Anne Mäkinen ja Miikka Toivola Hall of Fameen

Suomalaisen jalkapalloilun Hall of Fameen on Suomen Palloliiton liittovaltuuston kokouksen yhteydessä kutsuttu kaksi uutta jäsentä: Anne Mäkinen ja Miikka Toivola.

Komeita meriittejä

Anne Mäkinen on suomalaisen naisjalkapalloilun ehdottomia uranuurtajia kansainvälisellä tasolla. Pitkään niin USA:ssa kuin Ruotsissakin omalla urallaan pelannut Mäkinen edusti Suomea 118 A-maaottelussa debytoituaan naisten A-maajoukkueessa jo 15-vuotiaana vuonna 1991. Ensimmäisenä naispelaajana Captain’s Balliin vuonna 2005 saanut Mäkinen kuuluu nykyään naisten A-maajoukkueen valmennusjohtoon.

Miikka Toivola pelasi vuosina 1967-80 62 miesten A-maaottelua ja valittiin uransa aikana Vuoden pelaajaksi kahdesti. Neljä Suomen mestaruutta pelaajana voittanut Toivola siirtyi aktiiviuransa jälkeen valmennustehtäviin ja voitti HJK:n päävalmentajana vielä Suomen Cupin kertaalleen kaudella 1984.

Toimikunnassa joka valitsee Hall of Famen jäsenet ovat edustettuina Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry.

Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä. Henkilö voi päästä kunniatauluun lopetettuaan aktiiviuran vähintään kolme vuotta sitten.