”8–10-kertaistimme osallistujamäärät jalkapallokouluihin ja aloittaviin ikäryhmiin” – uusia harrastajia digimarkkinoinnilla

Digitaalisen markkinoinnin avulla pienilläkin resursseilla toimiva jalkapalloseura voi saavuttaa tehokkaasti ja edullisesti haluamansa kohderyhmän ja kasvattaa seuran harrastaja- ja pelaajamäärää. Palloliitto järjestää digimarkkinoinnin työpajoja.

Digimarkkinointi-työpajat

24.11.2022 klo 10:28

Lähes kaikki suomalaiset jalkapalloseurat viestivät ainakin jossain sosiaalisen median kanavalla, mutta harva hyödyntää digitaalista markkinointia. Digimarkkinoinnin keinoja on useita, joista yksi on sosiaalisen median mainonta. Seuran näkyvyyttä onkin mahdollista kasvattaa sosiaalisessa mediassa huomattavasti maksullisen mainonnan avulla.

- Jalkapalloseuroissa tehdään erinomaisen hyviä asioita, mutta pullonkaulana on se, että ihmiset eivät tiedä niistä, kertoo Palloliiton seurakehittäjä Petri Selkee.

Seuran rahan laittaminen maksettuun mainontaan nähdään helposti ylimääräisenä kuluna, mutta se kannattaisi ajatella mieluummin fiksuna investointina. Alkuun digimarkkinoinnissa pääsee pienellä budjetilla ja kun tuloksia syntyy voi summaa kasvattaa.

- Seuramme investoi Facebook-mainontaan 616 euroa. Tuloksena saimme Jalkapallokouluun ja Perhefutikseen 120 uutta harrastajaa ja uuteen ikäluokkaan 20 uutta pelaajaa. Kausimaksutulot ovat yhteensä 5762 euroa, kuvailee Puistolan Urheilijoiden Timo Bengs.

Digimarkkinoinnin tehokkuus perustuu yksityiskohtaiseen kohdentamiseen, jonka avulla sosiaalisen median mainoksilla voidaan tavoittaa juuri haluttu kohderyhmä.

- Sen ei tarvitse olla sen ihmeempää kuin laittaa seuran toiminta-alueelle mainonnan sisällöksi, että meillä on tämän ikäisille tytöille alkamassa ryhmä, Bengs ohjeistaa.

Lisäksi digimarkkinointi mahdollistaa tarkasti mitattavat tulokset ja siten se auttaa ymmärtämään kohderyhmää paremmin.

- Kun me ryhdyimme käyttämään sekä Facebookin että Googlen työkaluja, me 8–10-kertaistimme osallistujamäärät jalkapallokouluihin ja aloittaviin ikäryhmiin, jatkaa Bengs.

Digimarkkinointi voi kuulostaa haastavalta, mutta se ei vaadi aikaisempaa osaamista, vaan alkuun pääsee halulla oppia. Suomen Palloliitto järjestää joulu- ja tammikuussa digimarkkinoinnin työpajoja, joissa seuran toimihenkilöt pääsevät oppimaan digimarkkinointia käytännön toiminnan kautta.

Digimarkkinointi-työpaja - näin pääset alkuun

Seuroille, jotka haluavat oppia myyvän nettisivun rakennetta sekä alkeita Facebook-markkinointiin

Digimarkkinointi-työpaja tiistai 13.12.2022 klo 9-16 | Ilmoittautuminen (päättyy 27.11.2022 klo 23:00)

Digimarkkinointi-työpaja torstai 26.1.2023 klo 9-16 | Ilmoittautuminen (päättyy 8.1.2023 klo 23:00)