UEFA A- ja B-kurssit päivittyvät - tavoitteet korkealla

• Seuratoiminta

UEFA A- ja B-valmentajakurssit päivittyvät – tavoitteena on saada osaava ja koulutettu valmentaja jokaiselle lapselle ja nuorelle. Seurat ovat vahvasti mukana päivittämässä kurssien sisältöä.

Palloliiton valmentajakoulutusten päivitys jatkuu UEFA A- ja B-koulutusten osalta. Futisvalmentajan startin, 5–7- sekä 8–11-vuotiaiden ikävaihekoulutusten ja UEFA C:n rakennetta, sisältöä ja koulutustapoja on päivitetty aiemmin ja nyt vuorossa ovat kaksi seuraavaa tasoa.

– UEFA A- ja B-koulutusten osalta on tarkoitus luoda looginen jatkumo aiemmin päivitettyjen alemman tason koulutuksien kanssa UEFA:n kriteerit huomioiden. Sisältöpäivityksen ohella on tarkoitus myös yhdenmukaistaa opetusmenetelmiä alemman tason koulutusten kanssa. Alemman tason päivitetyt koulutukset ovat kokonaisuudessaan saaneet paljon hyvää palautetta, Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie kertoo.

UEFA antaa kriteerit asioista, jotka pitää päivittää, mutta Palloliitto voi toteuttaa vaatimukset oman valmennuslinjansa sekä maajoukkueiden pelitavan mukaan. Myös seuroille on annettu mahdollisuus vaikuttaa koulutusten sisältöön.

– Olemme kyselleet seuroilta, kuinka he ovat kokeneet nykyiset koulutukset ja olemme huomioineet ne osana päivitystyötä. Vastauksissa kurssien sisältöön toivottiin esimerkiksi lisää henkistä valmennusta ja taktisen osaamisen syventämistä.

UEFA A- ja B-kurssien sisältöjen päivitystyötä on valmisteltu koulutustiimin ja eri osa-alueiden asiantuntijoiden konsultoimana kuluneen syksyn aikana. Valmisteltua ehdotusta työstettiin isommalla porukalla ensimmäistä kertaa lokakuun alun Kick Off -tapahtumassa.

Tapahtumassa oli mukana A- ja B-kurssien kouluttajia, seurojen asiantuntijoita ja oppimisorganisaatioiden asiantuntijoita. Tapahtumassa käsiteltiin muun muassa koulutustiimin tekemää ehdotusta koulutusten sisällöistä.

Koulutusten päivitysprosessi jatkuu teknis-taktisen, fyysisen ja psykososiaalisen asiantuntijaryhmän toiminnalla. Ryhmät tarkentavat aluksi koulutusten osaamistavoitteet ehdotuksen pohjalta ja alkavat sen jälkeen tuottamaan osaamistavoitteiden mukaista koulutusmateriaalia.

– Asiantuntijaryhmiin mukaan tulee seurojen asiantuntijoita Seurojen Palloliitto -hengen mukaisesti. Olemme halunneet saada asiantuntijaryhmiin erilaisia tekijöitä, jotta esimerkiksi akateeminen osaaminen, kouluttajakokemus ja kansainvälisen tason valmentajakokemus yhdistyisivät mahdollisimman tehokkaasti toisiinsa, Lähitie toteaa.

Ensi vuoden UEFA A- ja B-koulutuksissa tullaan kokeilemaan uudistusten osia, ja uudistukset ovat todennäköisesti valmiita syksyllä 2020.

• Valmentajat
  • Valmentajakoulutus