”Gladiaattoreihin” kuusi uutta jäsentä

Palkitaan lauantaina Olympiastadionilla

Uusina Gladiaattoreina palkitaan ennen lauantain EM-karsintaottelua Suomi-Azerbaidzhan seuraavat ansioituneet maajoukkuevaikuttajat:

Olli ”Oka” Huttunen

- 61 A-maaottelua

- SPL:n vuoden pelaaja 1982, 1984

- Pitkäaikainen A-maajoukkueen maalivahtivalmentaja

Martti ”Mara” Kuusela

- A-maajoukkueessa päävalmentajana 60 ottelua 1982-87

- 1 MM-karsinta, 2 EM-karsintaa, 1 Olympiakarsinta

Erkka Petäjä

- 84 A-maaottelua

Esko ”Eko” Ranta

- 69 A-maaottelua

Miikka Toivola

- 62 A-maaottelua, 4 maalia

- SPL:n vuoden pelaaja 1972, 1978

Hannu ”Hodo” Turunen

- 66 A-maaottelua, 3 maalia

Mitä ovat Gladiaattorit?

Suomen Palloliiton entinen pääsihteeri Pertti Alaja nimitti Mixu Paatelaisen A-maajoukkueen Kunniagladiaattoriksi, kun nykyinen TPS-valmentaja lopetti upean maajoukkueuransa 2001. Nyt nimitystä päätettiin jatkaa siten, että Palloliitto tulee vuosittain kutsumaan tietyn määrän entisiä A-maajoukkueen pelaajia tai toimijoita Gladiaattoreiksi. Gladiaattoriksi kutsumiseen tarvitaan vähintään 40 A-maaottelua ja/tai muu ansioitunut työ jalkapallon parissa maajoukkueuran jälkeen.

Gladiaattoreilla ei ole järjestysnumeroa, joten kerhon uudet tai tulevat jäsenet tullaan listaamaan aakkosjärjestyksessä. Valintajärjestys ei siis ole arvojärjestys.

Gladiaattori on Palloliiton virallinen huomioimisasia, mutta ei suoraan verrattavissa normaaliin ansiomerkkikäytäntöön tai vaikkapa SPL:n Hall of Fame –käytäntöön – tässä vaiheessa Hall of Famen jäseniä ei ole myöskään Gladiaattori –toimintaan kutsuttu, sillä SPL:n Hall of Fame on korkein mahdollinen pelaajalle myönnettävä tunnustus.

Suomen Palloliiton liittohallitus nimeää vuosittain Gladiaattoreiden valitsemistoimikunnan, jossa ovat tänä vuonna toimineet apulaispääsihteeri Kimmo J Lipponen, Kunniagladiaattori Mixu Paatelainen sekä A-maajoukkueen mediapäällikkö Timo Walden.

Gladiaattoreiksi on valittu aiemmin viisi ansioitunutta A-maajoukkuepelaajaa: Leo Houtsonen, Jukka Ikäläinen, Jyrki Nieminen, Jari Rantanen ja Kari Ukkonen. Mixu Paatelainen on saanut tittelin Kunniagladiaattori jo aiemmin.

tiedote_10265044927.jpg