VPS jatkaa puolivälieriin

• Jalkapallosarjat

VPS taittoi pitkän matkan pohjoiseen kohdatakseen PS Kemin Suomen Cupin kuudennen kierroksen ottelussa. Matkanteko palkittiin lopulta hienosti, sillä Vepsu nappasi kotiin tuomiseksi mainion 0-2 voiton.

PS Kemilläkin paikkansa

Ottelun ensimmäisellä puoliajalla edettiin vauhdikkaasti päästä päähän Vepsun luodessa vaarallisimmat maalipaikat. Raita sai lukuisia kulmapotkuja, mutta ei kyennyt hyödyntämään niitä riittävän tehokkaasti. Lähimmäksi maalintekoa pääsi puolen tunnin pelin jälkeen Anthony Dafaa, jonka laukaus meni metrin verran ohi maalin.

Jälkimmäinen puoliaika alkoi Vepsun kannalta mainiosti. Vain minuutti peliä oli ehditty pelata, kun Sebastian Strandvallin antamasta vapaapotkusta toppari Ville Koskimaa pääsi vapaasti siirtämään lähietäisyydeltä raidan johtoon. 73. minuutin kohdalla VPS kasvatti etumatkaansa Patrik Lomskin toimesta. Lomski leikkasi vahvasti laidasta sisään, juoksi toppareiden väliin ja sijoitti pallon takatolpan kautta verkon perukoille.

Raidan päävalmentaja Olli Huttunen oli tyytyväinen voittoon ja peliesitykseen. Hän jakoi myös kehuja vastustajajoukkue PS Kemille.

– Ensimmäinen puoliaika oli meiltä erittäin hyvä. Kontrolloimme peliä ja pääsimme etenemään rauhassa puoleen kenttään vastustajan pudottautuessa alas. Saimme hässäkkää aikaan heidän puolustusalueelle, mutta emme saaneet murrettua puolustusryhmitystä täysin. Meidän piti kuitenkin olla koko ajan varuillaan terävien vastahyökkäysten varalta, joista he saisivatkin pari vaarallista tilannetta, Huttunen selosti.

Nopea johtomaali jälkimmäisen puoliajan alkuun miellytti Huttusta, mutta sen jälkeen tapahtunut pieni tason notkahdus harmitti miestä.

– Koskimaan puskeman johtomaalin jälkeen päästimme vastustajan hiukan liiaksi peliin mukaan. Rupesimme pitämään liikaa ja kuljettamaan palloa, jolloin he pääsivät heittämään pidempää palloa meidän päähämme luoden siten painetta. Meillä ei ollut kuitenkaan suurempaa hätää ja pystyimme ottamaan pelin taas kontrolliin etenkin Tony Björkin tultua keskikentälle, Huttunen toteaa.

Päävalmentajan mukaan peli meni niin kuin ennakkokaavailuissa oli mietitty. Vastustajan taktiikka ei myöskään yllättänyt kokenutta valmentajaa.

– Peli oli juuri sellainen kuin odotimme. Vastustaja puolustaa ja iskee vastahyökkäyksistä, mutta pitämällä vauhtia yllä pystyimme pudottamaan heidät pelistä. Hyvä suoritus kaiken kaikkiaan koko joukkueelta, Huttunen painottaa.