Valitse oikea pelipassi

MIKÄ PELIPASSI PITÄISI HANKKIA?

Pelipassi, korttelipassi vai harrastepassi? Näille kaikille käytetään yleisnimityksenä nimeä pelipassi, joka saattaa hämmentää passia hankittaessa. Kannattaa aina varmistaa joukkueelta, mikä passi tarvitaan. Sen taas määrittää se, mitä sarjaa joukkue tulee pelaamaan.

Itseensä peli-, kortteli- tai harrastepassiin ei kuulu vakuutusta. Vakuutuksen hankkiminen käy helposti PalloVerkon kautta pelipassin oston yhteydessä.

Sama pelipassi käy sekä jalkapallossa että futsalissa sen voimassaoloaikana. Pelipassi oikeuttaa pelaamaan virallisissa otteluissa, joiksi luetaan;

liiton sarjat

(Veikkausliiga, Naisten liiga, miesten Ykkönen, naisten  Ykkönen, miesten Kakkonen, naisten Kakkonen, A-poikien SM, A-poikien Ykkönen, B-poikien SM, B-tyttöjen SM, B-poikien Ykkönen, B-tyttöjen Ykkönen, liiton järjestämä JKKI-toiminta)
(Futsalissa: miehet Liiga ja Ykkönen, naiset Liiga)

piirien sarjat

(Aikuisten (v. 1993 ja aikaisemmin syntyneet) pelitoiminta piirien järjestämissä sarjoissa, D12-A19 (v. 1994-2001 syntyneet) toiminta piirien järjestämissä sarjoissa, G7-E11 (v. 2002-2006) toiminta piirien järjestämissä sarjoissa, piirien järjestämä JKKI-toiminta)

Korttelipassi

Lasten korttelipassi on kuluvana vuonna 11-vuotta täyttäville ja sitä nuoremmille pelaajille tarkoitettu passi, joka käy piirien hyväksymissä kortteliliigoissa, piirien hyväksymissä turnauksissa sekä piirien järjestämissä peli-illoissa sekä karuselleissa.

Harrastepassi

Aikuisille lajin harrastajille, jotka eivät osallistu liiton ja piirien viralliseen kilpailutoimintaan.
Erityisryhmien kansallinen pelitoiminta.

Harrastepassin voi hankkia ainoastaan seura saamillaan seuratunnuksilla. Yksittäinen pelaaja ei voi itse hankkia Harrastepassia.Huomioi tämä!

Korttelipassin ja harrastepassin voi lunastaa ainoastaan seurojen kautta seuran saamilla tunnuksilla. Korttelipassi ja harrastepassi eivät käy piirin sarjan peleissä.

Futsalpelipassi

Pelaajille, jotka pelaavat pelkästään futsalia, on futsalpelikauden mukaisesti mahdollisuus hankkia pelipassi vain futsalkauden ajalle. Futsalpelipassi on voimassa 1.10.-30.4 kullekin pelikaudelle.
Sama pelipassi käy molemmissa (jalkapallo ja futsal) lajeissa pelipassin voimassaoloaikana.

Muuta pelipassista

Nuorten pelaajien pelipassi ostetaan aina syntymävuoden mukaan. Sarjatasolla tai sillä pelaako vanhemmassa ikäluokassa, ei ole merkitystä pelipassin hintaan. Nuori pelaaja maksaa ikänsä mukaisen pelipassin vaikka pelaisi esim. Veikkaus-/naisten liigaa tai Ykköstä.

Aikuisten pelipassin hinta on kaikille sama riippumatta sarjatasosta.

Ilman pelipassia oleva pelaaja katsotaan pelioikeudettomaksi pelaajaksi.Seuralle, joka on peluuttanut pelaajaa ilman pelipassia tai väärällä pelipassilla, voidaan määrätä laiminlyöntimaksu kilpailumääräysten rikkomisesta ja /tai pelipassin vaihtamisesta. Pelipassi on voimassa pelipassikauden, joka on pisimmillään kunkin vuoden 1.1. - 31.12. välinen aika.

Pelipassi-kortti

Pelipassikortti lähetetään pelaajan PalloVerkkoon ilmoittamaan osoitteeseen ja kuluvana kautena 12-vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat saavat matkapuhelimeensa mobiilipassin. Aikuisille pelaajille ei toimiteta enää perinteistä pelipassikorttia.

Korttelipassi -> Pelipassiksi

Jos pelaaja on lunastanut korttelipassin ja siirtyy pelaamaan sellaiseen sarjaan, jossa vaaditaan Pelipassi, tulee hänen lunastaa uusi Pelipassi ja mahdollinen vakuutusturva. Korttelipassista ei tule hyvitystä passin kuten ei myöskään vakuutuksen osalta.

Pelipassien hinnat kaudelle 1.1.2012-31.12.2012.

Pelipassi:

Hinta:

Vakuutus:
Aikuisten pelipassi
v.1992 ja aikaisemmin syntyneet.

*Pakollinen Miesten Liiga - Kakkonen (jalkapallo).
*Pakollinen Naisten Liiga - Kakkonen (jalkapallo).
**Suositeltava miehet: Kolmonen ja alemmat sarjatasot (jalkapallo)
**Suositeltava naiset: Kolmonen ja alemmat sarjatasot jalkapallo)
*Pakollinen Miehet Liiga- Ykkönen (futsal)
*Pakollinen Naiset Liiga (futsal)
**Suositeltava Miehet Kakkonen ja alemmat sarjatasot (futsal)
**suositeltava Naiset Ykkönen ja alemmat sarjatasot (futsal)

Nuorten pelipassi 1 ja 2 v. 1993-2000 syntyneet.

*Pakollinen
Lasten pelipassi v. 2001 ja nuoremmat.

*Pakollinen
Nuorten korttelipassi v. 1993-2000 jäsenlehdellä. (vain seurakäyttäjätunuksilla)

*Pakollinen
Nuorten korttelipassi v. 1993-2000, ei lehteä. (vain seurakäyttäjätunnuksilla)

*Pakollinen
Lasten korttelipassi v. 2001 ja nuoremmat jäsenlehdellä. (vain seurakäyttäjätunnuksilla)

*Pakollinen
Lasten korttelipassi v.2001 ja nuoremmat, ei lehteä. (vain seurakäyttäjätunnuksilla)

*Pakollinen

* Vakuutusturva pakollinen näissä pelipassiluokissa.
** Vakuutusturvan ottoa suositellaan, mutta se ei ole pakollinen

Pelipassin hintaan ei sisälly vakuutusta. Vakuutus on ostettavissa PalloVerkossa eri tuotteena.
Palaajalla tulee olla sen pelikauden pelipassi, johon vakuutusturva otetaan.
AON Pelipassivakuutuksesi voimassaolon ja kattavuuden voit tarkastaa PalloID:lläsi täältä.

Mikäli haluat tarkempaa tietoa pelipasseista, löydät sitä Suomen Palloliiton kilpailumääräyksista 2012. Kilpailumääräykset löydät täältä.

PalloVerkkoon pääset kirjautumaan täältä.