Ykkösen 15. kierros alkaa torstaina

• Jalkapallosarjat

Ykkösen 15. kierros käynnistyy torstaina kahdella ottelulla. Lauantaina ohjelmassa on niin ikään kaksi peliä ja kierros paketoidaan maanantaina yhdellä ottelulla.

To 18.7. kello 18.30 TPV-FF Jaro
Tammelan stadionin torstai-illassa TPV kohtaa Ykkösen kolmantena olevan FF Jaron, jonka kanssa tamperelaiset pelasivat 1-1 -lopputuloksen toukokuussa Pietarsaaressa.

FF Jarolla on matkaa ykköspaikalle 17 pistettä ja pelaamistaan 14 ottelusta se on voittanut viisi, pelannut kuusi kertaa tasan ja hävinnyt kolme kertaa. Maalisuhde on 27-19. Jaro hävisi Hakalle lauantaina 2-0, mutta sitä edellinen häviö on TPS:ää vastaan 2.6. TPV:n ja Jaron ensimmäinen kohtaaminen toukokuun lopussa päättyi 1-1. Jesse Oksanen ei lähde vertaamaan lähes kahden kuukauden takaista ottelua torstaina pelattavaan otteluun, vaikka huomauttaakin Jaron parantaneen pelaamistaan tuon ottelun jälkeen.

- Jaro on kolmantena sarjassa, mutta silti meillä on mahdollisuus voittaa torstainen kohtaaminen. Tammelassa on pakko onnistua, sillä alla on monta huonompaa ottelua. Meidän on uskallettava pelata omaa peliämme ja noudattaa pelisysteemiä, kuten teimme edellisessä kohtaamisessa Pietarsaaressa, sanoo Oksanen TPV:n sivuilla.

Hän muistuttaa, ettei Jaro ole turhaan ja vailla perusteita sarjassa kolmantena. Kotijoukkueen on Oksasen mukaan ehdottomasti laitettava kaikki peliin, jotta Jarolle voidaan laittaa ”kampoihin”. Jo se, että sarja on ohittanut puolivälin, tekee ottelusta Oksasen mielestä erilaisen ensimmäiseen kohtaamiseen verrattuna.

- Jaro on parantanut peliään ja mekin olemme pyrkineet, vaikka tulokset ja sarjasijoitus eivät näin anna ymmärtääkään. Olemme silti menneet eteenpäin ja loppukauden kotipeleissä pystymme vastaamaan jokaisen joukkueen esittämään haasteeseen, toteaa Oksanen.

Oksanen odottaa Tammelan stadionilla nähtävän kovaa fyysistä peliä.

- Jarolla on sellaisia pelaajia, joiden kanssa pääsee painimaan. Meillä on oltava luottamus omaan tekemiseen ja suuri aktiivisuus. Etenkin pelin rakentaminen ja pelaaminen viimeisellä kolmanneksella ovat ratkaisevan tärkeitä voiton varmistamiseksi.

TPV:lle on tehty peräti kymmenen maalia kolmessa edellisessä ottelussa ja nyt on aika kääntää kurssi siihen, että ainuttakaan maalia ei päästetä.

- Alkukaudesta pelasimme puolustuksen kautta ja tätä samaa on tehtävä torstainakin. Kolmessa edellisessä ottelussa olemme lipsuneet ja kymmenen päästettyä maalia ei ole meidän tapaista.

- Olemme olleet huolimattomia puolustuspelaamisessa, kun esimerkiksi Oulu teki kaksi maalia oikeastaan maaliviivalta. Meidän on oltava joka hetki hereillä, jotta meille ei enää tehdä halpoja maaleja, sanoo Oksanen.

Viisi viikkoa loukkaantumisen vuoksi sivussa ollut Oksanen on jälleen torstaina kokoonpanossa.

- Olen täydessä iskussa ja innoissani, kun pääsen taas mukaan. Oksanen is back in business!

Päävalmentaja Anssi Ylinen ajatukset torstain suhteen ovat hyvin selkeät.

- Meidän pelimme pitää parantua. Jaro kaatuu aivan varmasti, jos pystymme pelaamaan paremmin kuin esimerkiksi EIF-ottelun ensimmäisellä jaksolla. Jaro saa olla ihan millainen tahansa, sillä meidän ykkösjuttumme on katsoa vain omaa peliämme, Ylinen toteaa.

Lauantain ottelun jälkeen pidetyissä harjoituksissa on keskitytty aktiivisuuden lisäämiseen ja kurinalaisempaan pelaamiseen joukkueena. Kymmenen maalia kolmessa viimeisessä ottelussa omaan maaliin on luku, jota yksikään valmentaja ei halua nähdä. Sovittuja ja kaikkien tiedossa olevia asioita ei Ylisen mukaan ole tehty riittävän hyvin.

- Pientä lipsumista on tapahtunut kurinalaisuudessa, jolloin niitä palloja menee omiin. Tämä tietysti tarkoittaa puolustamista, mutta hyökkäyksissäkään kenttätasapaino ei ollut ihanteellinen reagoimaan mahdollisiin pallonmenetyksiin, Ylinen sanoo.

Loukkaantuneiden pelaajien määrä on ollut ja on edelleen jotain sellaista, mihin Ylinen ei ole tottunut. Tuomas Lähdesmäki sai EIF-ottelussa niin pahan alaraajavamman, että hän joutuu olemaan koko loppukauden sivussa pelikentiltä.

- Olen ollut joukkueen päävalmentaja nyt 3,5 vuotta ja näin paljon vaivoja ei tänä aikana ole ollut, toteaa Ylinen.

To 18.7. kello 18.30 AC Oulu-MuSa
AC Oulun kausi on ollut todellista tervanjuontia. Laivastonsiniset lähtivät kauteen kovin odotuksin, mutta hyvä alun jälkeinen lukko ei ole ottanut auetakseen. Joukkue on voittanut neljä ottelua maalierolla 9-0, joten voittopelit ovat olleet selvää kauraa. Tasapeliin on päädytty viisi kertaa. Viidessä tappiossa huomionarvoista on se, että kaikki tappiot ovat tulleet yhden maalin erolla ja peräti neljä on päättynyt vastustajalle 1-0-lukemin.

Torstaina AC Oulu haluaa palata takaisin voittojen tielle, mutta helppoa se ei tule olemaan. Musan Salama on ollut alkukauden ehkä suurin positiivinen yllättäjä, sillä sarjanousija on kerännyt 14 ottelusta 21 pistettä eli neljä enemmän kuin AC Oulu. Porilaisten tehomiehenä on häärinyt japanilaishyökkääjä Taiki Kagayama, joka iski myös ottelun ainokaisen Porissa, kun joukkueet edellisen kerran kohtasivat.

- Minun on pakko todeta, että joukkue harjoittelee ja on harjoitellut jälleen koko viikon todella hyvin. Kaikki tekevät asioita hyvin ja siksi tuntuu erikoiselta, että peleissä ei tule tulosta. TPS-pelistä voi oppia sen, että omaa peliä ei saa kadottaa, kuten toisella jaksolla kävi. Aloimme pyrkimään liian nopeisiin ratkaisuihin ja sitten menetimme pallon ja vaikeudet alkoivat. MuSa on sarjan paras erikoistilannejoukkue ja vahva myös vastahyökkäyksissä. Otteluissa tulee helposti toista sataa menetystä, mutta meidän tulee huolehtia, että menetykset tulevat riittävän lähellä heidän maalia ja sitten pitää voittaa pallo taas nopeasti itselle ja muutama kerta ei menetä ollenkaan vaan tehdään maaleja, AC Oulun päävalmentaja Rauno Ojanen ennakoi seuran sivuilla.

Torstaina pelikieltoa kärsii Felix Orishani, kun taas Alberto Alvarado Morin palaa pelikiellosta. Telakalla ovat Samuel Kurttila, Konstantin Belov ja Driton Shala.

MuSa lähti reissuun jo keskiviikkona ja yöpyy Kokkolassa, josta se torstaina jatkaa matkaansa Ouluun AC Oulun vieraaksi.

Joukkueiden kohtaaminen on kauden toinen ja ensimmäinen Oulussa. MuSa voitti ensimmäisen ottelun Porissa lukemin 1-0 Taiki Kagayaman maalilla. AC Oulun kausi yleisesti on ollut odotuksiin nähden pettymys. Seura erotti päävalmentajansa Mika Lähderinteen kesäkuussa.

Porissa pelatun ottelun jälkeen Oulu on voittanut vain kerran (EIF), neljä tasapeliä ja kolme tappiota. Oululaisten kausi on ollut tähän saakka pettymys ja tilanne näyttää entistä pahemmalta, mikäli MuSa hakee voiton torstaina. Silloin joukkueiden ero olisi jo seitsemän pistettä ja MuSan paikka top-5 vankistuisi.

Joukkueella on tällä hetkellä hyvä meno päällä ja viimeisestä kuudesta pelistä voittoja on kertynyt peräti neljä, yksi tasapeli ja tappio FC Hakaa vastaan. Kauden puoliväli on ylitetty ja MuSa on sarjataulukossa komeasti jaetulla kolmannella sijalla FF Jaron kanssa. Torstain vastustaja AC Oulu ja KTP ovat neljä pistettä perässä. Torstaina ja ensi viikon lauantaina (vs. KTP) pelataan siis isoista pisteistä.

- Kova peli edessä. Ollaan suunnattu katseet vahvasti tähän peliin ja käyty niitä asioita läpi, joita haluamme torstaina toteuttaa, MuSan päävalmentaja Ville Ulanen miettii seuran sivuilla.

- Pelaajat ovat tehneet hyvää työtä treenikentällä ja koitetaan jatkaa siitä, mihin MYPA:a vastaan jäätiin. Oulu muuttanut tyyliään hyökkäävämpään suuntaan ja meidän pitää ottaa tämä huomioon. Mikäli me pystymme tekemään suunniteltuja juttuja heitä vastaan, avaa se myös mahdollisuuksia meille maalintekoon. Kaikki laitetaan taas peliin.

La 20.7. kello 17.00 TPS-FC Haka

La 20.7. kello 17.00 EIF-AC Kajaani