu Belgiaa vastaan oli Suomelta hyvin suvereeni esitys. Peli oli 6–0 jo ennen kun pelikelloon ehti valua edes kymmentä minuuttia. Jo ennen ottelua oli tiedossa, että Belgia ei tule vastustajana todennäköisesti yltämään Ruotsin tasolle. Silti joukkueelle oli henkisesti erittäin tärkeää saada suurinumeroinen voitto: karsintojen päävastustajan, hallitsevan Euroopan mestarin Espanjan, kohtaaminen kun on vielä edessäpäin.

– Saimme tehtyä maaleja, ja niitä tänään lähdettiinkin hakemaan, jotta saisimme fiilistä kuntoon lauantain Espanja-peliin. Saimme myös hiottua uusia kuvioita, Viren pohtii.

Kehittävääkin toki jäi, sillä ottelun ollessa lähes selvä jo ensimmäisen neljänneksen jälkeen puolustuspäässä fokus pääsi välillä hetkeksi hukkumaan. Belgialla oli muutama erittäin hyvä maalintekotilanne, mutta Suomen maalilla erinomaisen ottelun pelannut Lilli Sandström veti näissä tilanteissa poikkeuksetta belgialaisia pidemmän korren.

– Meillä oli aika pitkälti pallonhallinta, mutta yksittäisiä tilanteita tuli, missä vähän nukahdeltiin. Oli aika vauhdikasta, saatiin mennä päästä päähän. Paljon tuli vetoja ainakin, Viren naurahtaa.

Viren nauttinut vahvasta yleisön tuesta

Virenille henkilökohtaisesti EM-karsinnat ovat tähän mennessä sujuneet komeasti. Kahteen otteluun hän on ehtinyt jo viimeistellä neljä maalia. Erityisesti Belgiaa vastaan tehty hattutemppu jää varmasti pelaajan mieleen pitkäksi aikaa. Virenin kolmas maali syntyi vain 16 sekuntia ennen ottelun loppua, kun Belgia otti vielä viime hetkillä rikkeen ja Viren pääsi kokeilemaan kolmatta osumaa kymmenen metrin pilkulta. Virenin kylmäverinen viimeistely upposi voimalla maalin vasempaan yläkulmaan jättäen Belgian maalivahdin aseettomaksi.

Maalit ja onnistumiset eivät kuitenkaan ole olleet ainoa asia, mikä on tehnyt EM-karsintaturnauksesta Virenille erityisen. Pelaaja on saanut nauttia poikkeuksellisen vahvasta kotiyleisön tuesta. Ylöjärven Ilvestä edustavan Vireniä olivat lähteneet Vantaalle kannustamaan niin entiset kuin nykyisetkin joukkuekaveri sekä perheen jäsenet. Erityisesti avausottelussa Virenin nimeä saattoi bongata katsomosta useista kannustuslakanoista.

Viren on erittäin iloinen siitä, että on saanut nauttia näin vahvasta tuesta turnauksen aikana. Kotikatsomoihin hän haluaa lähettää vielä toiveen, että kannustus jatkuu turnauksen loppuun asti.

– Saa tulla vielä lauantaina katsomaan huippufutsalia, kun vastassa on Espanja. Voittoa kohden, Viren päättää virnistäen.

Yleisö kannustaa.

Go Senni -banderollit täyttivät katsomoa.Kuva: Riku Laukkanen

Liput otteluihin myy lippu.fi. Suomen ottelut ovat katsottavissa suorana Yle Areenassa, muut turnauksen ottelut näkyvät Palloliiton Youtube-kanavalla.

EM-karsintaturnauksen otteluohjelma:

Belgia - Ruotsi la 22.10. klo 12.00