VISIO 2027 – naisten MM-lopputurnauksen järjestämistä Pohjoismaissa selvitetään

• Maajoukkueet

Nyt jo yli vuoden ajan pohjoismaisilla jalkapalloliitoilla (Suomi, Färsaaret, Islanti, Norja, Ruotsi, Tanska) on ollut työryhmä, jonka tehtävänä on ollut selvittää mahdollisia yhteisiä hakemuksia tuleviin kansainvälisiin turnauksiin.

Käytyään läpi niin UEFA:n tapahtumia kuin FIFA:nkin tapahtumia kuusi liittoa on tullut siihen tulokseen, että unelma ja tavoitteet on pidettävä elossa ja että on mahdollista hakea yhdessä yhtä tulevaisuuden suurimmista kansainvälisistä jalkapallon lopputurnauksista.

”Pohjoismainen yhteisten hakujen työryhmä” päätti kokouksessaan viime viikolla käynnistää alustavan selvityksen mahdollisesta hausta koskien vuoden 2027 naisten MM-lopputurnausta. FIFA on ilmoittanut positiivisesta suhtautumisestaan yhteisisännyyteen tai -emännyyteen tulevissa lopputurnauksissaan, mikä on avannut oven myös pohjoismaisille tavoitteille haun suhteen.

Kuusi liittoa on tähän mennessä linjannut, että mahdollisen haun tulee perustua yhteisiin pohjoismaisiin arvoihin. Selvityksen myötä kartoitetaan edelleen sitä, kuinka moni pohjoismainen jalkapallostadion täyttää FIFA:n vaatimukset koskien naisten MM-lopputurnausta. Joka tapauksessa lopputurnaukseen oheen kuuluu useita liitännäistapahtumia, mikä tarkoittaa sitä, että aktiivinen järjestäminen voidaan jakaa kaikkiin kuuteen maahan.

Tämänkaltainen yhteisprojekti lisää myös entisestään pohjoismaista yhteistyötä ja tarjoaa hienon mahdollisuuden uudelle osaamiselle ja uusille ajatuksille koko Pohjolassa.

- On ilman muuta selvää, että tämän kokoluokan turnauksen saaminen joskus Suomeen ei millään olisi mahdollista ilman yhteishakemusta. Yhteistyö Pohjoismaiden kesken on monella saralla erittäin tiivistä ja tällainen projekti nimenomaan yhteispohjoismaisena hankkeena on meidän kannaltamme kaikkein luontevinta, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti sanoo.

- Samalla on hyvä korostaa, että nyt ollaan vasta esiselvitystä aloittamassa ja matka mahdolliseen lopputurnauksen järjestämiseen on vielä todella pitkä, mutta uskomme sen olevan mahdollinen. Kuulemani mukaan suomalaiset kaupungit ovat jo nyt lähteneet innostuneesti mukaan ja tämä on ehdottomasti hieno ja rohkaiseva tieto.

Alustava selvitys tulee tapahtumaan nimellä ”Visio 2027”. Ensimmäisessä vaiheessa jokaisessa maassa tutkitaan mitkä kaupungit ja stadionyhtiöt olisivat kiinnostuneita osallistumaan selvitykseen.