Päätös koskien miesten Kakkosen ottelua FC Gnistan – Atlantis FC

Suomen Palloliitto on käsitellyt FC Gnistan tekemää vastalausetta koskien 24.7.2012 pelattua miesten Kakkosen ottelua FC Gnistan – Atlantis FC.

TAUSTA

FC Gnistan on tehnyt 26.7.2012 vastalauseen otsikon ottelusta. Vastalauseessaan FC Gnistan katsoo, että Atlantis FC on peluuttanut ko. ottelussa pelikiellossa olevaa pelaajaa Charles Isimeme. FC Gnistanin mukaan pelaaja on ollut pelikiellossa saatuaan 4. varoituksen edellisessä 20.7. pelatussa ottelussa.

Atlantis FC:n vastineen mukaan he luulivat, että Isimemella on vasta kolme varoitusta. Atlantis FC vetoaa siihen, että PalloVerkon tulospalvelussa ei ole näkyvissä enää 15.4. pelatun Suomen Cupin ottelun pöytäkirjaa. Lisäksi Isimeme oli vakuuttanut seuralle, että hänellä on vain kolme varoitusta. Lisäksi Atlantis FC toteaa, että Isimemen yhdessä ottelussa saama varoitus olisi kuulunut toiselle pelaajalle ja he olivat huomauttaneet erotuomaria tästä.

PÄÄTÖS

FC Gnistanin vastalause hyväksytään ja ottelun lopputulos muutetaan FC Gnistanin voitoksi 3 – 0. Vastalausemaksu palautetaan FC Gnistanille.

PERUSTELUT

Kilpailumääräysten 24.1 §:n mukaan pelaaja on pelioikeudeton, jos hän pelikiellossa. Määräysten 24.2 §:n mukaan, jos joukkue on peluuttanut pelioikeudetonta pelaajaa, joukkue voidaan tuomita hävinneeksi 3 – 0.

Varoitukset ja kentältäpoistot – säännöstön A.3:n mukaan pelaajan saatua ensimmäiset neljä varoitusta seurauksena on yhden ottelun pelikielto. Saman säännöstön J.1 – kohdan mukaan seurojen tulee kirjata ja valvoa pelaajiensa varoitukset ja pelikiellot.

PalloVerkon tulospalvelun pelaajakohtaisen rekisterin mukaan Charles Isimeme on saanut varoituksen seuraavissa otteluissa:

15.4.               Suomen Cup   Atlantis FC – FC Jazz
16.5.               Kakkonen       Kiffen – Atlantis FC
15.7.               Kakkonen       MP – Atlantis FC
20.7.               Kakkonen       Atlantis FC – KTP

Tämän perusteella Isimeme sai 4. varoituksen 20.7. pelatussa ottelussa ja hänen olisi pitänyt olla pelikiellossa Atlantis FC:n seuraavassa ottelussa, joka oli vastalauseen kohteena oleva 24.7. pelattu ottelu FC Gnistan – Atlantis FC. Isimeme kuitenkin pelasi tuossa ottelussa.

Edellä mainitun säännön mukaan Atlantis FC:n olisi pitänyt kirjata ja valvoa pelaajiensa varoitukset. Lisäksi pelaajan saamat ottelukohtaiset varoitukset löytyvät julkisesta rekisteristä, PalloVerkon tulospalvelusta. Mikäli Atlantis FC:llä oli epäselvyyttä pelaajansa saamista varoituksista, olisi sieltä voitu ottaa yhteyttä Palloliittoon ennen peliä ja varmistaa tilanne. Näin Atlantis FC ei kuitenkaan tehnyt.

Edellisen perusteella katsotaan toteen näytetyksi, että Atlantis FC on peluuttanut pelikiellossa olevaa pelaajaa vastalauseen kohteena olevassa ottelussa.

VALITUSOSOITUS

Tästä päätöksestä voi valittaa seitsemän vuorokauden kuluessa sen tiedoksisaannista liiton vastalauselautakunnalle. Valitus otetaan käsiteltäväksi, kun valitusmaksu 220 euroa on maksettu liiton tilille.