Varsinais-Suomen Urheilugaalassa palkittiin jalkapallotoimijoita

• Alueuutiset

Turun Logomossa juhlittiin lauantaina Varsinais-Suomen Urheilugaalaa. Lähes 900 gaalavierasta oli todistamassa myös useiden jalkapallotoimijoiden palkitsemisia.

Huippuerotuomari Mattias Gestranius sai Vuoden urheiluteko -palkinnon. Gestraniuksen merkkisaavutuksia viime vuodelta olivat mm. jalkapallon Mestarien liigan ottelun Atletico Madrid – Monaco tuomitseminen menestyksekkäästi. Gestranius oli yli 20 vuoteen ensimmäinen suomalainen erotuomari maanosamme ykköskilpailussa. Lisäksi merkittävä kansainvälinen luottamuksen osoitus Gestraniukselle oli kutsu tuomitsemaan ennakolta erityisen kuumaa ja ”hankalaa” ottelua PAOK – AEK Kreikan liigassa. Myös tässä ottelussa paraislainen onnistui mallikkaasti.

Mattias Gestranius

Vuoden nuori urheilija -palkinnon Urheilugaalassa sai tyttöjen U17 maajoukkueen maalivahti Anna Koivunen. Anna valittiin toukokuussa pelatussa WU17 EM-kisoissa turnauksen parhaaksi maalivahdiksi. Nuori maalivahtilupaus oli merkittävässä roolissa, kun Suomi selviytyi EM-kisoista MM-lopputurnaukseen. Marraskuussa Uruguayn MM-kisoissa Annan hyvät otteet jatkuivat, vaikka Suomi ei jatkopeleihin yltänytkään. Suomen maalia Anna Koivunen vartio ikäluokkansa maailman parhaiden turnauksessa Uutta-Seelantia ja Ghanaa vastaan.

Anna Koivunen palkittiin jo syksyllä SPL:n Länsi-Suomen piirin Vuoden Nuorena Pelaajana. https://www.palloliitto.fi/jalkapallouutiset/anna-koivunen-palkittiin-vuoden-nuorena-pelaajana

Anna Koivunen

Varsinais-Suomen Urheilugaalan palkintosateessa huomioitiin myös kuntien nimeämiä Vuoden seuratyöntekijöitä. Jalkapalloseurat olivat tässäkin kategoriassa hyvin esillä. Lieto palkitsi Liedon Pallon Jani Sivulan ja Loimaalta palkinnon pokkasi Loimaan Palloseuran Ville Alanen. Masku arvosti paikallisen Palloseuran Janne Lehtosta ja Paraisilla Vuoden seuratyöntekijä oli SC Wolvesin Henri Filatoff. Salon Palloilijoiden Vesa Valkonen ja Someron Voiman Tommy Lundberg olivat lisäksi omien kuntiensa palkitut seuratoimijat.

Maskun Palloseura sai gaalassa Vuoden koulu-seura -yhteistyöpalkinnon.

Edellä mainittujen lisäksi gaalassa palkittiin myös SPL:n Länsi-Suomen piirin Vuoden Pelaaja, TPS:n Mika Ääritalo. Uutinen palkitsemisesta täällä: https://www.palloliitto.fi/jalkapallouutiset/mika-aaritalo-lansi-suomen-piirin-vuoden-pelaaja

Mika Ääritalo valittiin lisäksi urheilutoimittajien äänestyksessä lajinsa parhaaksi viime kaudelta ja Varsinais-Suomen Vuoden Urheilija -äänestyksessä Ääritalo oli viiden parhaan joukossa. Vuoden Futsalpelaajaksi valittiin SoVo:n Mikko Matinaro.

Mika Ääritalo
  • Länsi-Suomi