Ukraina voitti Suomen naiset futsalmaaottelussa

• Futsal

Ukrainassa pelattavassa Freedom Cup:ssa Suomen naisten futsalmaajoukkue kohtasi Ukrainan. Ottelu päättyi Ukrainan voittoon lukemin 5-2 (2-2).

Ottelu alkoi todella vauhdikkaasti, eivätkä kummatkaan joukkueet lähteneet varmistelemaan. Lukuisia tilanteita syntyi molempiin kenttäpäätyihin. Suomen Sini Sutinen laukoi upeasti kulmapotkusta ottelun ensimmäisen maalin. Ukraina tuli tasoihin hienolla ohjauksella aivan maalivahti Tiia Ropasen edestä. Tilanteita syntyi edelleen molemmille joukkueille runsaasti ja kahdeksan minuutin kohdalla Pipsa Lahtinen siirsi vastahyökkäyksen päätteeksi Suomen uudelleen johtoon kovalla laukauksella tolpan kautta. Jakson lopulla Ukraina laittoi Suomen ahtaalle ja onnistuikin tasoittamaan taukolukemiksi 2-2.

Toinen jakso jatkui edelleen molempien vahvalla hyökkäyspelillä hieman puolustuksenkin kustannuksella. Suomellakin oli omat paikkansa, mutta maalinteossa onnistui ottelun kiistaton tähti, Ukrainan Ksenia Hrytsenko. Hrytsenkon onnistuttua maalinteossa vielä kertaalleen ottelun neljännellä maalillaan ja Anna Shulhan siirrettyä pallon Suomen tyhjään maaliin, koki Suomen naiset karvaan 5-2 tappion. Tappiosta huolimatta Ropanen Suomen maalilla pelasi huippuottelun.

Suomen naisfutsalistat sijoittuivat kuitenkin paremman maalieron turvin lohkossaan toiseksi ja pelaavat huomenna keskiviikkona pronssiottelussa.

Ottelun jälkeen Tiina Pöyry kertoo miten koki ottelun:
-Ottelu oli paljon intensiivisempi kuin mitä eilinen ottelu ja saatiin onnistumisia, mutta jäi vielä paljon opittavaa. Tästä on hyvä mennä eteenpäin.

Päävalmentaja Jaakko Laitisen mukaan Suomi sai hyvää oppia ottelusta:
-Todella jännittävä ottelu niin kun odotettiin ja oltiin hyvin pelissä mukana. Johdettiinkin ottelua kahteen otteeseen ja vastustajan päästessä tasoihin, ei missään nimessä laskettu riskitasoa, sillä voittoa tästä ottelusta haettiin. Oli todella hyvä ja opettavainen kokemus meille. Ottelusta nähtiin, että ollaan hyvällä tasolla. Oli aika samantyyppinen ottelu, kun Portugalia vastaan karsinnoissa.
Pronssiotteluun lähdetään ihan suunnitelmien mukaan. Vähän pelaajia vaihdetaan ja käytetään varmasti paljon pelaajia siinä ottelussa.

Katso HuuhkajaTV:stä naisten futsalmaajoukkueen tunnelmia >>

Maalintekijät
0-1  4min   Sini Sutinen
1-1  6min   Ksenia Hrytsenko (Ukraina)
1-2  8min   Pipsa Lahtinen
2-2  18min Ksenia Hrytsenko (Ukraina)
3-2  28min Ksenia Hrytsenko (Ukraina)
4-2  37min Ksenia Hrytsenko (Ukraina)
5-2  37min Anna Shulha (Ukraina)

Varoitukset ja kentältäpoistot
31min Yuliia Dudarchuk (Ukraina) (Varoitus)

Suomen kokoonpano
12 Tiia ROPANEN
23 Lilli SANDSTRÖM
3 Tiina PÖYRY
4 Maria ROPANEN
5 Anna KERÄNEN,
6 Elina SETÄLÄ
7 Tiia JUNTIKKA
8 Pipsa LAHTINEN
9 Siiri PERÄLÄ
11 Netta HANNULA
13 Emilia JOKISALO
14 Sini LAUERMAA
15 Sini SUTINEN
16 Maiju HIRVONEN

Kaikki turnauksen ottelut ovat nähtävillä suorina lähetyksinä Ukrainan futsal-liiton YouTube-kanavalta >>

Palloliitto ei vastaa ulkoisen striimin toimivuudesta tai näkymisestä Suomessa.

Su 12.1.
16:45 Italia – Slovakia    6 - 0