Jalkapallosäännöt / Fotbollsregler

Esipuhe

Kansainvälinen Jalkapalloliitto FIFA tuottaa vuosittain uuden sääntökirjan. Tavallisesti se pitää sisällään joitain muutoksia tulkintoihin tai itse sääntöihin. Tälle vuodelle isoin muutos koskee paitsion (sääntö 11) tulkintaa. Muutos on esitetty sivulla 90 kohdassa Sääntö 11 / Määritelmät. Tämän lisäksi kirjaan on lisätty määräykset koskien lisäerotuomareiden ja maalirajateknologian käyttöä.

Jalkapallosäännöissä on kaksi osaa: varsinainen sääntöteksti ja tätä täydentävät tulkinnat ja lisäohjeet. Sääntötekstiä täydentävät Suomen Palloliiton ohjeet, joita noudatetaan kansallisissa kilpailuissa. Näihin lukeutuvat myös loppuosasta löytyvät erotuomariston yhteistyö -ohje ja kaikki pelaa -säännöt.

Suomen Palloliitto julkaisee jalkapallosääntöjen lisäksi vuosittain Erotuomarin käsikirjan. Siihen on koottu erotuomaritoimijoita varten hallinnollisia ohjeita sekä kaikkia toimijoita palvelevia jalkapallosääntöjen tulkintaohjeita. Myös tähän dokumenttiin tutustuminen sääntöjen soveltamisen tukena nähdään erittäin hyödylliseksi.

Sääntökirjan ja Erotuomarin käsikirjan pdf-versiot löydät alla olevista linkeistä:
Jalkapallosäännöt 2014

Erotuomarin käsikirja

Halutessasi tilata sääntökirjan painettua versiota voit tehdä sen SLU:n verkkokaupassa.