VPS:n Sund pettyi tulokseen – peliesitys kelpasi

• Jalkapallosarjat

VPS aloitti taipaleensa Suomen Cupissa lauantai-iltana Fennia Arenassa, jossa vastaan asettui SJK Akatemia. Vaasalaisyleisö oli löytänyt hienosti paikalle, sillä lehtereillä istui noin 300 katsojaa. Hyvä yleisömäärä ei kuitenkaan siivittänyt Vepsua hyvään tulokseen. SJK Akatemia käytti paikkansa tehokkaammin ja vei lopulta voiton.

Ottelu alkoi tasaisissa merkeissä, mutta pian VPS oli niskan päällä. Ensimmäinen puolittainen maalipaikka syntyi, kun Tommy Cooney keskitti vaarallisesti vasemmalta. Moses Duckrell ei kuitenkaan yltänyt palloon. Pian tämän jälkeen pallo tippui Sebastian Strandvallille rangaistusalueen rajalla. Strandvallin laukaus ei onnistunut ja VPS:n aikainen avausmaali jäi syntymättä.

Momodou Sarr haastoi hienosti kulmalipulla vartin pelin jälkeen. Sarr kaadettiin ja Strandvall antoi vapaapotkun. Vierasjoukkueen maalivahti tuli rohkeasti esiin ja nyrkkeili pallon pois. Viisi minuuttia tästä ja Vepsu pääsi hyökkäämään kolmella yhtä vastaan. Samba Sillah haki syötöllään Sarria, mutta pallo pysähtyi SJK Akatemian puolustajaan.

VPS ei käyttänyt paikkojaan ja peli alkoi tasoittua. Vierasjoukkueen Robbie Malolo oli päästä läpiajoon puolen tunnin kohdalla, mutta Tuomas Pöyhönen tuli maaliltaan hienosti vastaan ja selvitti tilanteen. Jakson loppupuolella ei enää nähty huippupaikkoja ja tauolle lähdettiin maalittomassa tasatilanteessa.

VPS oli lähellä maalintekoa toisen jakson alussa. Strandvall lähetti boksiin kierteisen vapaapotkun ja Sarr pääsi puskemaan. Pallo painui niukasti ohi takakulmasta. VPS piti toisella jaksolla paljon palloa, mutta vierasjoukkue puolusti tiiviisti. Yksi toisen jakson harvoista VPS:n paikoista tuli tunnin pelin jälkeen, kun Duckrell oli jäänyt vapaaksi takatolpalle. Englantilaisen ohjaus ei kuitenkaan osunut tolppien väliin.

Kotijoukkue piti palloa, mutta SJK Akatemia hyökkäsi vaarallisesti vastaan. Vierasjoukkueen Jyri Kiuru pääsi puskemaan avopaikasta, mutta peliväline painui selvästi yli. Pelikellossa oli 76 minuuttia, kun SJK Akatemia onnistui maalinteossa. Omar Adawi sai pallon rangaistusalueen rajalla ja laukoi kovan matalan laukauksen. Tuomas Pöyhönen ei ehtinyt heittäytymään pallon eteen ja SJK Akatemia siirtyi johtoon.

VPS jahtasi tasoitusmaalia, mutta vastustaja puolusti hyvin. Vepsulla oli vaikeuksia päästä SJK Akatemian muodon sisään ja parhaat tilanteet syntyivät keskityksistä. Vaihdosta kentälle tullut Samu Alanko keskitti hyvin 80 minuutin kohdalla, mutta VPS-pelaajat eivät ehtineet viimeistelemään. Lopussa Strandvall pääsi vielä keskittämään vapaapotkusta. Lupaava tilanne päättyi paitsioon ja pisteet matkasivat Seinäjoelle.

Päävalmentaja Christian Sund oli pettynyt tulokseen, mutta näki pelissä myös positiivisia asioita. Isosti uudistunut joukkue vaatii aikaa kehittääkseen yhteispeliään.

- Sanoin pelaajille, että petyin ainoastaan lopputulokseen. Pelaajat toteuttivat pelisuunnitelmaa ja kontrolloimme peliä pallollisena. Meidän prässikin toimi ja voitimme palloja keskialueella. Meillä oli vain kolme pelaaja, jotka pelasivat viime kaudella Vepsussa. Kun sitä miettii, peli näytti ihan hyvältä. Toki kaikkia asioita pystyy parantamaan, Sund kommentoi VPS:n sivuilla.

Tulos kertoo, että Vepsun pelissä riittää vielä parannettavaa.

- Meidän pitäisi liikuttaa pallo nopeammin ja luoda ylivoimia laidoilla. Tiputimme myös puolustuslinjaamme liian aikaisin. Lisäksi henkilökohtaiset virheet pitää saada pois, vaikka niitä ei paljoa tullutkaan.

Vepsun Cup-taival jatkuu viikon päästä lauantaina vierasottelulla KPV:tä vastaan.

Lähde: VPS:n kotisivut

• VPS