Visio 2027 esiteltiin Pohjoismaiden neuvostolle

• Maajoukkueet

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan jalkapalloliitot olivat tiistaina 29.10. Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa Tukholmassa kertomassa Visio 2027:stä – suunnitelmasta yhteispohjoismaisesta MM-lopputurnauksesta.

Jalkapalloliittojen vierailu Pohjoismaiden neuvostossa alkoi Karl-Erik Nilssonin ja Göran Havikin johdolla annetusta esityksestä yhteisestä visiosta ja prosessin tämänhetkisestä etenemisestä. Sen jälkeen neuvoston jäsenillä oli tilaisuus esittää kysymyksiä jalkapalloliittojen edustajille. Kiinnostus oli suurta ja kysymyksiä nousi esille muun muassa kestävästä kehityksestä, nuorten osallistamisesta turnaukseen ja FIFA:n järjestelyille asettamista ehdoista.

Kysymyksiin olivat vastaamassa kunkin liiton puheenjohtajiston edustaja, Nilsson Ruotsista, Jesper Møller Tanskasta, Terje Svendsen Norjasta ja Katri Mattsson Suomesta.

Viime kesän naisten MM-lopputurnaus Ranskassa oli suuri menestys ja keräsi miljardiluokan tv-yleisön, mikä merkitsi todellista läpimurtoa naisten jalkapallolle. Pohjoismaiden neuvostossa yhteispohjoismainen vuoden 2027 MM-lopputurnaus nähtiin suurena mahdollisuutena tarjota yhteistyössä mahtava kokemus suurelle yleisölle, innostaa yhä enemmän tyttöjä lajin pariin ja tuoda esiin Pohjoismaiden edelläkävijän roolia myös tasa-arvoasioissa ja viedä tasa-arvon viestiä ympäri koko maailman.

- Vastaanotto oli positiivinen ja jopa innostunut; Karl-Erik Nilsson ja Göran Havik pitivät hyvän esityksen. Tämä hanke nähtiin neuvostossa hienona mahdollisuutena myös viedä pohjoismaista yhteistyötä uudella tavalla ihan konkreettiselle tasolle. Juttelimme myös Suomen edustajan Joakim Strandin kanssa ja hän lupasi myös ottaa asian omakseen – jalkapalloihmisiä kun on, Katri Mattsson kertoi tunnelmia tuoreeltaan.

- Kaikkiaan jäi hyvin positiivinen kuva ja sellainen tuntuma, että neuvosto näki tässä paljon hienoja mahdollisuuksia, vaikka toki joitain kysymysmerkkejäkin nousi esille.

• Helmarit