Palloliiton seuraohjelman pilottiseurat valittu

Tukisumma yhteensä puolimiljoonaa

Suomen Palloliiton seuraohjelman laatujärjestelmäprojekti käynnistyy alkuvuodesta 2013. SPL:n liittohallitus on valinnut kahden vuoden pilottihankkeeseen 17 seuraa, jotka saavat Palloliitolta tukea nuorten valmentajan palkkaamiseen. Tuen yhteismäärä on 500 000 euroa.

Määräaikaan mennessä Palloliittoon tuli yhteensä 35 hakemusta. Nyt valittujen seurojen lisäksi kevään 2013 aikana valitaan vielä kolme seuraa, jolloin seuravalmentajatuen piirissä on yhteensä 20 seuraa. Pilottivaiheessa mukana olevat seurat osallistuvat Palloliiton laatujärjestelmän rakentamiseen, joka on työkalu kokonaisvaltaisen seuraohjelman rakentamisessa. Laatujärjestelmän on määrä valmistua vuoden 2014 loppuun mennessä.

Seuravalmentajatuki on kohdennettava nuorten pelaajien valmennukseen ikäluokissa 10–17-vuotiaat. Hankkeen aikana seuroissa kehitetään nuorten valmennusta Palloliiton valmennuslinjan rakenteen ja sisällön mukaisesti.

Valituilla seuroilla on kaudella 2013 edustusjoukkue vähintään miesten Kakkosessa ja/tai naisten Ykkösessä, sekä päätoimiset seuran hallinnosta ja urheilutoiminnasta vastaavat henkilöt. Kehityshankkeen vastuuhenkilö seurassa on sen hallinnosta vastaava työntekijä.

Laatujärjestelmä ja seuravalmentajatuki ovat suomalaisen jalkapallon toimintastrategiasta johdettuja pelaaja- ja seurakehityksen toimenpiteitä, jotka toteutetaan liiton ja piirien yhteistyöllä. Päätös lasten ja nuorten seuravalmentajatuen käynnistymisestä tehtiin Suomen Palloliiton liittovaltuuston kokouksessa marraskuussa 2011.

Palloliiton laatujärjestelmäprojektin pilottivaiheeseen valitut seurat:
HJK ry
VPS-juniorit ry
Käpylän Pallo
FC Reipas ry (yhteistyöseurat FC Kuusysi ja FC Lahti)
IFK Mariehamn
SJK-j ry
JJK-juniorit
Rovaniemen Palloseura
Ilves
FC Jazz-juniorit ry
Myllykosken Pallo-47 ry (yhteistyöseurat Kouvolan jalkapallo)