VPS ei aliarvioi PS Kemiä

• Jalkapallosarjat

Vaasan Palloseura matkustaa keskiviikkona PS Kemin vieraaksi Suomen Cupin kuudennen kierroksen otteluun. Kamppailusta on odotettavissa perinteinen cup-peli, jossa pienempi seura lähtee haastamaan suurempaansa. Ottelun voittajalle on tarjolla paikka turnauksen kahdeksan parhaan joukkoon.

VPS parhaalla kokoonpanolla

Kotijoukkue PS Kemi pelaa tällä kaudella Kakkosen pohjoislohkossa.  Joukkue aloitti Suomen Cupin kolmannelta kierrokselta, jossa se kaatoi AC Kajaanin niukasti lukemin 2-1. Seuraavalla kierroksella kemiläiset jatkoivat voittojen tiellä kaatamalla JBK:n samoin lukemin. Toissa viikolla pelatussa viidennen kierroksen ottelussa joukkue kohtasi GBK:n. PS Kemi onnistui yllättämään tuossa ottelussa samassa Kakkosen lohkossa pelaavan kokkolalaisryhmän maalein 3-0. Joukkueen ykköstykkinä on häärinyt yhdysvaltalainen Christian Eissele, joka on tehnyt viisi maalia tämän vuoden Suomen Cupissa.

Kemiläisten riveistä löytyy myös Vepsun kannattajille tuttu puolustaja. Joonas Ikäläinen luuti raidan puolustuksessa kaikkiaan kolmen kauden ajan muodostaen vahvan toppariparin Ville Koskimaan kanssa. Ikäläinen pelasi VPS:ssä kaikkiaan 60 ottelua, tehden neljä maalia. Vaasasta miehen tie vei Rovaniemelle, jossa vietetyn vuoden jälkeen mies palasi kotiseudulleen PS Kemin riveihin.

VPS aloitti turnauksen neljänneltä kierrokselta, jossa se löi paikalliskilpailija Vasa IFK:n maalein 2-0. Viime kierroksella raita kohtasi Ykkösessä pelaavan PK-35 Vantaan. Tuon ottelun ratkaisijaksi nousi raidan hyökkääjä Jarno Parikka, jonka kaksi maalia siivitti VPS:n 1-2 voittoon tasaisen taiston päätteeksi.

VPS:n hyvä vire jatkui viime lauantaina, kun joukkue nappasi harvinaisen vierasvoiton TPS:stä mainiossa kevätvireessä olevan Parikan maalilla. Raita puolusti läpi ottelun tiiviinä nippuna, ja Henri Sillanpään Vepsun maalissa hoiti loput tilanteet tuttuun varmaan tyyliinsä. Päävalmentaja Olli Huttusen mukaan Vepsu lähteekin otteluun tavoitteenaan jatkaa orastavaa voittoputkea.

– Peli on meille tärkeä ja lähdemme matkaan parhaalla mahdollisella miehistöllä tavoitteenamme jatkopaikka. Pitää muistaa kuitenkin, että cupin ottelut eivät ole koskaan helppoja. Tässä tapauksessa vieraspeli ja pitkä matka tuovat myös omat mausteensa peliin, Huttunen taustoittaa VPS:n sivuilla.

Huttusen mukaan kotijoukkue PS Kemi on hiukan samankaltainen vastustaja kuin aiemmin kohdattu VIFK. Päävalmentaja korostaakin vastustajan erilaista lähtökohtaa verrattuna liigassa pelaavaan Vepsuun.

– Pelasimme aiemmin Vasa IFK:ta vastaan, joka pelaa samassa lohkossa PS Kemin kanssa. Kumpaakin joukkuetta on veikattu tuon lohkon kärkikahinoihin, joten emme varmasti pääse helpolla.  Tiedän, että he haluavat varmasti näyttää meitä vastaan. He myös pystyvät pelaamaan vapautuneesti, Huttunen ilmoittaa.

Huttunen kehuu kemiläisiä tasokkaaksi joukkueeksi, jolla on osaava valmennus ja hyvä asenne tekemiseen.

– He ovat tasokas Kakkosen joukkue, jonka tavoite on edetä sarjaportaissa ylöspäin. Heillä on hyvä brittivalmentaja, joka on saanut iskostettua pelaajiinsa työnteon asenteen. Tolppien väliin tullut Mikko Vilmunen on loistava maalivahti, ja ehdoton vahvistus joukkueelle. Joukkueen riveissä on myös muitakin kokeneita liiga- ja divaripelaajia, joten tiukka peli on varmasti tulossa, Oka kertoo.

Voitokas liiga-avaus ei ole saanut raidan valmennusjohtoa rentoutumaan liiaksi, vaan joukkue valmistautuu tulevaan kamppailuun aivan kuten kaikkiin muihinkin kauden otteluihin.

– Meidän asenteemme on oltava kunnossa ja pelaajien on suhtauduttava otteluun vakavasti. Virallisia pelejä tulee lähiaikoina tiiviiseen tahtiin, mutta valmistaudumme jokaiseen peliin aivan normaalisti. Menemme peli kerrallaan, palauttelemme edellisestä ja keskitymme tulevaan, Oka painottaa.

Vepsun ainoa varma poissaolija on Atte Hoivala, joka Huttusen mukaan on käytettävissä aikaisintaan viikonlopun ottelussa Honkaa vastaan. Okan mukaan Ville Koskimaan pitäisi olla toipunut sairastelustaan, ja olla sitä myöten käytettävissä PS Kemiä vastaan. Tomi Ameobin pelilupa ei ole edelleenkään saapunut Englannista Suomeen, joten hänen pelaamisensa ottelussa on yhä hämärän peitossa.

PS Kemi- VPS Karihaaran tekonurmella ke 24.4 klo 17.30 alkaen.

(lähde: www.vepsu.fi