UEFA palkitsi HJK:n vuoden parhaana grassroots-seurana Euroopassa

• Jalkapalloharrastus

HJK on palkittu vuoden 2018 UEFA Grassroots Awards -tilaisuudessa kultaisella palkinnolla parhaana seurana Euroopassa hienosta grassroots-työstä erityisesti lasten parissa.

HJK:n lisääntynyt keskittyminen grassroots-toimintaan pojille ja tytöille kaikilla tasoilla alkaen kolmivuotiaista on johtanut seuran pelaajien määrän kasvuun yli 600 pelaajalla viimeisten kolmen vuoden aikana. HJK:lla on nyt yli 3100 rekisteröitynyttä pelaajaa ja lisäksi yli tuhat lasta jalkapallokouluissa ympäri Helsingin sekä vielä 500 iltapäivätoiminnassa.

- Grassroots on todella tärkeää, sillä me haluamme todella menestyä huipputasolla ja rakentaa joukkueita omista pelaajistamme, HJK:n puheenjohtaja Kai Koskinen sanoo.

- Panostaminen sekä akatemia- että grassroots-toimintaan jalkapallossa on erittäin tärkeää tämän kannalta. Grassroots-toiminta on myös tärkeää ajatellen sosiaalisen roolimme kehittämistä.

Koskinen vastaanotti palkinnon UEFA:n puheenjohtajalta Aleksander Čeferiniltä Nyonissa.

- Tämä on hieno kunnianosoitus meille ja arvostamme sitä suuresti. Meille on tärkeä tiedostaa se, että tekemämme työ kantaa hedelmää, Koskinen sanoi palkintojenjakotilaisuudessa.

Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen säesti Koskista.

- Tämä on hieno kunnianosoitus HJK:lle, mutta samalla hieno kunnianosoitus suomalaiselle jalkapallolle ja erityisesti grassroots-toiminnan kehitykselle maassamme, Huttunen painotti.

- Olemme panostaneet grassroots-toiminnan kehittämiseen 20 vuoden ajan ja on mahtavaa nähdä työn tuovan tuloksia.

Puheenjohtaja Čeferin tähdensi grassroots-toiminnan laajaa merkitystä paitsi lajin myös koko yhteiskunnan kannalta.

- Haluan onnitella HJK:ta seuran fantastisesta työstä grassroots-tasolla. Heidän työnsä myötä pojat ja tytöt ikään ja kykyihin katsomatta saavat mahdollisuuden pelata jalkapalloa ja tilaisuuden oppia rakastamaan lajia sekä saamaan ystäviä ja elämään aktiivista ja terveellistä elämää, Čeferin sanoi.

- Grassroots-jalkapallo on olennaista lajin hyvinvoinnin kannalta ja haluan varmistaa, että UEFA jatkaa työtä läheisessä yhteistyössä jäsenliittojemme kanssa, jotta jokaisella on mahdollisuus pelata ja nauttia lajista, jota rakastamme.

UEFA Grassroots Awards -palkinnot on jaettu vuosittain vuodesta 2010 lähtien. Palkinnot jaetaan parhaalle johtajalle, parhaalle seuralle ja parhaalle projektille.

Lue lisää ja katso video UEFA:n verkkosivuilta >>

• grassroots