Futsal-Ykkönen

Kausi 2017-18

Osallistuvat seurat

Osallistuvat seurat kaudella 2017 - 2018:
AS Moon, Raahe >> kotisivut
FC Rauma, Rauma >> kotisivut
FC Seinäjoki >> kotisivut
Joutsan Seudun Pallo (JoSePa) >> kotisivut
Lohikosken Pallokerho (LPK), Jyväskylä >> kotisivut
Palloseura Villa, (PS Villa), Hyvinkää >> kotisivut
Sääksjärven Loiske (Loiske), Lempäälä >> kotisivut
Tampereen teekkareiden JP-kerho ACE (ACE) >> kotisivut
Tervarit, Oulu >> kotisivut
Turun Pallokerho (TPK) >> kotisivut

Zenith Myllypuro (Zenith), Helsinki >> kotisivut

Futsal-Ykkönen oli tarkoitus pelata kahdentoista joukkueen kaksinkertaisena sarjana. Jyväskylän Kylteriveljet kuitenkin luopui sarjasta kauden alla, jolloin sarja supistui 11 joukkueeseen.

Sarjan sijalle 1 sijoittunut joukkue nousee Futsal-Liigaan kaudeksi 2018 – 2019.
Sarjan sijalle 2 sijoittunut joukkue karsii futsalliigapaikasta Futsal-Liigan sijalle 11 sijoittuneen joukkueen kanssa siten, että Futsal-Liigajoukkue aloittaa kotiottelulla.
Nämä ottelut pelataan paras kolmesta -järjestelmällä; kahdella voitolla saa futsalliigapaikan.

Futsal-Liigan 12. sijoittunut joukkue putoaa suoraan Futsal-Ykköseen, sijalle 11 sijoittunut karsii Futsal-Ykkösen sijalle 2 sijoittuneen kanssa siten, että Futsal-Liigajoukkue aloittaa kotiottelulla lauantaina 17.3.2018, toinen ottelu pelataan Futsal-Ykkösen joukkueen kotikentällä sunnuntaina 18.3.2018 ja tarvittaessa kolmas ottelu se pelataan liigajoukkueen kotikentällä lauantaina 24.3.2018.
Nämä ottelut pelataan paras kolmesta -järjestelmällä; kahdella voitolla saa Futsal-Liigapaikan.

Jos yksittäinen karsintaottelu päättyy tasan, pelataan 2 x 5 minuutin jatko-ottelu ja jos ottelu senkin jälkeen on tasan, voittaja ratkaistaan rangaistuspotkupisteestä potkaistavilla potkuilla FIFA:n futsalsääntöjen mukaan.

Mahdollisten hallien varausvaikeuksien vuoksi karsintaottelut voidaan pelata myös muina kuin edellä mainittuina päivinä tai eri järjestyksessä seurojen niin keskenään sopiessa.

Sarjassa sijoille 10 ja 11 sijoittuneet joukkueet putoavat alueelliseen Futsal-Kakkoseen.

Futsal-Ykköseen kaudeksi 2016-2017 noussut Turun Pallokerho luopui kaudella 2014-2015 Futsal-Liigan karsintavaiheessa FC Kemiä vastaan pelattavan karsintavaiheessa - kilpailumääräysten mukaan liiton kilpailuissa ei voi luovuttaa. Sen vuoksi Palloliiton futsalvaliokunta päätti sulkea seuran Futsal-Liigasta ja pudottaa sen pelaamaan Turun piirin futsalkilpailua - piirin päätöksellä TPK jatkoi Futsal-Kakkosessa.  Silloisten sääntöjen mukaan seura ei voi nousta eikä karsia Futsal-Liigaan ennen kuin kaudelle 2020-2021. Saman säännön mukaan seura kuitenkin saattoi nousta Futsal-Ykköseen.
Jos kuluvan kauden sarjataulukossa runkosarjan päättyessä TPK olisi nousu- tai karsijapaikalla, sitä ei huomioida, vaan tälle paikalle nousee TPK:n takaa seuraava seura.