Agon Sadiku: "Tämä on todella ammattimainen paikka"

Nuori kärki Agon Sadiku on yksi Huuhkajien Portugalin leiriryhmän useista ensikertalaisista.

Agon Sadiku Huuhkajien harjoituksissa Portugalissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

7.1.2023 klo 16:17

FC Hongan hyökkääjä Agon Sadiku on nauttinut Huuhkajien Portugalin leiristä. A-maajoukkueen edustaminen on ollut Sadikun mielessä jo ensimmäisistä nuorten alueleireistä saakka.

- Kyllä tämä on tosi iso juttu minulle. Ihan pienestä saakka, kun meillä oli alueleirit ja tällaiset, niin meille on sanottu, että "te olette täällä, koska teistä voi tulla Huuhkajien pelaajia tulevaisuudessa". Ja nyt kun se on tapahtunut, se merkitsee minulle todella paljon, hyökkääjä sanoo.

Myös Kosovon kansalaisuuden omaavan Sadikun maajoukkuevalinta on herättänyt paljon keskustelua. Hän pelasi marraskuussa kaksi ottelua Kosovon paidassa, mutta Sadikun maajoukkue-edustusoikeutta ei koskaan vaihdettu Kosovolle. Huuhkajien toiminta ja päävalmentaja Markku Kanervan suunnitelmat ovat tehneet vaikutuksen 19-vuotiaaseen kärkeen.

- Oli vaikeaa, kun piti miettiä edustanko Suomea vai Kosovoa. Puhuin Kosovon päävalmentajan ja Suomen päävalmentaja Kanervan kanssa siitä, että minkälainen suunnitelma heillä on minua kohtaan tulevaisuudessa. Päätin luottaa Kanervaan. Hänellä on mielestäni todella selkeä ja hyvä suunnitelma minulle ja tulevaisuudelleni, Sadiku kertoo.

Sadiku teki viime kaudella läpimurtonsa Veikkausliigassa, kun hän iski 14 maalia ja FC Honka saavutti pronssia. Läpimurtoa ja maalivirettä tuki kokonaisvaltainen ja aktiivinen pelaaminen.

- Kehityin viime kaudella eniten varmaan siinä työnteossa ja työmoraalissa. Se muutos tuli mielestäni ihan selkeästi ennen tätä läpimurtokautta. Eli todella paljon duunia kentällä ja prässääminen onnistui todella hyvin. Sitä kautta kun prässäsin paljon, sain itselleni sellaisen olon, että olen pelissä. Tuli itseluottamusta ja joukkuekaverini luottivat minuun. Sitten tuli myös pari maalia, siitäkin tuli paljon itseluottamusta. Kaikki onnistui viime kaudella.

Suomi haastaa Ruotsin Estadio Algarvella maanantaina 9. tammikuuta Suomen aikaa kello 20.45. Torstaina 12. tammikuuta Huuhkajat kohtaa Viron Estadio da Noralla Suomen aikaa kello 18.00. Molemmat ottelut ovat katsottavissa Yle Areenassa. Valmistautuminen otteluihin on sujunut Sadikun mukaan erinomaisesti.

- On ollut kiva päästä tutustumaan uusiin ihmisiin, pelaajiin ja myös staffiin. Tämä on todella ammattimainen paikka. Olen tosi iloinen, että pääsimme tänne ja saamme vähän aurinkoa myös. Kentät ovat hyvässä kunnossa ja treenit ovat menneet hyvin.

Sadiku lupaa liikettä Suomen hyökkäykseen kentälle päästessään.

- Olen kliininen boksissa ja aggressiivinen pelaaja. Tuon paljon prässiä ja pelaan aina täysillä, Sadiku summaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä